Gå til innhold

LS-50, fargestikk på sort/hvitt....?

Anbefalte innlegg

Hei

Driver å forsøker meg med å scanne inn noe Kodak T-Max 400 negativer som jeg nylig har fremkallt selv.

Nesten samtlige av bildene jeg scanner inn, har en eller annen form for fargestikk på seg (blå eller rød), på samme måte som sephia / duotone. Dette kan variere fra rute til rute på negativen.

Er det noen spesiellt instillinger jeg må ha av på (bortsett fra ICE av), for å unngå at sort hvitt film får slikt fargestikk?

Jeg har valgt Negative (mono), rett der man velger thumb previews.

Og ikke minst *hvorfor* får jeg slikt fargestikk? Jeg har foreløpig fikset dette manuellt i photoshop ved å dra ned saturation til 0, men er det korrekt måte å fikse slikt på ?

Håper på at noen snusfornuftige smartinger kan svare. :)

Endret av znapper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er altså ikke negativen det er noe galt med, dette skjer under scanningen og det kan virke som om fargestikkene kommer tifeldig.

Tips mottaes med takk, det er noe irriterende å hele tiden korrigere ved å skru ned saturation etterpå i PS.

Lenke til kommentar

Hvis det kommer tilfeldig kan det vel ikke skyldes annet enn at hardwaren ikke er helt topp?

Kanskje det ikke er så fordelaktig med separate LED for RGB f.eks?

Dette vil vel da også skje på fargefilm, men være mindre synlig?

Har du prøvs å scanne det samme bildet flere ganger også, og sammenlignet dem etterpå for å se sjekke om fargestikket er konsekvent på den samme ruta?

Lenke til kommentar
Hvis det kommer tilfeldig kan det vel ikke skyldes annet enn at hardwaren ikke er helt topp?

Kanskje det ikke er så fordelaktig med separate LED for RGB f.eks?

Dette vil vel da også skje på fargefilm, men være mindre synlig?

Har du prøvs å scanne det samme bildet flere ganger også, og sammenlignet dem etterpå for å se sjekke om fargestikket er konsekvent på den samme ruta?

5719879[/snapback]

Virker som at det er konsekvent.

Man får altså en duotone/sepia effekt som er rød/blå, ekstrekt tydelig altså "røde" eller "blå bilder" typ.

Det som er merkelig er at jeg ikke har funnet spesifikk informasjon/guide på hvordan man i det heletatt skal scanne s/h bilder med denne scanneren.... :ermm:

Lenke til kommentar
Driver å forsøker meg med å scanne inn noe Kodak T-Max 400 negativer som jeg nylig har fremkallt selv.

Nesten samtlige av bildene jeg scanner inn, har en eller annen form for fargestikk på seg (blå eller rød),

5709695[/snapback]

Her er kanskje svaret på problemet:

It is obvious that the Nikon LS-5000, or at least the Nikon driver software, has problems with Kodachromes (and other sliver-based emulsions such as B&W). According to a magazine article the "problem" seems to originate in the LED light source which produces very directional light (as opposed to the fluorescent light in the Minolta) so silver-based emulsion appear more dense than they actually are. Unlike Minolta Nikon's ICE feature fails to work with Kodachromes as well. Therefore we can clearly state that the Nikon scanner is obviously NOT the preferred choice of for Kodachromes & B&W. Certainly a big plus for the Minolta scanner here - at least for those users having a significant stock of Kodachromes and B&W.

Dessverre ser det ut som at scanneren sliter litt med S/H-film.

Se hele testen på: http://www.photozone.de/2Equipment/reviews/elitecoolscan.htm

Lenke til kommentar
Dessverre ser det ut som at scanneren sliter litt med S/H-film.

Se hele testen på: http://www.photozone.de/2Equipment/reviews/elitecoolscan.htm

5724703[/snapback]

Hmm, ja etter å ha lest litt, nå som jeg fikk noe tips på hva man bør putte inn i google for å få et fornuftig svar, virker det som scanneren har en del problemer med film som inneholder sølv (typisk tradisjonell s/h), det finnes dog sort/hvitt filmer som oppfører seg som fargefilm (chromogenic?) og som inneholder blekingsmiddel istedenfor sølv oa.

Jeg har jo forsåvidt klart å scanne s/h negativene men det skjer altså rare ting innimellom (ikke noe værre enn at det ikke kan fikses i PS). En ting er i allefall sikkert ICE må av. I tillegg har jeg lest om noen som tipset om at man bør scanne s/h som normal *positiv* film, men jeg har ikke forsøkt å sett hvordan dette fungerer selv.

Skal forske videre på det, og om jeg kommer over noen løsninger som kan lette arbeidet med denne typen film, skal jeg si i fra. Takker for tips =)

Z

Lenke til kommentar
Virker som at det er konsekvent.

Man får altså en duotone/sepia effekt som er rød/blå, ekstrekt tydelig altså "røde" eller "blå bilder" typ.

Dette lyder merkelig. Jeg har skannet mye med både LS-50 og LS-5000, og aldri hatt noen som helst problemer med skanning av sort/hvit negativfilm. Farvestikk har jeg ikke observert på noe tidspunkt.

Her er tre typiske sort/hvit-skanninger, filmen er Tri-X 400 ISO. Jeg husker ikke om jeg brukte LS-50 eller LS-5000:

http://www.coldsiberia.org/remote_areas/grimsdalen1_1000.jpg

http://www.coldsiberia.org/remote_areas/grimsdalen2_1000.jpg

http://www.coldsiberia.org/remote_areas/gr...shytta_1000.jpg

Endret av Teleskopos
Lenke til kommentar

Ok, men hvilke instillinger benytter du når du scanner s/h film ?

En skjermdump av Nikon scanner software hadde vært nyttig, da jeg ikke er helt inne på "in's and out's" i denne softwaren enda =)

(her er et eksempel på en scan som gikk helt greit, flott scanner :) )

Blender f1.8 med 50mm f1.4 og T-Max 400 film:

(fjernet)

Z

Endret av znapper
Lenke til kommentar
Hadde kanskje vært mer nyttig med en scan som ikke gikk greit? ;)

5745723[/snapback]

Oki tror jeg har kommet noen steg nærmere løsningen nå.

Problemet var at jeg hadde en setting "feil" i Nikon scan programmet, følgende to skjermdumps er på forvalgt color space setting på enten Grayscale og en på calibrated RGB:

- Legg merke til at thumb preview's også er misfarget, men at det siste bildet på thumb previews er faktisk s/h av en eller annen grunn, jeg vet ikke hvordan man "styrer" dette.

Uansett ser det ut til å fungere ved å sette på Grayscale for å fjerne misfargingen (ICE var off).

post-9824-1142270508_thumb.jpg

post-9824-1142270518_thumb.jpg

Endret av znapper
Lenke til kommentar
Ved å sette den til grayscale fjerner du vel bare symptomene, men ikke problemet? Det vil vel fortsatt være der hvis du scanner sølvbaserte fargefilmer?

Hei!

Jeg har aldri forsøkt å skanne Kodachrome, som det i så fall er snakk om. Men det finnes en egen Kodachrome-innstilling - som jeg altså ikke har prøvd og ikke kan si noenting om hvordan virker.

Spørsmålsstillingen gjaldt vel også det opprinnelige problemet, som ikke er noe problem siden disse skannerne klarer svart/hvitt helt uten vanskeligheter når man bare bruker innstillingene som er riktige for svart/hvitt.

Lenke til kommentar
Men hva er det som skaper disse problemene da? Er det det at de har separate LED for RGB som gjør det?

Siden jeg aldri har sett noen problemer når jeg har brukt LS-50 eller LS-5000 til svart/hvitt film, synes jeg det må være nokså klart at det er et spørsmål om å bruke de riktige innstillingene for svart/hvitt. Jeg har både de landskapsfotoene jeg la frem, og en rekke portretter som bare er helt nydelige. Den ene faktoren som trekker litt ned er at jeg brukte grovkornet (400 ISO) Tri-X. Selv med omhyggelig fremkalling blir det jo en del kornethet, men det var ingen problemer noen steder.

Separate LED i farver er en stor fordel, fordi slike har en nærmest ubegrenset holdbarhet. Dette i motsetning til en løsning med farvefiltre som blekes over tid, men som alle andre skannerprodusenter bruker.

Lenke til kommentar
Separate LED i farver er en stor fordel, fordi slike har en nærmest ubegrenset holdbarhet. Dette i motsetning til en løsning med farvefiltre som blekes over tid, men som alle andre skannerprodusenter bruker.

5750934[/snapback]

Javel, så da gjelder det å velge mellom "lang holdbarhet" og topp kvalitet på alle filmtyper hvis man skal ut og handle filmscanner.

Jeg kan i grunnen ikke huske å ha sett noen som har klaget på holdbarheten av fargefiltrene...

Lenke til kommentar
Javel, så da gjelder det å velge mellom "lang holdbarhet" og topp kvalitet på alle filmtyper hvis man skal ut og handle filmscanner.

Hvis ikke LS-50 og LS-5000 leverer topp kvalitet, så må man spørre hvilke skannere som gjør det. Eventuelt må man presisere hvilke skanneroppgaver eller filmtyper hvor disse kommer til kort. Har en spesifikke behov som dekkes bedre av en annen skanner, så er det en grei sak hvis dette går på ting som den ene skanneren takler bedre enn den andre. Men her var altså spørsmålet om Nikon-modellene ordinært gir farvestikk ved skanning av S/H film. Heldigvis er ikke det tilfellet.

Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det må være bedre å anskaffe den beste kvaliteten man har råd til, i stedet for å kjøpe akkurat hva man tror man trenger - og ikke over den. Når Nikons LED-scannere dertil har en hyggelig pris (særlig LS-50), så er det vanskelig å se hva som er mer å anbefale bortsett fra enkelte rådyre Imacon-modeller. De er til gjengjeld for kostbare til å kunne anbefales på /generelt/ grunnlag.

Endret av Teleskopos
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hadde

Problemet var at jeg hadde en setting "feil" i Nikon scan programmet, følgende to skjermdumps er på forvalgt color space setting på enten Grayscale og en på calibrated RGB:

5747645[/snapback]

som du skriver er det bare å skru over på "grayscale". rød/rosa liknende farge i calibrated RGB kan komme av at negativen er ikke eksakt grå. Før fremkalling er filmen rosa. Fix prosessen fjerner det rosa. Lengden på fixingen har betydning for hvor rosa filmen din er. (det beste må vel være å få negativen så klar som mulig)

Endret av sNx
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...