Gå til innhold

Orden i musikkmappa di?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

På harddisken ligger all musikken slik:

..\Artist\Artist - (Year) Album1 - Title.xxx

Alle filer har replaygain, og alle album har coverart i mappene.

 

Ellers så bruker jeg J River Media Center til avspilling og organisering. Med det programmet er det nesten ingen begrensninger i måter å "se" på samlingen sin. Noen funksjoner jeg ikke klarer meg uten:

Remote server - lar meg fjernstyre mediapc'n via en laptop, mobil, pda etc.

Remote library - lar meg streame musikk via internett. Til jobb eller kompiser osv.

Soner - Kan styre forskjellige soner samtidig. Med et 5.1 kort kan man styre 3 forskjellige soner med forskjellig musikk samtidig.

Dynamiske spillelister - Man kan bruke uttrykk til å lage spillelister, f.eks. nyeste album, ikke spilt det siste året, mangler coverart, 600mb med miks av forskjellige sjangre osv.

 

post-17968-1201624087_thumb.png

post-17968-1201624112_thumb.png

post-17968-1201624121_thumb.png

Lenke til kommentar

Har sortert musikk min på samme måte som mange andre her.

 

Første bokstav Artist - Artistnavn - Album (år) - "01 - artist - sang.mp3"

 

Eksempel

 

D:\Musikk\A\a-Ha\Analogue (2005)1 - a-Ha - Celice.mp3

 

Funker greit på 21'000 sanger, men er et helvette å tagge og rename alle filene etter de er lastet ned. Har ikke så god orden som jeg skulle ønske selv om systemet i seg selv funker.

 

148632.jpeg

Endret av AndyG
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

G:\Musikk\Artist\Album1 - Tittel.xyz

 

I hvertfall prøver jeg å holde det sånn, men er ikke alltid jeg orker å ordne filnavnene. ID-taggene er bedre å forholde seg til.

 

(Siste prosjekt: Albumbilder i alle taggene, et styr uten like selv med automatisk program.)

Lenke til kommentar

Pr. dags dato har jeg 6192 sanger. Dvs. ca. 33 gb musikk.

Jeg lar iTunes ta seg av organiseringen. Bare ID3-taggene er OK, gidder jeg ikke bry meg.

Her er et eksempel:

~brukernavn~\Music\iTunes\iTunes Music\3 Doors Down\Seventeen Days1 Right Where I Belong.mp3

Altså:

Musikk \ Artistnavn \ Album \ Nummeret på sangen, Navnet på sangen.mp3

 

167167.jpeg167168.jpeg167170.jpeg

 

Har selvsagt også albumbildene i orden :)

Lenke til kommentar

Jeg har god orden i mappestrulturen og forsåvidt når det gjelder id3-taggingen også. Når jeg har lastet ned noe går jeg alltid gjennom det jeg har lastet ned og sjekker om alt er der (alle sangene i hvert album osv). Jeg sletter også eventuelle playlister og bilder som ofte følger med når jeg laster ned en diskografi. Det er fordi jeg liker å ha kun musikk i musikkmappa. Bildene hører hjemme i bildemappa :) Mappene ser med andre ord pene ut. Men finnes det noe slags program for å organisere og skifte id3-tagger på en rask og enkel måte?

Lenke til kommentar

Bruker Mediamonkey for å tagge musikk jeg har rippet, fått ellerlastet ned. Bruker den geniale ctrl+L snarveien og tagger låtene ved hjelp av Amazon.com sine databaser, da får jeg med albumgrafikk også.

 

Så bruker jeg Mp3tag for å fjerne alt av tagger jeg ikke vil ha i låtene.

 

Til sist overfører jeg filene til iTunes som jeg har satt til å sortere musikken min automatisk og får derfor all musikk korrekt lagret slik:

 

Artist --> Album --> disknr-låtnr sangtittel

 

Har snart 100 GB musikk.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar
Men finnes det noe slags program for å organisere og skifte id3-tagger på en rask og enkel måte?

Jepp, MediaMonkey.

 

Hmmm, etter noen dårlige erfaringer vil jeg nå heller anbefale mp3tag (som også blir nevnt ovenfor). Hvis man endrer tags i MediaMonkey (og tilføyer albumbilde etc), vil filene bli korrupte og ute av sync (test ut ved hjelp av AudioTester). Dette vil ikke skje i mp3tag, tydeligvis. Jeg snakker først og fremst om FLAC-formatet, jeg aner ikke hvordan dette er i forhold til mp3.

Lenke til kommentar
Men finnes det noe slags program for å organisere og skifte id3-tagger på en rask og enkel måte?

Jepp, MediaMonkey.

 

Hmmm, etter noen dårlige erfaringer vil jeg nå heller anbefale mp3tag (som også blir nevnt ovenfor). Hvis man endrer tags i MediaMonkey (og tilføyer albumbilde etc), vil filene bli korrupte og ute av sync (test ut ved hjelp av AudioTester). Dette vil ikke skje i mp3tag, tydeligvis. Jeg snakker først og fremst om FLAC-formatet, jeg aner ikke hvordan dette er i forhold til mp3.

 

Med mp3-filer så fungerer mediamonkey feilfritt, ihvertfall har jeg aldri erfart noen problemer. Det samme gjelder AAC og wmp filer (det er hva jeg har testet med).

 

Så lenge man vet hva som skal inn i taggene så er mp3tag et kjappere program å bruke. Men hvis man er lat og/eller foretrekker at taggingen skjer automatisk så er Mediamonkey bedre synes jeg. Utfordringen med å bruke mediamonkey er at man vet hva man gjør når man skal tagge låter automatisk, det kan lett bli feil hvis du ikke holder tunga rett i munn.

Lenke til kommentar

cun, bruker selv mediamonkey til å tagge filene og til mp3 fungerer filene det helt fint etter at jeg har lagt til albumgrafikk / redigert tags.

Har ikke prøvd AutioTester på de ennå, men skal prøve nå.

 

[Edit] Testet AudioTester på et album jeg har fixet litt på tags og lagt til album art. Gikk greit igjennom.

Endret av blade-bunny
Lenke til kommentar

Det går helt fint å spille av slike korrupte filer i MediaMonkey, men i f.eks. Foobar2000 sier programmet i fra. Det gjør jo forsåvidt ingenting for deg selv om filene du spiller av er korrupte, men med tanke på en rekke andre ting, er det greit å ikke ha slike sync errors. Jeg tror ikke det gjelder for mp3-er, nei. Jeg testet ut et mp3-album i AudioTester som jeg veit har blitt tagget i MediaMonkey, og der kom det ingen feilmelding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...