Gå til innhold

Orden i musikkmappa di?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Musikk > Artist > Album > Sang

 

Synes ikke det er nødvendig med noe mer enn det. Men har selfølgelig ordna alle ID3 taggene og putta musikkbiblioteket inn i mediamonkey. Mediamonkey eier itunes!

 

For de som ikke har hørt om Mediamonkey før så er det en blanding av Winamp og Itunes. Tilsammen blir de den perfekte musikkavspiller, nesten. Google it!

 

Slik ser biblioteket ut:

post-53638-1142276306_thumb.jpg

post-53638-1142276316_thumb.jpg

Lenke til kommentar

de oppsettene deres i f.eks Mediamonkey ser bra ut osv, men for meg er det 2 problemer med det.

 

Jeg har ikke lyst eller mulighet til å ordne alle taggene i musikken min, det er rett og slett for mye musikk.

 

Dessuten syns jeg det blir veldig mye mapper og forskjellige sjangre..

 

Jeg finner utrolig lett frem i den musikken jeg har, og jeg har bare ordna mapper...skjønner ikke helt hva som er så bra med mediamonkey osv

Lenke til kommentar
de oppsettene deres i f.eks Mediamonkey ser bra ut osv, men for meg er det 2 problemer med det.

 

Jeg har ikke lyst eller mulighet til å ordne alle taggene i musikken min, det er rett og slett for mye musikk.

 

Dessuten syns jeg det blir veldig mye mapper og forskjellige sjangre..

 

Jeg finner utrolig lett frem i den musikken jeg har, og jeg har bare ordna mapper...skjønner ikke helt hva som er så bra med mediamonkey osv

5748474[/snapback]

 

Hvor mye musikk er det snakk om? Jeg har fiksa taggene på godt over 10 000 sanger men synes at det er vel verdt arbeidet etterpå. Digg med ei vakker musikksamling.

Lenke til kommentar

Jeg har også lagt mange, mange, mange timers arbeid i musikk-samlinga mi..

 

Men, jeg har gått etter en regel som jeg har gjort på ALLE filnavn jeg har, og det er at ALLE filnavn skal ha Stor Forbokstav I Hvert Ord.. Slik!

 

Lurer litt på å forandre på dette.. Til at slike ord som "In", skrives "in", foreksempel.. "By" = "by", .. dere skjønner.. disse "mellomordene" ..jeg vet ikke helt hva de heter.. Men, hva synes dere om det?

 

Noen som har peiling på hvilke ord det eventuelt gjelder?

 

Highway To Hell = Highway to Hell ...

Shot Down In Flames = Shot Down in Flames ..

Shot Of Love = Shot of Love ..

 

det ser penere ut også.. :)

 

 

Så, hvilke ord må byttes ut? ;

 

from, in, to, for, the, be(?), on, a, it(?), of ..

 

noen flere?

Lenke til kommentar

Enkelt og greit:

 

To hovedmapper - en for komplette album/singler/EP'er o.l. (hele utgivelser med andre ord) og en for 'løse' filer. Filene blir jo uansett listet riktig pr. artist i f.eks. iTunes og WinAmp, men jeg liker at det er en systematisk filstruktur bak det.

 

Deretter underkategorier som A-D, E-H osv for å unngå altfor lang listing.

 

Deretter mappe pr. artist hvor filene til hver enkelt artist ligger i.

 

I 'album'-avdelingen er filene navngitt slik: Artist - Albumtittel - Låtnummer - Låt.

 

Da blir hele path/filnavnet for en låt på et album f.eks:

 

G:\Album\I-L\Judas Priest\Judas Priest - Painkiller - 08 - A Touch Of Evil.mp3

 

Enkelt og greit. Bruker Exact Audio Copy som ripper inn i rett mappe med en gang (har en håndfull presets avhengig av hvor i alfabetet artisten befinner seg) uten noe mere fjas.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
de oppsettene deres i f.eks Mediamonkey ser bra ut osv, men for meg er det 2 problemer med det.

 

Jeg har ikke lyst eller mulighet til å ordne alle taggene i musikken min, det er rett og slett for mye musikk.

 

Dessuten syns jeg det blir veldig mye mapper og forskjellige sjangre..

 

Jeg finner utrolig lett frem i den musikken jeg har, og jeg har bare ordna mapper...skjønner ikke helt hva som er så bra med mediamonkey osv

5748474[/snapback]

 

Hvor mye musikk er det snakk om? Jeg har fiksa taggene på godt over 10 000 sanger men synes at det er vel verdt arbeidet etterpå. Digg med ei vakker musikksamling.

5749133[/snapback]

 

på denna disken er det snakk om 20 gb med musikk.. Har mer på noen andre disker..

 

Værste er at det frister å ordne litt opp i det også...

 

åssen er mediamonkey da? lett å bruke?

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke Mediamonkey til å fikse tagger med. Importerer musikk fra rip-*host download host* mappa inn i itunes. Fikser alle tagger og fjerner det far Itunes igjen. så flytter jeg musikken fra downloadmappa til musikkmappa. Så oppdaterer jeg bare biblioteket i Mediamonkey. Alt er i skjønneste orden :)

 

20 gb med musikk er ingen unnskylding. Alt må fikses på. Jeg har over 40 sålangt. ikke no kødd eller musikk som jeg ikke liker. Bare bra musikk :!: *Skryte over musikksamlinga si*

Lenke til kommentar
Jeg bruker ikke Mediamonkey til å fikse tagger med. Importerer musikk fra rip-*host download host* mappa inn i itunes. Fikser alle tagger og fjerner det far Itunes igjen. så flytter jeg musikken fra downloadmappa til musikkmappa. Så oppdaterer jeg bare biblioteket i Mediamonkey. Alt er i skjønneste orden :)

 

20 gb med musikk er ingen unnskylding. Alt må fikses på. Jeg har over 40 sålangt. ikke no kødd eller musikk som jeg ikke liker. Bare bra musikk :!: *Skryte over musikksamlinga si*

5756982[/snapback]

 

er ikke det at jeg ikke er hypp på å fikse det, er mer at jeg ikke gidder...selvom det hadde vært jævla digg :p

 

Åssen fikser man tags manuelt da? properties på mp3 fila?

Lenke til kommentar
Har iTunes (30 gig), hvor programmet gjør all morroa! Perfekt! Beste program ever :p

5763721[/snapback]

 

har noen og 30 gb selv, og bruker iTunes pga iPod.. men har ikke turt og la iTunes ta styringa over mp3'ene.. hvordan blir filene liggende fysisk på disken?

 

Det jeg har nå er mapper med artist og undermapper med album. alle tags og slikt er i orden..

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at iTunes er mye bedre på mac enn på windows. Begynte med at jeg hadde en iPod for fire år siden og så har jeg hatt det siden.

 

Den legger de følgende (hvis du huker av på iTunes skal ha et eget library): artist>album>sang

 

Hvis du endrer noe i tagene på filen skifter den til riktig artist eller album fysisk også i mappene. Så, med andre ord, man kan endre tagene i iTunes, og de blir endret i filen også. Men tror filnavnet forblir det samme.

 

Det hele fungerer slik:

- Du huker av i iTunes at den skal kopiere til et eget library hver gang du legger til en sang og at den skal holde orden på de (at tagene endrer seg når du endrer dem). Så slenger du inn ønskede sanger og så kopierer den over til iTunes library-mappen (som du velger selv) og så kan du slette originalen... Ikke vanskeligere enn det... enkelt og greit!

 

 

(iTunes henter inn alle tagsene, hvis det var noe spørsmål)

 

kom gjerne med flere spørsmål... :)

Endret av Snusi
Lenke til kommentar
Jeg bruker ikke Mediamonkey til å fikse tagger med. Importerer musikk fra rip-*host download host* mappa inn i itunes. Fikser alle tagger og fjerner det far Itunes igjen. så flytter jeg musikken fra downloadmappa til musikkmappa. Så oppdaterer jeg bare biblioteket i Mediamonkey. Alt er i skjønneste orden :)

 

20 gb med musikk er ingen unnskylding. Alt må fikses på. Jeg har over 40 sålangt. ikke no kødd eller musikk som jeg ikke liker. Bare bra musikk :!: *Skryte over musikksamlinga si*

5756982[/snapback]

 

er ikke det at jeg ikke er hypp på å fikse det, er mer at jeg ikke gidder...selvom det hadde vært jævla digg :p

 

Åssen fikser man tags manuelt da? properties på mp3 fila?

5757226[/snapback]

 

Last ned "Tag and rename"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...