Gå til innhold

Hvilket AGP kort til 20'' Widescreen.

G4RM

Anbefalte innlegg

Har en 2,8 P4, kjøper nå 2 GB minne og skal ha nytt skjermkort - AGP.

Har bestilt den nye NEC 20'' WideScreen så skjemkortet må dra 1680*1050 med god fart til World of Warcraft (tidstyv nr 1, og nå pengetyv).

Har smertegrense på kr 2000 (så drømmekortet 7800GS er ikke aktuelt om ingen har et brukt til salgs).

Så disse på databutikken.

* Gainward PowerPack! Ultra/1980 Golden Sample GeForce 6600GT 256Mb 2.0ns DDR3 TV-out DVI RETAIL AGP Webpris 1654.00

* GeCube Radeon X1600Pro Gamer Edition 512Mb DDR2 TV-out DVI RETAIL AGP Webpris 1702.00

* Point of View GeForce 6800GS 256Mb DDR3 TV-out DVI RETAIL AGP Webpris 2008.00

Jeg kjenner ikke til hverken 6800GS eller x1600Pro gamer...

Hvilke av disse kortene får jobben gjort best?

Andre alternativ som er bedre til max 2000, og si så fall hvorfor?

Takker :thumbup:

EDIT: Overskrift som faktisk gir mening :blush:

og skrive leifer

Endret av G4RM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har også X850XT som er et godt alternativ.

Hvis ikke jeg tar helt feil her,så har vel det bedre ytelse enn de 2 du har sett på.  :hmm:

Edit:Glem det. X850 finnes vist bare i PCIe versjon nå.  Synd.

5709517[/snapback]

Det finnes x850 xt på AGP:

Fant et Asus Radeon X850XT PE 256MB DDR3 AGP8x til kr 2300.

Er litt over limit da. Er dette et mye bedre kort?

Er også litt bekymret over at ikke resten av systemet holder følge. Jeg har et Socket 754 hovedkort og P4 2,8 MHz prosessor. Dette er 3 år gammelt, så jeg vet ikke hvor levekraftig dette egentlig er?

Er derfor fortsatt interessert i mer info om 7800GS vs de andre kortene jeg satte opp.

Lenke til kommentar

Du kjøper heller 7800GS til 300 kr mer i stedet for å X850XT PE til 2300 kr.

Men når det er sagt,så er 2600 kr litt vel mye å bruke på et skjermkort til et såpass gammelt system som ditt.

Socket 754 hovedkort og P4 2,8 MHz?

Det kan ikke stemme. Socket 478 mener du vel.

Lenke til kommentar
Du kjøper heller 7800GS til 300 kr mer i stedet for å X850XT PE til 2300 kr.

Men når det er sagt,så er 2600 kr litt vel mye å bruke på et skjermkort til et såpass gammelt system som ditt.

Socket 754 hovedkort og P4 2,8 MHz?

Det kan ikke stemme. Socket 478 mener du vel.

5710199[/snapback]

Ja - skrev feil der - 478 er riktig, og prisen ønsker jeg å holde under kr 2000.

Da er spørsmålet fortsatt:

Hva yter best av kortene jeg satt opp først i tråden:

6600GT Ultra Sample 256 MB

X1600Pro Gamers edition 512 MB

6800GS 256MB

:hmm:

Lenke til kommentar

Da er spørsmålet fortsatt:

Hva yter best av kortene jeg satt opp først i tråden:

6600GT Ultra Sample 256 MB

X1600Pro Gamers edition 512 MB

6800GS 256MB

Disse rangert fra best til dårligst -

6800GS 256 - dett er best for pengene kortet i disse dager

6600 Gt Ultra - En kraftig Medium kort , ligger en del under 6800GS

X1600Pro - Yter litt bedre enn 9800 Pro - lavere enn X800GT og 6600GT .

6800GS er kongekortet som gir mest for pengene , ellers må du se på 7800GS kort .

Lenke til kommentar
Disse rangert fra best til dårligst -

6800GS 256  - dett er best for pengene kortet i disse dager

6600 Gt Ultra - En kraftig Medium kort , ligger en del under 6800GS

X1600Pro - Yter litt bedre enn 9800 Pro - lavere enn X800GT og 6600GT .

6800GS er kongekortet som gir mest for pengene , ellers må du se på 7800GS kort .

5711227[/snapback]

@rogersj

Takk for hjelpen. Der kom svaret på det jeg lurte på. :thumbup:

Håper det er greit at jeg klonet signaturen din. Da ser du også at din anbefaling ble fulgt :lol:

Lenke til kommentar

Har selv en P4 2.8 GHz i min stue maskin, og bruke penger på noe annet enn ett 6600GT kort vil være å kaste pengene ut av vinduet. Den greier ikke å dytte nok til å utnytte de bedre kortene.

Heller ta en 19" skjerm og putt penger i nytt hovedkort og prosessor.

Lenke til kommentar
Har selv en P4 2.8 GHz i min stue maskin, og bruke penger på noe annet enn ett 6600GT kort vil være å kaste pengene ut av vinduet. Den greier ikke å dytte nok til å utnytte de bedre kortene.

Heller ta en 19" skjerm og putt penger i nytt hovedkort og prosessor.

5713511[/snapback]

My point exactly Anders. ;)

Liten vits å bruke flere tusen kroner på en pc som er delvis utdatert allerede.

Lenke til kommentar

20'' skjermen bare skal jeg ha :-)

Da trenger jeg skjermkort som klarer å drive 1680*1050 uten for mye problemer.

Har bestilt 6800GS kortet nå og 2 GB RAM. Dette kom på 3500 (inkl ny 8'' vifte).

Skal jeg ha nytt hovedkort skal jeg også ha en fet dual-kjerne prosessor. Da må jeg også ha ny power. Dette utgjør vel raskt 4000++?

Venter derfor med kort og prosessor.

Vet ikke om det er mulig å kjøpe hovedkort som støtte AGP 8x og samtidig kan kjøre dual kjerne prosessor? Den problemstillingen får jeg ta senere.

Hadde også vært en fordel om minnet jeg har kjøpt støtter senerer oppsett:

DDR PC3200/DDR400 400MHz 184pin CL2.5

Uansett, nå er det bare å vente på budbilen :-)

Lenke til kommentar
20'' skjermen bare skal jeg ha :-)

Da trenger jeg skjermkort som klarer å drive 1680*1050 uten for mye problemer.

Har bestilt 6800GS kortet nå og 2 GB RAM. Dette kom på 3500 (inkl ny 8'' vifte).

Skal jeg ha nytt hovedkort skal jeg også ha en fet dual-kjerne prosessor. Da må jeg også ha ny power. Dette utgjør vel raskt 4000++?

Venter derfor med kort og prosessor.

Vet ikke om det er mulig å kjøpe hovedkort som støtte AGP 8x og samtidig kan kjøre dual kjerne prosessor? Den problemstillingen får jeg ta senere.

Hadde også vært en fordel om minnet jeg har kjøpt støtter senerer oppsett:

DDR PC3200/DDR400 400MHz 184pin CL2.5

Uansett, nå er det bare å vente på budbilen :-)

5713741[/snapback]

Tror du kanskje kan få tak i ett som støtter AMD prossessorer, og har AGP og PCI express. Men jeg regner med at du venter lenge nok til at AMD kommer med sin nye sokkel. Og da er det ingen AGP mer. Og da er det dumt å gå for ett 939 kort.

Hos intel har du ingen muligheter.

Minnet er også på en måte ett bortkastet siden Intel i dag bruker DDR2, og AMD straks går over til det.

Så når du trenger nytt system så må du kjøpe alt untatt kabinett og harddisker, hvis du da ikke har mange av type IDE kopling.

Men men, det er ikke mine penger. :D

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Tror du kanskje kan få tak i ett som støtter AMD prossessorer, og har AGP og PCI express. Men jeg regner med at du venter lenge nok til at AMD kommer med sin nye sokkel. Og da er det ingen AGP mer. Og da er det dumt å gå for ett 939 kort.

Hos intel har du ingen muligheter.

Minnet er også på en måte ett bortkastet siden Intel i dag bruker DDR2, og AMD straks går over til det.

Så når du trenger nytt system så må du kjøpe alt untatt kabinett og harddisker, hvis du da ikke har mange av type IDE kopling.

Men men, det er ikke mine penger. :D

5714238[/snapback]

ARG - og nå som jeg egentlig hadde bestemt meg :cry:

Om jeg hører på alle rådene her og går for PCIe kort (ser jo at det er fremtiden) trenger jeg hovedkort, prosessor m vifte og 1 GB RAM.

Har en del komponenter jeg håper kan brukes

Kabinett m 350w power (Fujitsu Siemens Scaleo 600).

2 stk 160 GB SATA.

DVD NEC ND-4551A i bestilling

Kabinettkjøling CoolerMaster UV Silent Fan 80x80x25 i bestilling

Minnekortleser Sunbeam 20-in-1 Superior Panel Silver i bestilling

Noen som gidder å sette opp hva jeg bør kjøpe og hva jeg må regne med å betale?

- jeg kan godt leve med billig CPU som matche dagens P4 2,8, men på sokkel som kan oppgraderes til dual core på sikt (gjerne AMD).

Det viktigste er som sagt at dette drar 1680*1050 på en god måte...

Alternativt er å beholde dagens kjøp og være happy med det i 2 år. Da kan jeg med god samvittihet kaste alt på dynga og starte på nytt.

P.S. Mulig jeg bør flytte dette overt til annen tråd, men er litt noob på slikt :blush:

PM gjerne om noen har sterke meninger om dette.

Lenke til kommentar

Det blir for rundt 5000,-+.

Du trenger ett Hovedkort socket 939 med nForce 4 brikkesett, priser fra 700,- og opp. (Ta ett med passive kjølere)

CPU blir en god 3500+ som ligger på 1500,-+ (bedre enn 2.8 GHz)

Minnet ligger for 1 GB (2x512) fra litt under 800,-

Og skjermkort får du faktisk billigere enn på AGP.

6600GT starter på 1250,-

X1600XT fra 1500,-

6800GS fra 2000,-

7800Gt fra 2650,-

Regner med at du ikke får noe problem med å bruke din strømforsyvning hvis du holder deg unna 7800GT.

Eller vil nok resten passe bra.

Men jeg vil si at hvis du har mulighet til å vente til sommeren så gjør det, da kan du kjøpe ett AMD system med DDR2. DDR2 er billigere enn DDR1 (teoretisk), og yter i dag litt bedre.

Hvis du vil fære fremtidsrettet og kjøpe ett system i dag, så er kanskje Intel greia, prisene er ca like.

Hos Intel er det ett 945 brikkesett som er greia, og en 3 GHz CPU koster ca 100,- mer enn 3500+ til AMD.

EDIT: Vil du ha det mer spesifikt, så sett en maks grense på pengebruken, da er det lettere å finne forslag.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

DDR2 gir idag ingen spesielt stor forskjell.

Og vet du forresten at 7800GT bruker mindre strøm enn både 6800GS og X800XT/X850XT?

7800GT bruker faktisk ikke noe mer enn et X800GT :)

post-92763-1141748940_thumb.png

Endret av kremt
Lenke til kommentar

@AndersT2

Sinnsykt bra at du og andre på formumet er så hjelpsomme :thumbup::thumbup::thumbup:

Blir nok til at jeg kanselerer ordren jeg har inne og ser nærmere på ditt forslag.

Har altid hatt Intel, men ingen sterke preferanser.

Når det gjelder pris er grafikk-kort pluss 2 GB minne jeg har bestilt nå kr 3500.

Tror at smertegrensen ligger på kr 5000 for ny løsning. Da går jeg ned til 1 GB minne. Raskere bus og prosessor kompensere enkelt for litt mindre minne.

Hvilke Socket på hovedkort er mest aktuelle om jeg går for Intel?

Spørsmålet blir også hvordan jeg finner ut hva slags kort som passer i kabinettet jeg har i dag.

Fikk NEC skjermen i dag, men har ikke koblet opp. Pent utseende, men veldig blank overflate. Blir spennende å se hvordan dette fungere i praksis.

Lenke til kommentar

Skal du ha Intel så er det nok kun socket 775 som gjelder. Det finnes muligheter i Pentium M/Dual Core, men dette blir mye dyrere.

Regner med at kassa di tar ATX kort, som er den vanlige typen, men ta å sjekk for sikkerhets skyld. Det kan hende den kun tar M-ATX. Ta ett mål av hovedkortet, ligger det på rundt 30 cm, så tar den alle kort. Er kortet kortere, og du ikke har mere plass så er det M-ATX som gjelder.

Du kan også telle antall utvidelses spor som det er bak på kassa, hvor skjermkortet kommer ut.

Kommer straks tilbake med ett par forslag som passer ditt budsjett.

EDIT: Her er ett AMD oppsett.

Hvis du gjør en to bytter, og bytter CPU i en 3200+ (siden du senere vil oppgradere til dobbelkjerne), og skjermkortet med ett 7800GT fra Asus så havner du på noen kroner over 5300,-. Eller Bare bytte til 3200+, og havne på 4600,-, og kjøpe kanskje legge 3-400 kroner i en skikkelig CPU kjøler.

Her er ett Intel oppsett.

Det er litt dyrere, men ca like bra. Ved å legge til 357,- til så kan man få en 3.2 GHz i stedet for 3 GHz. (da med en P4 640).

Forskjellen i disse to oppsettene ligger i DDR2 minnet. Ved å bruke det kan du bruke det om igjen på ett annet oppsett om 2-3 år, mens DDR minnet blir faset ut i løpet av 2007.

Men begge oppsettene kan oppgraderes til dobbeltkjerner og bedre skjermkort, slik at de kan holde noen år. Selv om AMD snart kommer med ny, og socket 939 blir faset ut i løpet av 2007 (det kommer nok ingen nye CPUer mer til det, men de blir nok billigere). Å oppgradere Intel oppsettet vil nok være litt mer komplisert da de ofte må ha nye brikkesett for å kjøre nye CPUer, men dobbeltkjernene som er ute i dag vil passe på dette kortet, foruten Extreme Edition 955.

Av de komponentene jeg satt opp så valgte jeg de som mange webshoppere hadde inne, hvis du går inn på de forskjellige butikkene så kan du kanskje finne en eller annen type som er noen kroner billigere.

Lykke til.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...