zissou Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) Hei! Har bygget en ny PC og sliter nå med feilmelding(er) ved installasjon av Win XP Pro (English). Når jeg booter Win XP cd'n kommer jeg frem til skjermvinduet som heter Windows Setup og hvor det lastes inn diverse filer. Feilmeldingen(e) kommer etter et par sekunder, nærmere sagt når flg. skjer: "Setup is loading files (Kernel Debugger dll)" Her er de 3 forskjellige feilmeldingene som er kommet: Feilmelding 1 (den som kommer oftest, og ved siste forsøk): File hal.dll could not be loaded. The error code is 7 Setup cannot continue Feilmelding 2: The entry "ntkrnlmp.exe" in the [sourceDisksFiles] section of the INF file is corrupt or missing. Feilmelding 3: File ntkrnlmp.exe could not be loaded. The error code is 7. Siden hal.dll har med windows sin Hardware Abstraction Layer å gjøre, så er det vel kanskje e.a. med min hardware som setup cd'n ikke liker? Jeg har prøvd å bytte slots for minnebrikkene, og jeg har prøvd med en annen CD spiller, uten at dette forandret på noe. Forøvrig ser bios ut til å finne all hardware "riktig" etc. når jeg er inne på bios setup. Prøvde installasjons-cd'n i en annen pc og der fungerte den, så selve cd-platen skal ikke være problemet. Her er setupen på PC'n jeg har bygget: Abit KN8 SLI hovedkort OCZ 2048MB Dual Channel Value series Samsung SpinPoint P120S 200GB SATA2 8MB 7200RPM AMD Athlon 64 3700+ 2.2 Ghz BOXED NEC DVD brenner Sapphire Radeon X800GTO 256MB GDDR3 PCI-Express MIST 500W, ATX 2.2, strømforsyning Om noen har noen tips til hva som kan være problemet og hva jeg burde gjøre, så hadde det vært strålende. Endret 12. mars 2006 av zissou Lenke til kommentar
persistent Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Sata disker krever vel egne drivere under installasjonen. Får du disse feilmeldingene før du får spørsmål om å laste drivere for sata ? At den starter med hal.dll er egentlig litt misvisende, feilen ligger ikke i hal, det ser bare slik ut fordi det er den første filen den prøver å laste. Har du hatt Windows inne på disken tidligere, dersom du har det - har du formatert den før du prøver å installere ? Lenke til kommentar
zissou Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) Sata disker krever vel egne drivere under installasjonen. Får du disse feilmeldingene før du får spørsmål om å laste drivere for sata ?At den starter med hal.dll er egentlig litt misvisende, feilen ligger ikke i hal, det ser bare slik ut fordi det er den første filen den prøver å laste. Har du hatt Windows inne på disken tidligere, dersom du har det - har du formatert den før du prøver å installere ? 5709368[/snapback] Ja, feilmeldingene kommer ca. med en gang Windows Setup er igang. Har ikke sett noe spørsmål foreløpig om lasting av drivere for sata. Harddisken er helt ny. Formatterte den med Ranish Partition Manager som ligger på Ultimate Boot CD. Men, jeg fikk ikke mulighet til å formattere den med NTFS filsystem. Valgte derfor (foreløpig) FAT-32. Kan dette være årsaken til problemet? Isåfall, kom gjerne med tips til tools for formattering etc. Må si jeg savner FDISK.. men nå skal det sies det er mange år siden sist jeg bygde en ny pc (old school). Takker forresten for raskt svar! Endret 6. mars 2006 av zissou Lenke til kommentar
persistent Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Utifra hva jeg kan lese rundt om på nettet kan dette være et problem med bios-innstillinger eller ram, evt. biosinnstillingene for ram´en. Se bl.a. her; http://hardware.mcse.ms/message122032.html eller denne; http://hardwarehell.com/discus/messages/23...html?1088260068 ellers fant jeg også denne; "the ntkrnlmp.exe file is a kernel file that has a history of causing installation problems and it looks like you have a bad CD. other folks with this file error have found that swapping the RAM chips or reducing CPU speed solved the problem." Så det kan kanskje være verdt å evt. se på biosinnstillingene for ram´en din Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Du har kanskje rotet deg litt bort med 'formateringen'. Ranish er for å partisjonere, ikke formatere. Du skal ikke savne fdisk. Man trenger ikke noe ekstra program for å initialisere disken, installasjonsprogrammet til XP kan jo håndtere dette selv. Så for å være sikker på at du ikke har gjort noe som lager problem så bør du kanskje stryke alle partisjoner og lage nye fra installasjonsprogrammet. Her er et eksempel på hvordan det kan gjøres: http://www.windowsreinstall.com/install/wi...llw2k/page1.htm Men dette trenger jo ikke ha noe å gjøre med problemet du har. Lenke til kommentar
zissou Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Du skal ikke savne fdisk. Man trenger ikke noe ekstra program for å initialisere disken, installasjonsprogrammet til XP kan jo håndtere dette selv. Så for å være sikker på at du ikke har gjort noe som lager problem så bør du kanskje stryke alle partisjoner og lage nye fra installasjonsprogrammet. Ja, jeg vet installasjonsprogrammet tar seg av partisjonering og formattering. Problemet mitt der er jo at jeg ikke får kjørt install'en pga. nevnte feilmeldinger i første post.. Persistent: Jepp, jeg skal sjekke opp bios-instillingene nærmere. Og prøve å få lånt et par ram brikker av nærmeste nabo med dimm Z. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 har du i windows cd'en mens disse meldingene kommer? Og får du de om du boot'er med CD-Rom? Lenke til kommentar
zissou Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 har du i windows cd'en mens disse meldingene kommer? Og får du de om du boot'er med CD-Rom? 5710386[/snapback] jepp. Men, nå har det endelig skjedd noe nytt her. Etter tips fra Persistent sjekket jeg ut biosinnstillinger på ram'en. Netshop skriver på websidene sine at minnebrikkene er 3-4-4-8. Hovedkortet har hele tiden vist 2.5 på CAS. Jeg gikk derfor inn i bios setup og satt manuelle innstillinger på ram'en. Her satt jeg CAS til 3 (som Netshop sier det er), men gjorde ikke noe med andre innstillinger der. Når jeg da bootet win cd'n på nytt så dukket ikke feilmeldingene opp (!), og jeg endte faktisk opp med et valg mellom å installere windows og partisjonere disk osv. Jubelen stod nesten i taket.. Men, idet Win Setup'en endelig så ut til å virke så begynte noe å pipe hyppig (hovedkortet?). Det var piping med et halv sekunds mellomrom. Så.. jeg slo av pc'n med en gang, i frykt for at noe var veldig galt. Har ikke gjort noe mer med dette nå. Noen som vet hva pipingen kan være? Win XP cd'n likte tydeligvis CAS settingen på 3, men hovedkortet gjør det ikke..?? Z. Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Hmm... Kjør en CMOS reset nå om du ikke får i gang maskina igjen (les i manualen om du ikke vet hvordan dette gjøres). Så prøver du igjen. Skal teste dette selv på mitt hovedkort (er det samme). Selv sitter jeg med 2-2-2-5 minne, men skal teste med en litt eldre brikke jeg har liggende Om jeg finner den Lenke til kommentar
persistent Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Flott at du kom et steg videre. Den pipinga du beskriver, var det kontinuerlige bip helt til du slo av eller var det et bestemt antall (som evt. gjenta seg) ? Mange Abit hovedkort bruker interne temperaturfølere og lydalarmen for disse har en tendens til å være svært intens. Sjekk i Bios hvilke temperaturgrenser den er satt til å slå ut på, og evt. juster disse. Sjekk manualen avsnitt 3-8 PC Health Status om den er slått på. Lenke til kommentar
zissou Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 Det var kontinuerlig beeps, med 0.3 sek mellomrom ca. Update: Jeg clear'a nå CMOS jfr. manualen. Da jeg bootet kom meldingen "CMOS checksum error - defaults loaded". Gikk inn i bios og endret på nytt innstillingen på ram (fra cas 2.5 til cas 3.0). Win XP setupen kjørte nå igjen uten feilmelding. Denne gangen heldigvis uten den skumle intense pipingen. Har akkurat formattert/partisjonert disk. "Setup will complete in approx. 34 min". Krysser fingerne Sjekket forresten PC Health Status i bios og la merke til at CPU tempen lå på 38-39 grader og etter en stund steg med totalt 3-4 grader. Er det ikke litt i overkant høy temp med 41-42 grader når CPU er så og si idle? Hmm kan det kanskje være fordi FanEQ speed var satt til 60%? Burde jeg disable FanEQ eller la den være? Takker igjen, for alle tips. Z. Lenke til kommentar
Cougst Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) 41-42 grader på cpu idle er ikke noe faretruende..... Spørs jo også hvor varmt du har det i rommet da og om du har kabinettvifter. Fra 60& til 100% fart på vifte betyr ikke allverden på kjøling men desto mer på bråket... Nyeste cpuene til AMD har vel en grense på 65 grader om jeg ikke husker feil så så lenge du ikke overstiger den ved load så er det egentlig ingen problem. Ikke for at den tar fyr over det, men den kan bli ustabil. Endret 7. mars 2006 av Cougst Lenke til kommentar
zissou Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2006 Har nå løst "pipe-problemet". Måtte inn i bios og endre på minneinnstillinger. Command rate stod som 1T. Når jeg endret denne til 2T (samt satt CAS fra 2.5 til 3.0) forsvant den kontinuerlige pipingen som dukket opp under f.eks spilling av BF2. Alt funker som en drøm nå Z. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå