Gå til innhold

2x Dual Core vs 2x Single Core


Anbefalte innlegg

Hva ville fungert best etter deres erfaring?

 

2stk 2,4 GHz Opetron Single Core 64bit

2stk 1,8 GHz Opetron Dual Core 64bit

 

Jeg vet det er en fordel for multitasking med mange cores, men vil det være så stor forskjell på 4 cores i forhold til 2 cores under disse frekvensene?

 

Takker for svar.

Endret av chariot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjører du programmer som klarer å utnytte 4 kjerner vil det være en fordel, ellers vil 2 raskere singelcore cpuer være kjappere.

 

Edit@kremt: Hva annet kan det være? :dontgetit:

5710963[/snapback]

Det kan ikke være noe annet.

 

Dette kommer som sagt an på hva du skal bruke maskinen til, men regner med det skal være en server sak :p Og du vet vel best selv hva slags oppgaver den skal gjøre...

Lenke til kommentar

Det er nok en 940 system det er snakk om ja. Nei det skal ikke brukes som server men som brukspc for meg som er kravstor..Jeg vil gjerne kjøre BF2 samtidig som jeg har photoshop i bakgrunnen og jeg slår aldri av virus og spyware beskyttelsen.

 

Selv med denne bruken ville det vært bedre med 2 cores på 2x Single core 2,4 ghz enn 2x Dual core 1,8ghz?

 

Takk for svar igjen.

Lenke til kommentar
Fordi 100-serien Opteron kan ikke kjøre tospann...

 

edit: det gjelder vel forsåvidt alle s939...

5711171[/snapback]

Ja, er klar over det, men hvorfor ligger det ikke til rette for en slik mulighet?

Hadde sikkert vært en smal sak og forandre litt på noen koder og chipset.

Lenke til kommentar
Det er nok en 940 system det er snakk om ja. Nei det skal ikke brukes som server men som brukspc for meg som er kravstor..Jeg vil gjerne kjøre BF2 samtidig som jeg har photoshop i bakgrunnen og jeg slår aldri av virus og spyware beskyttelsen.

 

Selv med denne bruken ville det vært bedre med 2 cores på 2x Single core 2,4 ghz enn 2x Dual core 1,8ghz?

 

Takk for svar igjen.

5711285[/snapback]

 

Tror helt klart du skal gå for singlecores der. Det er ganske så stor forskjell på 1,8ghz og 2,4, og du vil aldri klare å kjøre programvare som belaster 4 kjerner jevnt. I testene som ble publisert når dobbelkjerne kom på markedet så vi jo at selv programvare som var laget for smtp ikkje klarte å utnytte 4 kjerner med mindre programmet var spesiallaget for flere enn to kjerner.

 

Men med mindre du skal ha veldig mye minne, dvs >4gb, så vil eg annbefale deg s939 og en dualcore X2/Opteron. Du får veldig mye mere igjen for pengene på ett slikt system enn på ett s940 system. Og eg tror ikkje du vil oppleve at ytelsen på ett s940 system med to 2,4ghz singlecores er bedre enn s939 med FX60. Heller tvert imot ;)

Lenke til kommentar
Fordi 100-serien Opteron kan ikke kjøre tospann...

 

edit: det gjelder vel forsåvidt alle s939...

5711171[/snapback]

Ja, er klar over det, men hvorfor ligger det ikke til rette for en slik mulighet?

Hadde sikkert vært en smal sak og forandre litt på noen koder og chipset.

5711335[/snapback]

 

 

Er akkurat det som er poenget med s939. At det ikke skal være mulig med 2 sockets.. Kalles vel også for "markedsstrategi".

Selve prosessorene er vel stort sett identiske om vi ser bort fra den siste pinnen.

Lenke til kommentar

på s940 må du vel bruke registrert minne med ECC osv.. Denne er vel en del dyrere enn standard DDR400 RAM.

 

Så om du skal ha en spillemaskin som "handler" multitasking bra, bør det holde masse med dualcore Athlon. Evt FX CPU. RAM uten ECC er vel noe raskere enn ECC minne også mener jeg å ha lest?

 

Er noen extra kontrollbit på ECC minne.

 

Du sparer en hel del penger på dette.. om du ikke allerede er i besittelse av noe utstyr du trenger til 940 da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...