Johnx Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Hardiskleverandøren skal betale for krasj Hva sier dere til dette? Toppers nyheter spør du meg, alle har jo tapt en del data pga. av en hd krasj. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Og hvor mye tror du utsalgs prisen vil stige? Huff tror dette betyr en god prisøkning for harddisker.. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Helt idiotisk, hvordan skal man erstatte gamle bilder etc. Tenk på alle de som har lastet ned ulovlige ting da, hvordan skal det erstattes? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Man kjører en recovery på disken. Dette koster mange tusen kroner å utføre, og dette er i såfall noe vi må betale for i form av høyere priser på diskene. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Dette er jo gamle nyheter, men jeg må bare si at det er passelig tåpelig av forbrukerombudet. Greit nok, i en ideel verden så skulle det kanskje vært sik, men prosessen med å hente fram data fra en havarert disk er mildt sagt involverende, og attpåtil svindyr. NOEN må jo betale for dette, så da blir det evt. forbrukerene som må leve med at prisene øker 10-100% som følge av at produsenten må dekke inn kostnadene sine. Og JEG synes ihverfall ikke det er en god idè at jeg skal måtte betale blodpris for harddisker fordi det er masse idioter der ute som ikke klarer å ta backup av viktige data, samt behandle harddiskene sine skikkelig (99% av harddisker kjører helt uten noe slags kjøling. Jeg har ofte brennt fingertuppene på harddisker. Klart de blir svekket av sånt). Så nei, forbrukerrådet har tydeligvis ingen teknisk forståelse for hva dette faktisk innebærer, eller så har de ingen forståelse for hva slags konsekvenser det vil medføre. I uansett tilfelle så er de passelig dårlige i sin jobb *himle* -Stigma Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Dette er jo bare samme forslaget fra forbrukerrådet som ble presentert for en del uker tilbake. Denne gangen resirkulert av VG og presentert som en lov når det vel egentlig bare er et forslag. Fint om VG heller kunne bruke tiden sin til å lage en bitteliten backup-guide, så forbrukerne lærer seg en liten bit av det ansvaret de absolutt burde ha. Vet det blir en håpløs sammenligning, men det er ikke langt unna å kreve Toyota for å gjenopprette hjernefunksjonen til en trafikkskadd fordi han kjørte uforsvarlig i sin bil. Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Hva om du får feil på Mp3 spilleren din? er butikken da forpliktet å fremskaffe den tapte musikken?? Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Hva om loven går igjennom, men også produsenten som skal rette opp dataen får ansvar for å rapporterere ulovlig innhold på harddiskene, da kommer ikke mange til å benytte seg av dette uansett Lenke til kommentar
enl Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Jepp, tåpelig av forbrukerombudet. Ikke spesielt vanskelig å ta backup av store mengder data idag, så en slik garanti er unødvendig og kostbar. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Hva om loven går igjennom, men også produsenten som skal rette opp dataen får ansvar for å rapporterere ulovlig innhold på harddiskene, da kommer ikke mange til å benytte seg av dette uansett 5709045[/snapback] Akkurat det jeg og tenkte på. Produsenten kan si at "ok, vi gjenoppretter dataene dine, men hvis vi ser så mye som en eneste piratkopi kommer vi til å anmelde saken til politiet. Drit i hele greia sier du? Ålreit". Håper ikke det blir noen lov ut av dette. Det ligger i produktets natur at det kan skjære seg, og derfor er det bare naturlig å forvente at brukeren tar forholdsregler. Hvis dataene som går tapt er uerstattelige, og man ikke har backup, får man rett og slett bare spandere de tusenlappene det koster å hente dem fram... Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) Var mange gode innsynsvinkler her forbrukerrådet sikkert ikke har tenkt igjennom ja, inkludert meg selv. Denne loven har sikkert vært veldig lønnsom for bedrifter med mye viktig på hardiskene/serverne, men siden dette er forbrukerskjøpsloven er de ikke omhandlet i denne loven. De har sikkert en egen paragraf om dette i kjøpsloven, eller? Endret 6. mars 2006 av Johnx Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Dette har vært diskutert før, og vi kom fram til at hele ideen er pur galskap. Nå som prisene på disker endelig er kommet ned til et akseptabelt, nivå, samt at en hel del nye produkter leveres med harddisk (X-box, DVDopptaker), kommer en prisøking til å ha store konsekvenser for markedet. Forbrukerrådet skal ha likhet for loven, greit nok, men enhver person med et lagringsbehov over 10 GiB har urent mel i posen. Da må det tas konsekvensen av det faktum også, slik at det vanker bøter og fengselsstraff dersom man krever ulovlig materiale gjennopprettet. Likhet for loven betyr likhet for loven. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Vi har allerede diskutert dette omtrent til døde i en gammel tråd - dette er bare aviser som plutselig fant på å reposte nyheter de postet før jul en gang, ikke at jeg skjønner hvorfor. Så man kan fortsette diskusjonen i den gamle tråden, ikke her, tråd stenges. Forøvrig - ikke bland forbrukerombud og forbrukerråd - de er to HELT forskjellige ting. Forbrukerombudet er ikke innblandet her. Forbrukerrådet har forøvrig ingen makt, de kan kun uttale seg om hva de mener rundt en sak, og man kan drite like langt i de som man gjør i Søndag Søndags skandaleoppslag uten at det får konsekvenser for deg . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg