Hanzo Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Jeg er på jakt etter en greit telezoom til mitt D350. Jeg har sett på flere alternativ i prisklassen fra to til fem tusen. Jeg har testa et Canon 70-300mm UMS objektiv som jeg er veldig fornøyd med. Hadde egentlig tenkt et slikt, frem til jeg fant denne saken idag: http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=14444]Sigma telezoom[/url] Denne virker meget bra, med flott lysstyrke, kompakt og veldig fleksibelt. Er det noen som har noen kommentarer til denne? Jeg er egentlig på jakt etter en telezoom med rundt 300mm eller mer som max. Jeg er i en stor grad feriefotograf, så det er flott om det er kompakt. Er dette noe som er verdt å prøve, eller finnes det bedre produkt i denne prisklassen? Mvh, Bjørn Olav Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Jeg vil anbefale à lete etter et mer lyssterkt objektiv med mindre brennviddeomfang. De objektivene du nevner har stort omfang og dàrlig lysstyrke. Hva er bruksomràdet ditt (mer spesifisert enn "feriefotograf")? Tar du f.eks. bilder av ting/dyr/barn/utòvere/fugler i bevegelse? Tar du bilder i skumring, i tàke, pà konserter eller bare i f.eks. sol eller snò? Lenke til kommentar
Hanzo Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Hei! Jeg er nok mest på dyr og fauna, men siden det er feriefoto så er det mye snakk om dyreparker og denslags. Ergo trenger jeg ikke 1600mm for å komme innpå noe somregelt, men jeg tror at 300mm er omtrent passe. Ofte blir det nok med dagslys, men det hadde jo vært veldig fint å kunne knipse bilder innendørs under normal belysning. Som sagt så er 5000 smertegrensen, og jeg holder en hånd på canon sine 75-300mm til rett over to tusen så langt. Men om noen har litt input hadde det vært topp! Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) jeg kender ikke den du nævner, men anderfo har ret - hvis den havde været rigtig god havde den nok været mere populær... Sigma laver en 18-200 som jeg overvejer - men jeg skal lige være sikker på at den er god (er skeptisk pga. det anderfo nævner) Til dyr og fugle i særdeleshed er 300 mm ikke meget. her en lille hurtigt lavet oversigt over hvor meget de forskellige mm forstørrer på 10 og 20 m. hvis du kan nøjes med 200 mm, så kunne du overveje 70-200f/4,hvis du kan få fat i sådan en brugt (men den er ikke ligefrem lille og diskret) Canon laver også en 70-300 USM Image Stabilizer, som gør du kan tage billeder ved langsommere lukketider end normalt - den ligger nok nogenlunde omkring det beløb du nævner. Hvis du tager den du nævner først, så har du lidt til overs - det kunne du evt. bruge på canons 50 mm f1,8, som er lysstærk, tager fine billeder og koster under 1000. Hviss du gerne vil tage indendørs bileder uden blitz kunne du også overveje tamrons 28-75 f2,8, som er lysstærk og meget rost. men du ved selv hvor dine interesser ligger jeg plejer at bruge http://www.cyberphoto.se/ til at se på de forskellige muligheder. Endret 6. mars 2006 av Kigulu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå