Gå til innhold

Hitachi Deskstar 250GB gjør at lyd osv hakker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for snart 2mnd siden en Hitachi Deskstar T7K250 250GB IDE ATA/133 8MB 7200RPM. Den fungerte helt fint i starten. Men tidlig i sist uke så bestemte jeg meg for å skifte kabinett (mangla en dør på det andre osv).

Men etter at jeg gjorde dette så har pcen bare oppført seg merkelig. Når jeg feks skal inn i DC++ og hashe filer så hakker ALL musikk. Til og med musepekeren hakker. Dette skjer også ved kopiering av filer. Alt går helt glimrende hvis jeg kobler denne harddisken ut, ingenting hakking osv.

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Eller blir det eneste alternativet og sende den i retur(om det går)?

mvh Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som disken din kjører i PIO Mode istedefor Ultra DMA.

Hvertfall har jeg opplevet at alt hakker når disken jobber dersom den står i PIO.

Høyreklikk på My Computer - Properties - Hardware (en tab) - Device Manager - IDE ATA/ATAPI - Høyreklikk på diskkontrolleren (skal stå noe om 'parallel ATA') - Properties - Primary Channel (en tab) - velg Ultra DMA 5 (Ultra100) dersom den ikke er valgt som transfer mode for harddisken.

Dersom du får samme problemet med CD/DVD-ROM gjør du samme greia, velger kontrolleren CD/DVD-ROM'en er tilkoblet og velger Ultra DMA 2 (Ultra33) for den.

Wiki: Ultra DMA og PIO Mode.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Det går ikke, får følgende feilmelding;

"Transfer Mode Downgraded - The transfer mode for this device was set to a mode lower what it is capable of because of excessive transfer errors to the device. This will cause a loss of system performance. Please check the cabling to the device and verify an 80 conductor flat ribbon cable is used for Ultra66 and higher transfer modes."

Skjønner det egentlig ikke, har brukt samme kablene osv som jeg hadde før jeg skifta kabinett.

Lenke til kommentar

Gå inn i enhetsbehandling (device manager) og avinstaller alle drivere til harddiskkontrollerne. Restart så maskinen. Når du kommer inn i Windows igjen, vil driverne reinstalleres automatisk, og driverne skal da stå i UDMA modus. Hvis ikke, skift kabler og prøv på nytt.

Lenke til kommentar

Gjør hva han over meg sier, og sjekk at den brede, flate data-kabelen står ordentlig i, både i disken og på hovedkortet!

Hvis ikke det funker er jeg desverre tom for konkrete ideèr. Men du kan bestille ny PATA-kabel på nettet, i tilfellet disk-kabelen har fått seg en skikkelig bøy/knekk mens du skiftet kabinett slik at det ble et brudd i en eller flere av 'kanalene' i kabelen. Jeg kan ikke garantere at ny kabel vil gjøre susen, men som sagt; muligheten er der for at kabelen ble skadet da du byttet :)

Men sjekk at kabelen står ordentlig i før du eventuelt bestiller ny kabel.

IDE/ATA-kabler koster under 100-lappen på komplett.no, så det er ikke en alt for stor sum bortkastet dersom det ikke er kabelen som er defekt.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Heisann, jeg har nå kjøpt en ny harddisk (den harddisken det er snakk om i topic er ikke i bruk), og jeg får det samme problemet. Det merkelige er; Det står at en 80 pins kontakt skal brukes (går ut i fra det er det de mener) i feilmeldingen. Men der jeg kjøpte den står det at jeg skal bruke en 40 pins.

Jeg har bytta kabler osv, men ingenting fungerer. Noen tips?

Mvh Ole

Lenke til kommentar

Hehe, har forstått at jeg har misforstått litt ang. pin og conductor. Men uansett, jeg forstår enda ikke hvorfor den ikke fungerer. Har kanskje noe med at jeg ikke har så mye peiling :p

Noen som kan hjelpe meg? Jeg har byttet kabler osv. Men fungerer ikke. Jeg har en Samsung HD300LD, helt ny. Og, hovedkorte mitt er; MSI K8N NEO-FSR,nForce3 250Gb,Socket-754. Noe jeg la merke til var at det står 250gb der, betyr det at hovedkorte ikke takler mer enn 250gb? Isåfall, så syns jeg det er litt merkelig. For jeg har hatt en 250gb og 80gb inne på likt før, som fungerte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...