Gå til innhold

Eieren til Netshop?

Anbefalte innlegg

Ja, som topic sier. Hvem eier Netshop, står på hjemmesidene at de har en stor eier bak seg, litt nyskjerrig på hvem det/de er.

Komplett er jo på børsen, så hvem som helst kan kjøpe andeler fra dem men er altså eieren til Netshop.no jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel når han har lagt ut komplett ut på børs så er ikke han en like stor eier av komplett lenger og har ikke kontroll, muligens så har han solgt seg ut av komplett. Men poenget med seriegründere er at man starter opp nye firmaer og selger det videre dyrt og starter opp nye, for å gjøre dem store og fortsette på nytt.

Og hvilken bransje er den beste å starte i? jo den man kjenner best fra før. Men uansett fra digi.no stod det hvem som startet opp firmaet, tviler på at han 6.5 milliarder bak seg, så hvem eier dem idag?

Lenke til kommentar

Spekulasjon: Han var med å starte Komplett, og lærte sikkert en hel masse i oppstartsfasen, hva man skal passe seg for, og hva som er viktig for å få maskineriet til å gå rundt. Så stakk han av, og startet opp for seg selv med en ny butikk der han kjente alle triksene før han hadde startet med Netshop i det hele tatt. Ganske smart egentlig.

Lenke til kommentar

Stakk ikke av, solgte sin del for en veldig stor sum. Komplett er et børsnotert selskap, med det innebærer det at hvem som helst kan kjøpe og selge eierandeler i firmaet.

Med netshop har han tydeligvis solgt til noen andre, som har 6.5 millarder bak seg, altså til et selskap.

Lenke til kommentar

Jeg vet ingen ting sikkert. Jeg mener derimot å ha hørt "rykter" om at det var to personer "på toppen" av komplett som var litt uenige om hvordan butikken skulle drives videre.

En av dem solgte seg ut for å kunne starte en ny butikk, og "drive den på sin måte".

Det er forøvrig meget mulig jeg har drømt dette :p

Lenke til kommentar

Tja.. når vi er inne på temaet:

El-kjøp og lefdal er tydeligvis samma sørpa.. Hvorfor ikke slå det sammen?

Man lager evt. 2 butikker for å skape en illusjon av at det er flere butikker.. Dersom det er 10 nettbutikker i Norge, er sjansen større at noen kjøper fra deg dersom du har 3 av dem. Selvfølgelig under egne navn og foretak ;)

Lenke til kommentar
Tja.. når vi er inne på temaet:

El-kjøp og lefdal er tydeligvis samma sørpa.. Hvorfor ikke slå det sammen?

Man lager evt. 2 butikker for å skape en illusjon av at det er flere butikker.. Dersom det er 10 nettbutikker i Norge, er sjansen større at noen kjøper fra deg dersom du har 3 av dem. Selvfølgelig under egne navn og foretak ;)

5710206[/snapback]

Tja, samme sørpa er vel å ta i. Begge er eid av Dixons Group og det er samme styre, men de er ikke samme selskap.

Det er selvsagt for å skape konkurranse og mersalg at de er 2 selskaper, istedet for ett større selskap.

Lenke til kommentar
Stakk ikke av, solgte sin del for en veldig stor sum. Komplett er et børsnotert selskap, med det innebærer det at hvem som helst kan kjøpe og selge eierandeler i firmaet.

Med netshop har han tydeligvis solgt til noen andre, som har 6.5 millarder bak seg, altså til et selskap.

Har han solgt netshop nå? Hvor har du det fra da? :)..dette kan jo bli svært interessant.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan man quoter men utdrag fra hjemmesiden:

NetShop ASA har solide eiere og selskapet har en aksjekapital på over 6,5 millioner kroner. Styre og ledelse består av mennesker med lang erfaring fra varehandel både over disk og via internett.

Tviler på at han alene har klart å skrape opp 6,5 milliarder alene for å so det sånn.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan man quoter men utdrag fra hjemmesiden:

NetShop ASA har solide eiere og selskapet har en aksjekapital på over 6,5 millioner kroner. Styre og ledelse består av mennesker med lang erfaring fra varehandel både over disk og via internett.

Tviler på at han alene har klart å skrape opp 6,5 milliarder alene for å so det sånn.

5713745[/snapback]

Det er jo en "liten" forskjell på MILLION og MILLIARD da :p

Lenke til kommentar

Joda, skjønner godt at man kan lage flere butikker.. men, det sku vært lover for at man ikke kan ha flere nettbutikker av samme type..

det er større sjans om man eier tre butikker og det er 10, en at man eier en butikk og det er 8.. men hadde det vært regler, ville det vel vært en mer skjerpet konkureanse i markedet og veldig mulig færre butikker.. men det er bare min mening.. :p

men synes vi hopper ut ifra hva trådstarter spør om..

Lenke til kommentar
Lysebo eier drøye 58% av Netshop, videre er det en aksjepost på rundt 11% som er eid indirekte av Kiwi-grunderen Per Erik Burud. Ellers er den en masse småeiere fra hist og pist.

5714055[/snapback]

Takk, endelig en som visste noe her :w00t:

Joda, skjønner godt at man kan lage flere butikker.. men, det sku vært lover for at man ikke kan ha flere nettbutikker av samme type..

det er større sjans om man eier tre butikker og det er 10, en at man eier en butikk og det er 8.. men hadde det vært regler, ville det vel vært en mer skjerpet konkureanse i markedet og veldig mulig færre butikker.. men det er bare min mening.. :p

men synes vi hopper ut ifra hva trådstarter spør om..

5719043[/snapback]

For meg spiller det ingen rolle, er det for dårlig konkurranse så øyner vel konkurrentene sjansen til å gjøre det enda bedre og få større markedsandel om forbrukerne er misfornøyde med høy pris og dårlig service. Uansett så tror ikke jeg at Lysebo eier mer av komplett. Syns heller det er prisverdig med mange gode nettbutikker med bra utvalg og samtidig har lav pris :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis du er veldig interessert i å vite hvem som eier aksjer i Netshop, så

gå til Proff.no som har den type informasjon for de

aller fleste bedrifter.

Her finner du blant annet ut som nevnt tidligere at Lysebo eier 58,4%.

Under balanseregnskapet finner man også at total innskudd egenkapital var på 10 millioner, mens aksjekapitalen er på 6,25 millioner.

Endret av nistemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...