Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kjære kunde hilsen fra Telenor


Anbefalte innlegg

Med risiko for å være feilpostet må jeg bare få ut min frustrasjon. I dag fikk jeg en liten e-post med tilhørende SMS-melding.

 

"Kjære kunde,

 

I følge våre Internettlogger ser det ut til at det har blitt sendt virus i

stort omfang, eller vært annen uønsket trafikk til andre datamaskiner fra ditt

Internettabonnement. Telenor har fokus på sikkerhet, og har ansvar for å

beskytte våre kunder, våre egne, og andre Internettbrukeres datasystemer. Vi

har derfor sett oss nødt til å begrense din Internettilgang inntil denne

trafikken opphører. Her kan du lese hvorfor vi måtte begrense din

internettilgang, og hvordan du kan få full tilgang igjen." (...)

 

Med hilsen Telenor Kundeservice Aksess Respons Team"

 

Skal jeg bli paranoid eller skal jeg være naiv? Er det flere som har fått denne nydelige e-posten. Hva skjedde siden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maaaange som får den. Jeg har hatt den 2 ganger. De begrenser nesten all tilgang bortsett fra email og websurfing.

 

Du HAR sannsynligvis et virus som kjører portscans til andre PC'r (de scanner etter åpne porter viruset kan komme inn på andre PC'r, eller åpne porter hackere kan misbruke). På alle verdens ISP'r er portscan regnet som strengt forbudt fordi det brukes utelatende av virus eller hackere for å sniffe frem porter de kan angripe PC'r fra.

 

Det her er en automatisk melding, det er på ingen måte en hatkampanje mot DEG fra Telenor sin side. Selv om du har viruskiller kan dette skje helt ubevisst. Viruser er veldig flinke til å skjule seg selv fra smittedes bruker. Det kan hende den spyr ut spam-mail uten at du merker det i det hele tatt.

 

Du bør gjøre som det står i resten av mailen. Kjør full virusscan, få opp brannmur, prøv et par forskjellige antivirusprogrammer.

Så sender du mail tilbake til Telenor der du sier du har gjort alt dette (de kan ikke sjekke det på noen måte) så blir det åpnet igjen.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Men, er virkelig portscan forbudt hos ISPene? Titt og ofte kjører jeg portscan mot mine jobbmaskiner, hjemmemaskiner og venner, for å kunne luke ut eventuelle hull og problemer. Fikk brev fra Telenor for mange år siden, med samme tone som over, men jeg svarte som sant var, at jeg gjorde det for sikkerhetstesting. Jeg fikk "ok", og hørte aldri noe mer..

Lenke til kommentar
regner med at han ikke gjør det da :p

Hadde ikke skrevet det her da nei....

5708875[/snapback]

 

Selvfølgelig gjør han eller noen som bruker linja hans det. Telenor ville garantert ikke brukt tid eller resurser uten grunn.

Lenke til kommentar
Telenor blir bare mer og mer tragisk :p

5708867[/snapback]

 

Fordi de ikke tilater at folk spyr ut enorme mengder dritt i form av virus og spam?

5708870[/snapback]

Enig med siste taler.

 

Jeg har også fått en slik SMS-melding fra Telenor med den standardteksten som trådstarter siterte. Jeg ba Telenor om info om hva som hadde skjedd og fikk beskjed om at kontoen var stengt pga. spam som var sendt ut fra maskinen min. Når jeg fikk se headeren på den mailen som hadde utløst alt sammen måtte jeg trekke på smilebåndet. Dagen før dette skjedde hadde jeg fått en mail (forsøk på pishing mot ebay) som jeg videresendte til abuse hos ebay.com. Videresendingen av dette forsøket på pishing var det som ble fanget opp av Telenor. Når misforståelsen ble oppklart ble kontoen åpnet igjen med en gang og jeg fikk beskjed om å sende slike mailer som vedlegg, og ikke bare videresende dem for å unngå stengt konto flere ganger.

 

Hadde alle ISP'er vært like aktive på den fronten som Telenor hadde internett vært en bedre plass å oppholde seg på :)

Lenke til kommentar

Det burde betraktes som et eksempel på god kundeservice at ISP'ene gjør dette. Fikk tilsvarende melding fra Bluecom for en tid tilbake -og joda. En gjennomgang av maskinene i heimen avslørte "synderen", og eieren av maskinen var uskyldig uvitende om trafikken som pågikk i det skjulte.

 

Helt greit at man får en melding når man gjør noe feil. Eneste måten man lærer på.......

 

Edit: Uvitende selvsagt.

Endret av Sabbath
Lenke til kommentar

Takk for masse raske svar. Man kan jo bli paranoid for mindre når det står "uønsket trafikk". Till tross for kryptert trådløst nettverk kan jo noen ha brukt min linje til å surfe etter barneporno eller annet gufs.

Man kan jo også bli paranoid av at noen har "oppdaget" at det går 30-50 Gb data ut/inn av min husstand hver måned.

Ellers kan det jo nevnes at jeg kjører kontinuerlig virusscan samt har brannmur på alle maskiner, men noen virus/trojaner sniker seg forbi som nevnt.

 

Men mange takk for alle svar, jeg ble roligere av at det er fler som har opplevd det samme.

Endret av TOMpsy
Lenke til kommentar
Telenor blir bare mer og mer tragisk :p

5708867[/snapback]

 

Fordi de ikke tilater at folk spyr ut enorme mengder dritt i form av virus og spam?

5708870[/snapback]

Genialt.

 

Det er ikke bare Telenor som gjør dette vettu. Alle ISP'r har alarmer som går av ved portscans eller massiv virustrafikk fra en enkelt PC. Det har foregått i alle år.

5708887[/snapback]

Jeg synes alle ISP'er burde vært like streng som telenor på det der.

Bruker gmail, og får gjerne 120 spam-mails i måneden, ikka at det plager meg (spam filter).

Også har du disse folka som skryter av at de har tatt port-scan på deg også følger det opp med "ZoMG, im gonna LIEK HAXX YUU".

 

Synes det er bra det telenor gjør. Til tross for det andre, dyyyyrt for og ringe til netcom :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...