Gå til innhold

Jeg og venner skal arrangare LAN


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og noen venner planlegger og arrangere LAN. Vi har mest sannsynlig lokale klart. Vi tenkte på en deltakerliste på 70-100 personer. Så det vi lurer på er først og fremst nettverk og strøm.

 

Nettverk: Vi regner med og få låne gigabit switcher nok til 100 personer av det andre lokalLANet i nærheten. Og vi vet ikke særlig mye om nettverk(utenom at vi kan koble switchene sammen.) Jeg snakket med en fellow-LAN-nerd, og jeg fikk vite at på de fleste storLAN's lagrer de, de mest populære websidene på lokalservern, dermed skulle nettverket bli langt mindre belastet - hva heter det, og hvordan fikser man det?:)

 

Dersom vi låner en go'server hvor mye vil det koste, og hvor kan man få gjort dette?

 

Dersom vi låner en server og vil administrere nettverket fra den, hvordan gjør man dette? Er det vanlig prosedyre likt som 4p routere osv?

 

Stenge av porter? Hvordan, tenkte mest på p2p portene, programmene bruker.

 

Hjemmeside ... Vi vil mest sannsynlig bli sponset med webside av fetteren til en av arrangørene ... Har dere noen råd om hvor vi kan få tak i en webmaker som kan mekke en ålreit side med bestilling og seatmap?

 

Betaling... Vi tenkte at det kunne være smart og på en eller annen måte gjøre slik at folk kunne betale over nettet, så vi ikke risikerte og legge ut masse, og få 0 igjen.

 

CS-server. Hvordan kan vi få tak i GOD config som vil gjøre at serverne vil levere ypperste kvalitet av hitbox?

 

Reklame, vi vil gjerne reklamere godt for dette LAN'et har dere noen ideer om hvordan vi kan tiltrekke nok folk?

 

Strøm. Vi har egentlig 0 peiling på strøm, må vi få leverandøren av strøm til og levere ekstra strøm under LAN'et? og hvordan kan vi regulere strømmen? Trenger vi ekstra verktøy etc etc.?

 

Spons. Vi tenkte og lete rundt overalt etter spons, har dere noen råd om hvor vi kan få spons? Vi tenkte og spørre coca-cola om spons ved at de selger brus til "fabrikkpris."

Det jeg hovedsakelig lurer på, er hvilke steder er det som ofte sponser? og hva slags spons kan jeg forvente og få?

 

Playstation 2/xbox/gamecube/xbox360 maskiner? Hvor er det mulig og få lånt slike? Gjerne i sånne bokser med seter, så folk spiller komfortabelt, samtidig som vi beskytter oss mot unødvendig hærverk.

 

Sånn LAN-chat... Husker det var det på sist LAN, på storskjerm. Vi planlegger det samme. Er chatteprogrammet egenutviklet, eller er det et program som alle kan letth bruke?

 

DC-server. Hvordan kan vi sette opp dette? (antar at det er lett, men har aldri gjort dette.)

 

Dersom nettverket faller ned hva er de vanligste problemene? Fortell av erfaring er dere snille... :)

 

Feil dere har gjort når dere arrangerte LAN? Hvilke feil er vanlige? Hva kan vi forutse og hvordan kan vi eventuelt beskytte oss mot dem?

 

Til slutt så vil jeg takke ALLE som har lest dette pisset jeg nettop har skrevet... Stor takk til alle som svarer. =) (gadd ikke lese gjennom og bytte på avsnitt osv.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom vi låner en server og vil administrere nettverket fra den, hvordan gjør man dette? Er det vanlig prosedyre likt som 4p routere osv?

 

Det du kan gjøre er og bruke en helt vanlig pc som server.. pcen trenger 2 nettverkskort og kjøre et linux os som heter smoothwall.. http://smoothwall.org . smoothwall er gratis og du kan administrere den via en webside. omtrent sånn som du gjør med en helt vanlig router.. smoothwall har veldig mange funksjoner.. f.eks slik du snakka om og laste ned de mest populære nettsidene.. heter vel web proxy trur jeg.. Bruk av smoothwall er en veldig fin måte og sette opp lan med isp. og Smoothwall kjører dhcp server + masse annet rart.. du får nesten prøve og se:P

Lenke til kommentar
Hjemmeside ... Vi vil mest sannsynlig bli sponset med webside av fetteren til en av arrangørene ... Har dere noen råd om hvor vi kan få tak i en webmaker som kan mekke en ålreit side med bestilling og seatmap?

 

Dersom du veit om noen som kan litt PHP og MySQL så skal ikke OSGL være så alt for vanskelig å sette opp.

Lenke til kommentar

av det jeg har lest av trådstarter så virker det som dere burde få med en som har arrangert lan før.

Hvis du vil leie utstyr til datapartyer (f.eks strøm, nettverk, ps2 med prosjektør(er) så vil jeg faktisk anbefale deg å kontakt 'techpoint' her på forumet.

Lenke til kommentar

Nettverk: Vi regner med og få låne gigabit switcher nok til 100 personer av det andre lokalLANet i nærheten. Og vi vet ikke særlig mye om nettverk(utenom at vi kan koble switchene sammen.) Jeg snakket med en fellow-LAN-nerd, og jeg fikk vite at på de fleste storLAN's lagrer de, de mest populære websidene på lokalservern, dermed skulle nettverket bli langt mindre belastet - hva heter det, og hvordan fikser man det?:)

 

Dette heter en proxy. Squid er det vanligste å bruke. http://www.linuxguiden.no/index.php/Squid er en fin artikkel angående dette.

 

Dersom vi låner en go'server hvor mye vil det koste, og hvor kan man få gjort dette?

Dersom vi låner en server og vil administrere nettverket fra den, hvordan gjør man dette? Er det vanlig prosedyre likt som 4p routere osv?

 

Vel, sett opp denne "go'serveren" på en 800mhz (eller bedre). Du/dere har sikkert noe liggenes.

Fra denne kan dere route internett, dele ut iper(dhcp) samt ha wins og dns kjørenes. Sikkert en av dere som kan litt linux.

Aldri finn på å ha en typisk adsl-router som "server" på et dataparty.

 

Stenge av porter? Hvordan, tenkte mest på p2p portene, programmene bruker.

Bruk iptables. Settes opp på den maskinen som skal route internett.

http://www.linuxguiden.no/index.php/Iptables har beskrevet dette bra.

 

Hjemmeside ... Vi vil mest sannsynlig bli sponset med webside av fetteren til en av arrangørene ... Har dere noen råd om hvor vi kan få tak i en webmaker som kan mekke en ålreit side med bestilling og seatmap?

For bestilling og seatmap så kan dere jo sjekke ut partyreg.net

 

Betaling... Vi tenkte at det kunne være smart og på en eller annen måte gjøre slik at folk kunne betale over nettet, så vi ikke risikerte og legge ut masse, og få 0 igjen.

Vil dere ikke ta en risk, så ikke arranger dette.

Forskuddsbetaling til konto fungerer forsåvidt helt greit.

 

CS-server. Hvordan kan vi få tak i GOD config som vil gjøre at serverne vil levere ypperste kvalitet av hitbox?

Bare sett opp en server med default config.

En installasjonsguide jeg har skrevet litt her -> http://www.linuxguiden.no/index.php/Steam

 

Reklame, vi vil gjerne reklamere godt for dette LAN'et har dere noen ideer om hvordan vi kan tiltrekke nok folk?

Plakater, irc. Hør med skoler/ungdomsklubber/butikker o.l om du/dere kan henge opp en plakat.

 

Strøm. Vi har egentlig 0 peiling på strøm, må vi få leverandøren av strøm til og levere ekstra strøm under LAN'et? og hvordan kan vi regulere strømmen? Trenger vi ekstra verktøy etc etc.?

Få en elektrikker til å sette opp dette for dere. Du vil vel ikke dø vel? :]

Anbefaler deg å ta kontakt med Techpoint her på forumet. Han er spesialisert innen strøm på datapartyer.

 

Spons. Vi tenkte og lete rundt overalt etter spons, har dere noen råd om hvor vi kan få spons? Vi tenkte og spørre coca-cola om spons ved at de selger brus til "fabrikkpris."

Det jeg hovedsakelig lurer på, er hvilke steder er det som ofte sponser? og hva slags spons kan jeg forvente og få?

Hør med butikken i ditt nærmiljø om de kan gi dere noen gode priser.

Ellers er det alltig mulighet å få noen spindler med cd'er fra elkjøp, spaceworld o.l

Sponsorer er vanskelig å få, spesielt når man ikke har et etablert navn innen datapartyer.

 

Playstation 2/xbox/gamecube/xbox360 maskiner? Hvor er det mulig og få lånt slike? Gjerne i sånne bokser med seter, så folk spiller komfortabelt, samtidig som vi beskytter oss mot unødvendig hærverk.

Hør med butikker som selger dette om dere kan låne demo-utstyr. Burde vel gå greit.

Ellers kan jeg igjen anbefale deg å ta kontakt med techpoint. Han sitter på mye utstyr tilfeldigvis.

 

Sånn LAN-chat... Husker det var det på sist LAN, på storskjerm. Vi planlegger det samme. Er chatteprogrammet egenutviklet, eller er det et program som alle kan letth bruke?

Sikkert bare irc/msn. Få alle en offisiell ip-adresse, så kan dere heller mekke en kanal på efnet/dalnet etc.

 

DC-server. Hvordan kan vi sette opp dette? (antar at det er lett, men har aldri gjort dette.)

Vil dere virkelig sette opp noe slikt?

Fildeling pleier som regel å gå av seg selv.

 

Dersom nettverket faller ned hva er de vanligste problemene? Fortell av erfaring er dere snille... :)

Kan finnes 1000000x grunner for dette.

Men sjekking av kabler o.l er jo greit. Sjekk også at serveren(e) kjører uten problemer.

Dropp arrangeringen hvis dere ikke kan basic nettverk.

 

Feil dere har gjort når dere arrangerte LAN? Hvilke feil er vanlige? Hva kan vi forutse og hvordan kan vi eventuelt beskytte oss mot dem?

Har aldri gjort feil. Er så og så perfekt innen dataparty-arrangering.

(eller ikke)

Bare sørg for at dere har nok crew o.l

kjedelig om dere blir 2 stykk som skal ha ansvar for 70 stykk.

ha også et bra regelverk. slik at dere slipper å sitte med regningen hvis f.eks en av deltagerne skulle være så "uhendige" å knuse dassen.

Ha også null-tolleranse over rus. Selv om det bare er snakk om en pils eller to.

 

 

 

Ellers får dere ha lykke til med arrangeringen.

Husk bare å få med et par stykk til å sette opp det tekniske. Det er trossalt ikke bare å stappe i en kabel eller to.

 

edit: av en eller annen grunn funka ikke Quote duden. Men du ser jo hva som er hva...

Endret av klumpen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...