DevianX Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Har dette kortet foran meg. Jeg har ddr-400 og en cpu som kjører 400mhz bus. Hvordan skal cpu:mem stilles slik at minne kjører på 400mhz hastighet? Har du et lite tips om hvordan jeg skal gå fram på overklokking? Skal jeg ta 50mhz omgangen eller mer? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Her er noe jeg har klippet ut av et tidligere innlegg jeg hadde her på forumet, det viser litt av fremgangsmåten: Slik setter du minnet til DDR400 på Asus P4S533 hovedkortet: - Dersom du har 133MHz FSB og ønsker DDR400 hastighet på minnet, må du sette "CPU/Memory frequencyration" på 4:6. Slik du ser på Dette bildet Fordi: 133MHz * 6 / 4 = 200MHz (som altså er DDR400) - Dersom du har 100MHz FSB og ønsker DDR400 hastighet på minnet, må du sette "CPU/Memory frequencyration" på 3:6. Slik du ser på Dette bildet Fordi: 100MHz * 6/3 = 200MHz (som altså er DDR400) - Dersom du f.eks har 140MHz FSB og setter "CPU/Memory frequencyration" på 4:6, vil du kjøre minnet på: 140MHz * 6 / 4 = 210MHz (som altså er DDR420). For å klare å kjøre stabilt på hastigheten over det som minnebrikken er spesifisert for kan det være nødvendig å øke spenningen på minnet. For å øke spenningen på minnet, må du flytte en jumper på hovedkortet. Ved å flytte denne jumperen får du til sammen 3 valg. 2.5V (default), 2.7V og 2.9V. Du kan se jumperen på dette bildet. Det er den blå jumperen som du ser rett til høyre for diskettstasjon porten. Slik jumperen står på bildet, gir den 2.5V til minnet. OBS! Ved å øke spenningen på minnet er det gode muligheter for å presse minnet en del lengre enn ved standardspenning. Men det resulterer også i mer varmeutvikling på minnet, noe som ofte er en begrensende faktor samtidig som det ikke er heldig med tanke på levetiden. Ved å montere varmespredere på minnemodulene vil temperaturen reduseres noe, samtidig som at det faktisk er mulig å nå enda lengre. Jeg håper dette var til hjelp. Post gjerne resultatene i denne tråden. Edit: Dårlig ordbruk _________________ Byggeren slapps.com [ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-09-22 10:21 ] Lenke til kommentar
ponke Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Gotta love byggeren :smile: En av de som svarer mest saklig på dette forumet :smile: Keep up the good work slapps.com (MED 2 "P", VELDIG VIKTIG!!!) forever :smile: Lenke til kommentar
Veritas Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Quote: Den 2002-09-21 23:46, skrev kjello2:Gotta love byggeren :smile:En av de som svarer mest saklig på dette forumet :smile:Keep up the good work slapps.com (MED 2 "P", VELDIG VIKTIG!!!) forever :smile: Har skrevet feil noen ganger jeg også ja :smile: Bra med gode seriøse svar, men må si at jeg synes det er litt dumt å spørre etter folk i topicen på en post. Send heller private meldinger. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Hvorfor er det så dumt? Når vet at det er en som vet hva han snakker om er det vel greit at han svarer her vist han vil , da kan jo andre som har samme problem også få hjelp Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 22. september 2002 Forfatter Del Skrevet 22. september 2002 Takk skal du ha Byggeren! Setter stor pris på det. Jeg vil løpet av denne uka prøve å nå høye hastigheter med minne og cpu og legge ut resultatene her. Men trenger jeg å øke spenningen/volten på minne hvis jeg skal kjøre 400mhz?? Takk nok en gang. Vi trenger flere som deg! Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 22. september 2002 Del Skrevet 22. september 2002 Du trenger ikke å øke spenningen på minnebrikken dersom den skal kjøres på den hastigheten den er spesifisert for. Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 22. september 2002 Forfatter Del Skrevet 22. september 2002 Takker nok en gang. Men du byggern. Hvordan skal jeg fram for å overklokke. Hva gjorde du da du klokket opp 1.8 til 2.6? Hvordan. Tok du 100mhz om gangen og sjekket om det var stabilt, eller tok du 50mhz mellom hver gang du økte fsb på cpu'en? Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 22. september 2002 Del Skrevet 22. september 2002 Det første jeg gjorde var å hoppe opp til 133MHz FSB, slik at prosessoren svev på 2.4GHz (Dette gjorde jeg faktisk første gang jeg startet maskinen). Husker ikke hvilke trinn jeg videre hoppet, men Asuskortete er veldig "greie" nå det kommer til overklokking. Dersom du klokker for mye vil du få beskjed over høytaleren "system halted due to CPU overcklokking", og neste gang du startet maskinen vil den starte prosessoren på default hastighet. (Husk å sette høytalerene i det integrerte lydkortet, grønn kontakt). Det flotte med asuskortene er at de forrige innstillingene dine fortsatt står inne i bios, slik at du kan endre på det som gjorde systemet ustabilt. Du trenger altså ikke å endre alle innstillingene slik som er nødvendig på noe andre kort. Lenke til kommentar
ponke Skrevet 22. september 2002 Del Skrevet 22. september 2002 Mitt valg står nå mellom Asus P4S533 og Asus P4B533-V. Hva skal jeg ta :razz: Luksusproblem! Og hva med sis 648 chipsettet. Har hørt at noen har litt problemer med det, gjelder det fortsatt... Mer luksusproblemer [ Denne Melding var redigert av: kjello2 på 2002-09-22 13:13 ] Lenke til kommentar
Veritas Skrevet 22. september 2002 Del Skrevet 22. september 2002 Quote: Den 2002-09-22 13:07, skrev kjello2:Mitt valg står nå mellom Asus P4S533 og Asus P4B533-V.Hva skal jeg ta :razz:Luksusproblem! Og hva med sis 648 chipsettet. Har hørt at noen har litt problemer med det, gjelder det fortsatt...Mer luksusproblemer <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: kjello2 på 2002-09-22 13:13 ]</font> Valget ditt er enkelt. Det du må bestemme deg for er om du skal ha en "533" eller en "400" mhz prosessor. Asus P4S533 egner seg utmerket til prosessorer som kjører på 100 mhz fsb, men om du skal ha en som kjører 133 mhz i fsb bør du gå for Asus P4B533-V, som har Agp/pci lock og kommer til høyere fsb enn P4S533. Personlig går jeg for P4B533-V og en 2.4 ghz prosessor. Lenke til kommentar
ponke Skrevet 22. september 2002 Del Skrevet 22. september 2002 Jeg HAR en 2Ghz, ser ut som jeg går for P4B533-V da jeg skal overklokke en del. Vet noen om Swiftec sin kjøleribbe passer på dette? Enten: MCX4000B (500 spenn uten vifte ifra microplex, men de har den ikke på lager...!) eller Alpha PAL8942M82 cpu-cooler w. Sanyo Denki "Extreme Performance" 21dBA 80x15mm fan Socket 478 (max 2.5GHz) (710 NOK ifra databutikken.com) Passer begge uten problemer på P4B533-V? Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 23. september 2002 Forfatter Del Skrevet 23. september 2002 Står hovedkortet i jumper free stilling? Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Divxdude, dersom det er meg du spør, så sto vårt hovedkort i "jumper free" stilling når vi kjørte det. Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 23. september 2002 Forfatter Del Skrevet 23. september 2002 Det betyr at kortet mitt er også i jumper free stilling. eller justerte dere slik at det ble jumper free? Og det var deg jeg henviste til. Var vel litt uklar. beklager! Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 23. september 2002 Forfatter Del Skrevet 23. september 2002 Jeg ser på innstillingene på review av dette kortet på slapps.com at hvis jeg øker FSB, så øker jeg pci hastigheten. Hvor høyt kan jeg gå uten at jeg ødelegge f.eks lan og lydkort? Standard er jo 33mhz. Se på eks. min cpu er på 2.2 og 100fsb. og hvis jeg gjør følgende: 22*110=ca 2400 mhz. men da er pci hastigheten på ca. 48. Er dette trygt byggeren? hvor høyt kan jeg gå på dette hovedkortet i den ``trygge`` sonen uten å ta livet av div ting? Og den ribba du anbefalte er dødsbra! Hva slags vifte burde jeg kjøpe til den? Jeg ønsker å regulere hastigheten via q-fan, som er en utmerket ting på asus hovedkort! peace bro... Ps. Byggeren, kan du sjekke privat melding? [ Denne Melding var redigert av: Divxdude på 2002-09-23 18:54 ] Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Divxdude, dersom du øker FSB hastigheten på P4S533 hovedkortet til f.eks. 110MHz, resulterer dette i en FSB hastighet på 110MHz/3 = 36.6 MHz. De aller fleste komponenter klarer seg bra med PCI hastigheter opp mot til 40MHz. ( d.v.s. 120MHz på dette hovedkortet) Med PCI hastigheter over 40MHz kan du risikere at det er noen komponenter som blir ustabile, eller ikke fungerer i det hele tatt. Du er svært uheldig dersom noe faktisk ryker på grunn av for høy PCI hastighet. Jeg har kjørt flere maskiner med PCI hastgheter over 41MHz over lengre tid (les: år)uten noen form for problemer. Når FSB hastigheten kommer til 133MHz, vil du få korrekt PCI hastighet igjen, for da vil maskinen sette PCI hastigheten lik 1/4 av FSB hastigheten. Slik at 133MHz * 1/4 = 33MHz. Problemet ditt blir å få prosessoren opp på så store hastigheter. Dersom du skal klare å kjøre med 133MHz FSB, vil prosessoren din måtte kjøre på 2926MHz. Klarer du dette er du heldig, og dersom du klarer det må du ivertfall sørge for å ha skikkelig kjøling. Da nytter det ikke med noen 12dBA papstvifte skal systemet være stabilt (Som vil si høy belastning over lengre tid). Skal du kunne kjøre stabilt på en slik hastighet, ser jeg for meg en psyko-delta vifte på en stor kjøleribbe som den rimeligste kjølingen. Men helst burde du kanskje ha vannkjøling eller bedre. Jeg vil anta at en FSB hastighet på 115-120MHz vil være et realistisk mål på din maskin, da slipper du unna uten å kjøre en "værsting" vifte på kjøleribben. Vær oppmerksom på at det er begrenset hvor stor effekt du kan trekke ut av viftekontakten på hovedkortet. Pass derfor på at viften du handler ikke trekker mer effekt enn det hovedkortet klarer å levere. Det skal stå beskrevet i manualen maks effekt på CPU kontakten. La med si det slik, den kraftigste deltaviften koblet til hovedkortet = fssssssss = *bestille nytt hovedkort* :smile: En medium Papst vifte vil sikkert fungere utmerket på hovedkortet ditt, sørg da bare for at det er en utgave med turtallsavlesning (Alle papst viftene som selges på microplex har nå turtallsavlesning). Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 23. september 2002 Forfatter Del Skrevet 23. september 2002 You know what you are talking about! Takk nok engang!! Jeg kjører 120mm vifte via en funnel som blåser på en swiftex kjøleribbe. Tror jeg skal klare 2.5-2.7 I hope!! Vil bare si at du svarer meget seriøst og saklig. Dette medfører for meg og andre brukere at man får løst problemene sine på en effektiv måte! Du skal vite at du har hjulpet meg og mange andre. Skulle bare ønske at jeg kunne gjøre noe til gjengjeld. En ting skal jeg gjøre for deg. Og det er å poste resultatene av mitt prosjekt her!! For din glede! Jeg er elev og du lærer i denne sammenhengen. Og som alle vet blir læreren fornøyd hvis eleven klarer å prestere høyt på det læreren har lært bort! Peace bro... Lenke til kommentar
frankpettersen Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Quote: Den 2002-09-23 22:02, skrev Divxdude:[...]Du skal vite at du har hjulpet meg og mange andre. Skulle bare ønske at jeg kunne gjøre noe til gjengjeld.En ting skal jeg gjøre for deg. Og det er å poste resultatene av mitt prosjekt her!! For din glede!Jeg er elev og du lærer i denne sammenhengen.[...] Større tilbedelse tror jeg ikke det er mulig å skrive uten å innføre 18-års grense på forumet. Hvorfor ikke donere en 100-lapp til drift av slapps.com eller no? Varmer sikkert mye mer enn vennlige ord Men for å holde meg innen tropicen: Om valget stod mellom Asus P4B533-E (Intel chipset) og Asus S-478S (SiS chipset), hvilket kort ville dere anbefale? Så at Intel-versjonen fikk best i test i forrige pcworld, samtidig så mener jeg å huske at det var masse problemer med SiS648 chipsetet? Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 23. september 2002 Del Skrevet 23. september 2002 Jøss, jeg blir jo nesten forlegen med slik overveldende positiv tilbakemelding :smile: Men det er uansett kjekt å få tilbakemeldinger på innleggene. Frankpettersen, dersom jeg skulle velge mellom et Asus P4B533-e hovedkort (Basert på Intel 845e brikkesettet) og et P5S533 hovedkort (basert på SIS645DX brikkesettet), ville jeg valgt det siste. Dette gjelder spesielt dersom jeg ikke skulle overklokke prosessoren til hastigheter over 150MHz FSB. Grunnen er at på kortet med SIS645DX brikkesettet så har du støtte for DDR400 minne, mens i845e hovedkortet faktisk bare kan kjøre DDR266 (Vi snakker selvfølgelig om når vi ikke overklokker kortene). Det er temmelig stor ytelsesforskjell mellom disse 2 systemene, når det ene sviver på DDR400 mens det andre "bare" kjører DDR266. Det finnes selvfølgelig en del programmer som ikke er avhengig av høy minnehastighet, men minnehastigheten betyr noe i de fleste programmer. Dessuten så er ikke DDR400 minne så fryktelig mye dyrere enn DDR266 minne, samtidig så er SIS645dx kortet noe billigere enn i845e hovedkortet, så hovedkort+minne vil koste omtrent det samme. Stabiliteten på SIS645DX brikkesettet er fantastisk, så det er ikke noe å bekymre seg over. Dersom du har tenkt å overklokke en prosessor med 133MHz FSB og samtidig slenger et P4B533-V hovedkort inn i regnestykket(basert på Intel 845g brikkesettet), er valget straks mer delikat. P4B533-V hovedkortet klarer seg utmerket på hastigheter langt over 150MHZ FSB (Noe ikke SIS brikkesettet klarer så bra), samtidig som det har støtte for DDR333 minne når du kjører 133MHz FSB. Her ville nok jeg valgt Asus P4B533-v hovedkortet dersom jeg hadde en prosessor som klarer å kjøre på mer enn 150MHz FSB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå