Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjære kunde hilsen fra Telenor

Anbefalte innlegg

Hvordan klarer dere egentlig å få virus, flere ganger tom.? Jeg har vært på nett med både Windows og Linux i ganske mange år, og har aldri blitt infisert. De eneste forhåndsreglene jeg tar er å holde maskinen oppdatert og ikke bruke Internet Explorer eller Outlook, i tillegg til at ruteren fra NGT innebygget NAT.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke "noen" som har oppdaget at det går ut og inn 50GB med data fra din husstand. ISP'r logger, og har alltid logget sånt. Og i loggprogrammet (som for øvrig er en DEL mer avansert enn event viewer i windows) ligger det inne masse alarmer som automatisk går av hvis det oppdages ekstremt mye av spesielle typer trafikk. Det har skjedd i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar

Når folk som klager på at de får spam, virus, ormer, trojanere, spyware, folk som "hacker dem", osv. så er det nettopp slike maskiner som er årsaken. De som sprer slik bruker selfølgelig aldri sine egne maskiner til å gjøre det. Man finner maskiner som er åpne som programvaren installerers på (automatisk selfølgelig). Når da programvaren er installert på èn maskin begynner den å lete etter nye maskiner som det kan installere seg på. Dette er det man kaller ormer. De fleste ormer åpner bakdører som gjør det mulig å utnytte maskinene til f.eks spamsending.

Folk klager på at de får spam, virus, spyware, +++ men tenker aldri på at de kanskje har en maskin selv som sprer disse. Det er selfølgelig gjort alt for at eierene av maskinene ikke skal oppdage denne programvaren, og derfor vil folk som tenker "jeg har aldri hatt virus, så jeg trenger ikke antivirus" kanskje være de som sender dette ut, ettersom de ikke har noe som varsler om at dette skjer.

Det at Telenor velger å stenge/begrense tilgangen for brukere som sender ut slikt er meget bra, og det er den eneste løsningen for å begrense spredningen. Flere skulle gjort dette.

Lenke til kommentar
derfor vil folk som tenker "jeg har aldri hatt virus, så jeg trenger ikke antivirus" kanskje være de som sender dette ut, ettersom de ikke har noe som varsler om at dette skjer.

For min del kjører jeg MRTG, så jeg vil se om nettlinjen blir brukt når ikke den skal.

Lenke til kommentar
derfor vil folk som tenker "jeg har aldri hatt virus, så jeg trenger ikke antivirus" kanskje være de som sender dette ut, ettersom de ikke har noe som varsler om at dette skjer.

For min del kjører jeg MRTG, så jeg vil se om nettlinjen blir brukt når ikke den skal.

5709175[/snapback]

Ikke hvis viruset bare sender ut littegrann trafikk, sånn for at det ikke skal merkes av båndbreddebruk.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg ikke du finner et slikt virus, siden det ikke hadde klart å spre seg effektivt, men poenget er at det er bedre å ta forhåndsregler enn å bruke de mest hullete og populære programmene, og så prøve å lappe med brannmur og antivirus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...