perroga Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 NOEN SOM VET HVOR LANG KAN EN CAT5-KABEL KAN VÆRE I ET NETTVERK? Jeg lager for tiden et hjemmenettverk; ved hjelp av switch og windows xp på en pc; og det fungerer tilfredsstillende for 4 pc-er. Jeg skal knytte til en pc- som ligger i et annet hus. Denne Pc-en er gjennomgått, og fungerer i nettverket med en kort kabel. Når den flyttes over i et annet hus, og kobles med en lang kabel; ca 60 meter lang; oppnås ikke kontakt. Finnes det begrensninger for hvor lang en cat5-kabel kan være; (bruker skjermet kabel;) (10-12 meter kabler fungerer godt.) RJ45-kontaktene er festet etter alle kunstens regler. Har du noen tips; så er det fiiiiiiiiiiiiint!!!!! Lenke til kommentar
Pin Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 er en grense på 100 meter uten en repeater... Lenke til kommentar
perroga Skrevet 21. september 2002 Forfatter Del Skrevet 21. september 2002 HVA ER EN REPEATER; HVOR KJØPES DEN; PRIS ETC TAKK FOR SVAR Hva er en repeater... Jeg har forsøkt nå med en helt ny kabel; for å unngå at det skulle være brudd; men hundre meter virker ikke; (ei heller 60 meter som forsøkt tidligere(men da med mulige andre feilkilder). Kan det hjelpe med en ekstra hub/switch ... Jeg er ivrig etter å få dette til å virke... håper noen vil svare.. Lenke til kommentar
Red Dog Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Quote: Den 2002-09-22 01:12, skrev perroga:HVA ER EN REPEATER; HVOR KJØPES DEN; PRIS ETCTAKK FOR SVARHva er en repeater...Jeg har forsøkt nå med en helt ny kabel; for å unngå at det skulle være brudd; men hundre meter virker ikke; (ei heller 60 meter som forsøkt tidligere(men da med mulige andre feilkilder).Kan det hjelpe med en ekstra hub/switch ...Jeg er ivrig etter å få dette til å virke...håper noen vil svare.. Nr1. Ikke bruk store bokstaver når du vil ha frem noe. vi forstår budskapet ditt uansett. Nr2. Teoretiske grensen for en cat5. kabel er på 100m men du "Kan" oppnå alt fra 40-130m med kabel, avhenging av kvalitet på kabel og hvor godt termineringene er gjordt. og avstander fra 30m og oppover anbefales det å bruke skjermet TP kabel ala. FTP, STP (Field TP, Shield TP) Nr3. En repeater er en enhet som forsterker signalet i en kabell, men problemet med en repeater er at den forsterker også støyen i kabelen. Nr4. Har du noensinne hatt noen opplæring i hvordan du skal tærminere kablene? og har du noen form for test utstyr eller mulighet for å låne det? Hilsen elev på VK2 Service Elektronikker Data og Kontortekniske Systemer. _________________ Nothing is Fun before It gets Difficult! [ Denne Melding var redigert av: Red Dog på 2002-09-22 02:16 ] Lenke til kommentar
Chief Skrevet 22. september 2002 Del Skrevet 22. september 2002 Quote: elev på VK2 Service Elektronikker Data og Kontortekniske Systemer.Nr3. En repeater er en enhet som forsterker signalet i en kabell, men problemet med en repeater er at den forsterker også støyen i kabelen. En repeater er en lag 1 enhet som bygger opp signalet på nytt, og forsterker dermed ikke opp støyen i kabelen!! Er en grense på 5 repeatere på rad, for feil kan oppstå!! Horisontal kabling skal etter forskrifter ikke være lenger en 90m, men til hjemmenettverk kan man selvsagt bøye litt på den regelen! Begrensningen på 100m er selvsagt litt varierende!! Om dette er innendørs, så kan du bare kjøpe en svært rimelig hub!! En ny hub har innebygget repeater! For å kontrollere dette: Har den strømforsyning (bruker den strøm), da er det en repeater! Kan selvsagt bruke en Switch også. Skal du ha med en HUB/Switch, så må du ikke bruke Crossover kabel (krysset*), da må du bruke en vanlig straitthrough kabel. *en krysset kabel er der kable 1 er krysset med kabel 3 og der kable 2 er krysset med kabel 6 En vanlig UTP kabel er ikke glad i mekanisk støy, og fluoriserende lys! (f.eks. lysrør) Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 22. september 2002 Del Skrevet 22. september 2002 Bare en ting er STP kabelen din jordet? For til forskjell fra UTP så må STP kabler være jordet. Ellers så ser det utsom de andre kommer med rimlig gode svar. :smile: Lenke til kommentar
perroga Skrevet 28. september 2002 Forfatter Del Skrevet 28. september 2002 Kabelen er jordet. Jeg har nå "terminert" kabelen riktig; jfr.: http://www.aptcommunications.com/ncode.htm Og det er helt fantastisk. Nå virker det! Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå