egd1 Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) Ringte PS Data nå for å evt bestille utstyr for bygge ny PC. Har tenkt å bygge etter Intels VIIV-standard, og spurte på telefonen om det nye Aus P5WD2-E var brukanes il dette. Det ble stille lenge, og jeg skjønte han ikke visste noe om dette. Så sa han til slutt at jeg måtte snakke med en annen. Ble satt over til en som da skule ha greie på dette og spurte samme spørmål. Fikk til svar at det trodde han ar kompatibel, men det kom an på hvilken RAID jeg skulle kjøre... Jeg sa ikke RAID men Intels nye VIIV. Det hadde han ikke hørt om... Endret 7. mars 2006 av egd1 Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Ringte PC Data nå for å evt bestille utstyr for bygge ny PC. Har tenkt å bygge etter Intels VIIV-standard, og spurte på telefonen om det nye Aus P5WD2-E var brukanes il dette. Det ble stille lenge, og jeg skjønte han ikke visste noe om dette. Så sa han til slutt at jeg måtte snakke med en annen. Ble satt over til en som da skule ha greie på dette og spurte samme spørmål. Fikk til svar at det trodde han ar kompatibel, men det kom an på hvilken RAID jeg skulle kjøre... Jeg sa ikke RAID men Intels nye VIIV. Det hadde han ikke hørt om... 5709832[/snapback] Jeg aner ikke hva "PC Data" er. Jeg har derimot full forståelse for at alle som svarer på telefonen ikke alltid kan være oppdatert på alle detaljer om alle varer de selger. Enkelte norske data-webshopper reklamerer med opptil 35.000 produkter. Det sier seg selv at de ikke kan sitte inne med detaljkunskaper om hvert enkelt produkt. Og hvis ikke 35.000 produkter høres mye ut? Hvis du skulle "lære deg" 100 produkter hver dag, og finne ut alt av spesifikasjoner - ville det fremdeles ta deg 95 år å bli kjent med alle 35.000 produktene. Innen den tid ville jeg tro de fleste var utdatert Selv bruker jeg som oftest e-post, hvis jeg har behov for å spørre spørsmål av denne typen. Da får selger mulighet til å undersøke saken, hvis de ikke kan svare på stående fot. Men jeg har etterhvert slått meg til ro med at det er lettere å finne svar på ting selv (f.eks her på forumet, eller vha google) enn å mase på selgere... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 ViiV er jo et litt forvirrende opplegg, såvidt meg bekjent så holder det ikke bare at man har ViiV-komponenter for at PCen skal være en "offisiell ViiV-PC" og det jhar liksom ikke så mye å si for selvbyggeren heller, hva skal man oppnå med en ViiV-kompabilitet? Skjønner egentlig godt at de ikke jkan så mye om det. AtW Lenke til kommentar
TEE Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Jeg har derimot full forståelse for at alle som svarer på telefonen ikke alltid kan være oppdatert på alle detaljer om alle varer de selger.5713894[/snapback] Enkelte har et litt urealistisk syn på hvor mye en enkeltperson skal ha oversikt over. Selv her jeg mer enn en gang fått kjeft av kunder fordi jeg må slå opp f.eks. betegnelsen på southbridge chipset for en 4 år gammel laptop. Og de har ingen forståelse for at jeg ikke har slike kunnskaper om samtlige av de 2 497 laptopmodellene som ligger innenfor supportområdet mitt (skal svare på spørsmål fra både norske forhandlere og kunder samt supportteknikere fra 4 land) Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Joda, kjøper at man ikke kan forlange detaljkunnskap om alle de tusenvis av produkter som en webshop selger, men et minimum av kunnskap må man likevel kunne kreve. For eksempel var jeg engang på en relativt upmarket bar i London og spurte bartenderen om hvilke skotske single-malt whiskyer de hadde. Han foreslå Jamesson (som ikke er en single-malt, og dessuten er irsk). Da jeg nok en gang gjorde oppmerksom på at det var single-malt jeg var ute etter, sa han at han ikke visste hva det var for noe. Denslags er klart under hva man bør kunne kalle basiskunnskap for en slik jobb. Lenke til kommentar
Carbonite Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Ikke for å være ufin, men du høres ut som en slitsom kunde Lenke til kommentar
tZar Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Og hvis ikke 35.000 produkter høres mye ut? Hvis du skulle "lære deg" 100 produkter hver dag, og finne ut alt av spesifikasjoner - ville det fremdeles ta deg 95 år å bli kjent med alle 35.000 produktene. Innen den tid ville jeg tro de fleste var utdatert 5713894[/snapback] 35000/100=350 dager, dvs litt under et år... Er det jeg som er sliten etter en lang arbeidsdag her eller...? PIIV er jo vært ganske så hypet i det siste, så at ikke en som selger data, engang har hørt om det er da ganske merkelig. Jeg hadde ikke forventet at førstemann jeg snakket med, og heller ikke andremann, hadde hatt detaljkunnskaper, men en liten ide hadde ikke vært å forakte. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Joda, kjøper at man ikke kan forlange detaljkunnskap om alle de tusenvis av produkter som en webshop selger, men et minimum av kunnskap må man likevel kunne kreve. For eksempel var jeg engang på en relativt upmarket bar i London og spurte bartenderen om hvilke skotske single-malt whiskyer de hadde. Han foreslå Jamesson (som ikke er en single-malt, og dessuten er irsk). Da jeg nok en gang gjorde oppmerksom på at det var single-malt jeg var ute etter, sa han at han ikke visste hva det var for noe. Denslags er klart under hva man bør kunne kalle basiskunnskap for en slik jobb. 5715194[/snapback] Selvfølgelig. Det eksempelet ditt viser jo en total mangel på det som bør være basiskunnskap. Det er det samme som om jeg skulle foreslått en desktop når forhandler lurer på hva jeg ville anbefalt av laptopmodeller med god batteritid :!: Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Og hvis ikke 35.000 produkter høres mye ut? Hvis du skulle "lære deg" 100 produkter hver dag, og finne ut alt av spesifikasjoner - ville det fremdeles ta deg 95 år å bli kjent med alle 35.000 produktene. Innen den tid ville jeg tro de fleste var utdatert 5713894[/snapback] 35000/100=350 dager, dvs litt under et år... Er det jeg som er sliten etter en lang arbeidsdag her eller...? 5715278[/snapback] Ups (Huff...må slutte å forsøke med på hoderegning ) Men uansett er 35.000 produkter mye å ha oversikt over Endret 7. mars 2006 av tomahg Lenke til kommentar
egd1 Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 Ringte PC Data nå for å evt bestille utstyr for bygge ny PC. Har tenkt å bygge etter Intels VIIV-standard, og spurte på telefonen om det nye Aus P5WD2-E var brukanes il dette. Det ble stille lenge, og jeg skjønte han ikke visste noe om dette. Så sa han til slutt at jeg måtte snakke med en annen. Ble satt over til en som da skule ha greie på dette og spurte samme spørmål. Fikk til svar at det trodde han ar kompatibel, men det kom an på hvilken RAID jeg skulle kjøre... Jeg sa ikke RAID men Intels nye VIIV. Det hadde han ikke hørt om... 5709832[/snapback] Jeg aner ikke hva "PC Data" er. Jeg har derimot full forståelse for at alle som svarer på telefonen ikke alltid kan være oppdatert på alle detaljer om alle varer de selger. Enkelte norske data-webshopper reklamerer med opptil 35.000 produkter. Det sier seg selv at de ikke kan sitte inne med detaljkunskaper om hvert enkelt produkt. Og hvis ikke 35.000 produkter høres mye ut? Hvis du skulle "lære deg" 100 produkter hver dag, og finne ut alt av spesifikasjoner - ville det fremdeles ta deg 95 år å bli kjent med alle 35.000 produktene. Innen den tid ville jeg tro de fleste var utdatert Selv bruker jeg som oftest e-post, hvis jeg har behov for å spørre spørsmål av denne typen. Da får selger mulighet til å undersøke saken, hvis de ikke kan svare på stående fot. Men jeg har etterhvert slått meg til ro med at det er lettere å finne svar på ting selv (f.eks her på forumet, eller vha google) enn å mase på selgere... 5713894[/snapback] Det var en slurveleif, det er PS Data jeg ringte til. Og at ikke ALLE skal ha greie på alt forstår jeg, men når blir satt videre til en som skal ha greie på det og ikke kjenner til det, da er det værre. Men at en av norges største butikker ikke skal kjenne til Viiv er og for dårlig. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Skulle likt å møte den personen som klarer å holde seg oppdatert om alt hele tiden. Jobber selv i butikk (foto) og skal vi klarer å holde følge med alt som skjer kunnskapsmessig og spesifikasjonsmessig, vite om alt om alle nye kamera og så videre, så får vi ikke tid til å betjene kunder. Regner med at også trådstarter forstår at det ikke er en ønsket situasjon verken for kunden eller butikken. Heldigvis er det sjelden jeg møter på slike kunder, selv om det finnes de som fyrer opp når jeg sier at jeg ikke har kjennskap til f.eks HP sine kamera da vi ikke fører de. Og med alle nye standarder som innføres hver dag i PC verdenen, har jeg full forståelse for at to kundebehandlere på PS Data ikke hadde fått med seg dette (forøvrig ikke hørt om det selv). Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Liten tanke rundt det 100 produkter pr dag å lære seg. Skal ein ha basiskunnskapen om ein ting blir dette fort 2-4 sider med tekst for å huske dette. Så her er det realistisk at ein person skal pugge 200-400 sider pr dag. Og sitte inne med 70 000 til 140 000 sider med info? Om me samanlikner dette med grunnskulen så skulle ein komme igjennom pensumet i kvart fag på under 2-3 dager, med andre ord så skulle heile ungdomskulen vore unnagjort på maks 10 veker (for dei treigaste). Almennfag ca 10-15 veker. femåring masterutdanning skulle då tatt bortimot 20 verker. Er det forsatt realistisk å ha 35000 produkter med spesifikasjoner / kompatiblilitet / tilbehør i hovudet til ei kvar tid? Satt litt på spissen her, men det får vere måte på krav ein har til at folk skal ha kunnskap om, sjølv om dei abeider innanfor bransjen. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Liten tanke rundt det 100 produkter pr dag å lære seg. Skal ein ha basiskunnskapen om ein ting blir dette fort 2-4 sider med tekst for å huske dette. Så her er det realistisk at ein person skal pugge 200-400 sider pr dag. Og sitte inne med 70 000 til 140 000 sider med info? Om me samanlikner dette med grunnskulen så skulle ein komme igjennom pensumet i kvart fag på under 2-3 dager, med andre ord så skulle heile ungdomskulen vore unnagjort på maks 10 veker (for dei treigaste). Almennfag ca 10-15 veker. femåring masterutdanning skulle då tatt bortimot 20 verker. Er det forsatt realistisk å ha 35000 produkter med spesifikasjoner / kompatiblilitet / tilbehør i hovudet til ei kvar tid? Satt litt på spissen her, men det får vere måte på krav ein har til at folk skal ha kunnskap om, sjølv om dei abeider innanfor bransjen. 5721644[/snapback] Var vel ingen som satte dette som krav, var vel mer et eksempel på hvor lang tid det ville ta å få basiskunnskap om alle produktene. Det er jo en grunn til at kundebehandlerene har forskjellige felt som sin spesialitet. Ang. denne bestemte saken, så syns jeg det er litt svakt at man snakker på to stykker, og ingen av dem vet hva det er snakk om. Dette er tross alt ikke snakk om et produkt, men en hypet, ja hva skal man kalle det? teknologi, som man i alle fall burde ha hørt at hadde vært nevnt Lenke til kommentar
Atomic^ Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) Hallo, tror du virkelig at folk skal vite alt på sparket , tror du en bilmekaniker vet alt om alle biler? Viiv er vel ikke en standard men mer noe Intel har Hypet fram for å selge mer, det er mer en godkjenning akkurat som Centrino eller tar jeg feil? Men det er jo litt godt gjordt å høre forskjell på Raid og Viiv. :!: Sikkert på at de forstod hva du sa? Må nok si meg enig i de forrige postene, det er bedre å sende en mail. Tipper på at du har VELDIG lite å gjøre..... Endret 10. mars 2006 av Atomic^ Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Jeg aner ikke hva "PC Data" er. Jeg har derimot full forståelse for at alle som svarer på telefonen ikke alltid kan være oppdatert på alle detaljer om alle varer de selger. Enkelte norske data-webshopper reklamerer med opptil 35.000 produkter. Det sier seg selv at de ikke kan sitte inne med detaljkunskaper om hvert enkelt produkt. Og hvis ikke 35.000 produkter høres mye ut? Hvis du skulle "lære deg" 100 produkter hver dag, og finne ut alt av spesifikasjoner - ville det fremdeles ta deg 95 år å bli kjent med alle 35.000 produktene. Innen den tid ville jeg tro de fleste var utdatert Selv bruker jeg som oftest e-post, hvis jeg har behov for å spørre spørsmål av denne typen. Da får selger mulighet til å undersøke saken, hvis de ikke kan svare på stående fot. Men jeg har etterhvert slått meg til ro med at det er lettere å finne svar på ting selv (f.eks her på forumet, eller vha google) enn å mase på selgere... 5713894[/snapback] ViiV er det jo skrevet så mye om i media, at jeg synes nesten en burde vite det når en jobber med det. Nei, en er ikke nødt til å vite om alt mulig fiksfakserier om alle produkter de har i butikken, men å holde seg oppdatert med det nye hotte er ingen ulempe Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. mars 2006 Del Skrevet 11. mars 2006 Hallo, tror du virkelig at folk skal vite alt på sparket , tror du en bilmekaniker vet alt om alle biler? Viiv er vel ikke en standard men mer noe Intel har Hypet fram for å selge mer, det er mer en godkjenning akkurat som Centrino eller tar jeg feil? Men det er jo litt godt gjordt å høre forskjell på Raid og Viiv. :!: Sikkert på at de forstod hva du sa? Må nok si meg enig i de forrige postene, det er bedre å sende en mail. Tipper på at du har VELDIG lite å gjøre..... 5731059[/snapback] Du kan gjerne begrense smileybruken din. Den får deg bare til å fremstå som useriøs og er rett og slett rotete Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå