Gå til innhold

Erstatningskrav for innhold ved HDD-kræsj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forhandler har jo objektivt ansvar i slike tilfeller så ansvarsforholdet er greit.

Men det må jo være en slags begrensning på dette? Om jeg får en sjekk på 5 millioner, som jeg lagrer i skuffa i 10 år, så er kulepennen underskriften ble skrevet med så dårlig at blekkeet falmer, da kan vel ikke kulepennprodusenten skylde meg 5 millioner?

AtW

5708486[/snapback]

Da er jo ansvarsforholdet uintressant fordi sjekken mest sannsynlig er for gammel.

Men la oss anta at det var beviselig feil ved blekket og at sjekken fortsatt var gyldig hvis det hadde vært et navnetrekk der.

I det tilfellet der så hadde ikke forhandler vært erstantningsansvarlig, fordi det var ikke adekvat årsakssammenheng mellom at blekket skulle falme og gjøre skade for fem millioner.

Så uansett så hadde nok ikke det gått igjennom nei. :thumbup:

Lenke til kommentar

Men ikke glem at dette i utgangspunktet skal være et svært lite problem for de aller fleste. Dersom produsenten lager en HD i god kvalitet som holder ut reklamasjonstiden så er det jo ingen som mister data og ingen ekstrautgifter med i bildet. Det er ikke slik at selger/produsent er ansvarlig for tapt data til evig tid og ved en hvilken som helst behandling fra kjøpers side.

Lenke til kommentar
Da skal det nevnes at forbruker har krav på informasjon ved tingen etter fkjl. § 16. Denne opplysningsplikten er ganske sterk. Når jeg har kjøpt pc og lagringsmedia, så har jeg aldri fått opplysninger om at ma må ta backup.

Selvfølgelig er jeg smart og tar slik backup, men det er ikke en selvfølge for at dette er tilfelle.

5708475[/snapback]

De fleste ferdigbygde PCer og løse harddisker som blir solgt har en setning ala denne i bruksanvisningen som følger med:

XXXXXX is not responsible for the loss of data. It is prudent to have a backup plan for data.

Der har kunden fått beskjed om at backup er meget viktig.

Lenke til kommentar
Jeg ville nå tro at dette skal få hdd produsentene til å lage bedre disker, slik at diskene ikke går i stykker pga vanlig bruk.

5708640[/snapback]

Jeg tror du overdriver betydningen av det norske harddiskmarkedet. Det blir nok heller til at man øker prisene for salg til Norge og fortsetter produksjonen som før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...