Gå til innhold

Vannkjøling eller Vapochill?

Anbefalte innlegg

Lurer på noen saker angående vapochill...

Hva er støynivået på disse? Vet det er på rundt 30-35db, men hvor mye er det egentlig, er det mulig å sove ved siden av?

Har du mulighet for å kjøle ned Ram, GPU og Harddisker også eller er det kun CPU nedkjøling?

Er det noen som har opplevd kondens med vapochill? Eventuelt hvordan unngå det?

På vannkjøling har du jo mulighet til å kjøle ned det meste av utstyret, pluss at dette er endel billigere... noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har hatt amd pro kit, vapochill og nå p4 magnum kit (pluss chipset og gpu-kjøler).

på amd pro-settet brukte jeg 2x enermax 120mm vifter på 5v som i og for seg var meget stille. harddisken (40gb wd) var det som bråket mest i maskinen (høyfrekvent hvining), med pumpen på en god nummer to.

solgte det, og kjøpte vapo. viften som brukes på kondensatoren er laget av Papst, og var egentlig veldig stille, men jeg kjørte den ned på 7v uten at kjøle-evnen ble særlig redusert. igjen, harddisken var det som bråket mest i maskinen. du har ikke mulighet til å kjøle ned gpu/chipset med vapo. et alternativ er å kjøpe en "black ice extreme" mini-radiator og vannkjøling med peltier.. skulle tro du fikk plass til noe sånt i kabinettet, så lenge du ikke har et tonn med harddisker og cd-rom'er. kondens er ikke noe problem, så lenge du følger instruksjonene (silikonpasta nedi socket'en og sånt).

solgte den igjen, og kjøpte p4 med magnum-kit. hverken papst 120mm-viften på 5v eller eheim-pumpen lager en lyd, og harddisken ble byttet ut med en seagate barracuda.. nå er det orgasmisk stille på rommet.

har du penger, for all del, kjøp en vapo (eller vent til den nye utgaven kommer.. den høres utrolig mye bedre ut enn den gamle). støynivået var ikke noe å utsette på.

Lenke til kommentar

Hva er støynivået på disse? Vet det er på rundt 30-35db, men hvor mye er det egentlig, er det mulig å sove ved siden av?

TEnkt deg et kjøleskap så har du støyen den utvikler. Husk i tillegg så kommer støy fra andre ting som Harddisk skjemkort o.s.v.

---

Har du mulighet for å kjøle ned Ram, GPU og Harddisker også eller er det kun CPU nedkjøling?

Nei. Det er bare prosessoren som blir kjølr ned under romtemperatur, men man har gode mulighetre til HD kjøling med vanlige vifter.

---

Følger du manualen så er du garantert ikke kondens. Du bør lese hele manualen før du monterer. Det hopper vel mye at og fram.

---

På vannkjøling har du jo mulighet til å kjøle ned det meste av utstyret, pluss at dette er endel billigere... noen tips?

DEt blir fort dyrt når man skal ha blokker til ram, HD og skjermkort.

Man så veldig mye på og vannkjøle GPU (10 MHZ kanskje, se test av GPU blokk på ok.no) og harddisk er egentlig ikke nødvendig og kjøle (Har du flere som står nærmere hverandre så er kjøling anbefalt)

Vannkjøling av ram vil du tjene lite på. Det pengene fu bruker på kjølingen kan du bruke til en litt dyrere rambrikke.

Håper dete gav svar på spørsmålene

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-21 20:25, skrev Bøgge Bakken:

pøsj! 2600 eller så, så har du til cpu, gpu og chipset, med en finfin radiator. sammenlignet med 4-6000 for en vapo, så er det lite.

Quote:

Man så veldig mye på og vannkjøle GPU (10 MHZ kanskje, se test av GPU blokk på ok.no)

peltier, vettu. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Det er ingen problemer med å sove ved siden av en vapochill, det som bråker mest på den er viften, den kan du kjøre ganske langt ned uten problemer, særlig når den ikke er under heavy load.

Quote:

Du har selvsagt MULIGHETEN til å kjøle ned alt, men ikke med vapochillens kjøleanlegg, den kjøler bare cpu.

Quote:

Det kommer kondens så fort temperaturen går under romptemperaturen, vapochill kjører som kjent på mange minusgrader (enda flere med de nye som har kommet nå) Det følger med flott anti-kondens materiale til vapochill, så blir dette installert riktig så er det ingen problemer med dette. (vapochill har en flott manual)

Quote:

Tips.. er så mye å si innen vannkjøling.. les gjerne en del på tips delen til overclockers.com utrolig mye bra info.. finnes mange flere gode sider rundt om på internett med forklaringer, informasjon og så videre.

Ellers vil jeg si at vannkjøling er noe stillere enn vapochill, vapochill enheten veier også en del. (rundt 8kg) Vannkjøling er ganske morsomt, men det er utrolig kjedelig å tørke vann. ellers kan du som du sa kjøle veldig mye med vannkjøling, men hvis du kun har overklokking i tankene bør du kjøpe vapochill, det er mye jeg kunne ha sagt her, men du får heller bare lese litt rundt, og heller spesifisere spørsmålene mer, så skal jeg gjerne svare mer utdypende enn dette.

lykke til !

Lenke til kommentar

Vel, takk for svar folks...

Argh... klarer ikke bestemme meg... meneh...vel vel...

Hadde jo vært artich å overclocke skjermkort også, hmm... /me tenke.... Jaja, dere svarte meg no iverste fall på noe av det jeg lurte på.. takk for det... best jeg sover på det :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-21 20:31, skrev psilocybe:

Quote:

Den 2002-09-21 20:25, skrev Bøgge Bakken:

pøsj! 2600 eller så, så har du til cpu, gpu og chipset, med en finfin radiator. sammenlignet med 4-6000 for en vapo, så er det lite.

Quote:

Man så veldig mye på og vannkjøle GPU (10 MHZ kanskje, se test av GPU blokk på ok.no)

peltier, vettu. :smile:

hmm, blir kanskje billigere en Vapochill, men vis du skal ha TEx må du også ha en eller flere strømforsyninger o dag går pengene kjapt. Husk også at du får med et tower med Vapochill. Det koster fort 1000 kr for et tower som er stort nok til vankjøling.

Lenke til kommentar

Vel, jeg skal bygge eget kabinett i heltre da så kabinett ekke så farlig...

Hadde det gått ann å kjøle ned radiatoren (på et vannkjøling system) ved hjelp av vapochillern... Hvis du lager en vannblokk stor nok (stor nok så kulden blir spredt så vannet ikke fryser)i metall og kjøler den ned ved hjelp av vapochill?? har nemlig tilgang på en cnc freser (kan graver alt mulig, tre glass, metall osv.) så jeg kan jo muligens få laget meg en stor vannblokk/radiator :grin:

Hey... så kan jeg bygge inn et kjøleskap i kabinettet som blir kjølt ned av vapoen også... bygget opp slik som cola kjøleskapet er bygd opp ( se her (?? på bildet er forresten bare en kjøleblokk) )

EDIT: eksempel på cnc freser

In the name of cooling... :grin:

http://www.petitiononline.com/tv2chat/

[ Denne Melding var redigert av: Obi-Wan på 2002-09-21 22:42 ]

Lenke til kommentar

Jeg skulle bare si at på den nye Vapoen, så er det plass til en vanlig Blackice med 120 vifte (hvis jeg ikke hørte feil) Med denne muligheten, så kan man altså lett kompletere med vannkjøling på GPU, chipset eller hva du måtte ønske. Da har du altså superkjøling på CPU og meget effektiv vannkjøling på resten.

Ulempen er at prisen for "mini-vannkjølingen" blir like dyr, minus 500,-

Lenke til kommentar

Men problemet med vannkjøling og Vapochill er at det blir tungt og ta med seg. Skal man ha begge tongene blir det fort mange kilo.

Det som også er med Vapochiller er at den alltid må stå oppreit, spesielt under transport. Etter transport bør den stå i en time før du bruker den. Legger du den ned (For og sette i et kort ellerno) bør den ståp et kvater. Grunnen er at oljen kommer ut av "posisjon" og trenger tid til og komme tilbake. Vis den ikke kommertil bake kan Vapochill bli overopphetet og ta kvelden.

Lenke til kommentar

Nå har jeg bestilt vapochill'ern, tar vel sikkert litt tid før den kommer da...

Men har laget en rask tegning av en kjøleblokk jeg kunne bruke til å kjøle ned både vannet i et vannkjøling system og i tilegg et kjøleskap jeg skal bygge inn i kjøleskapet.

kjoleblokk.jpg

Tror dere dette ville latt seg gjøre i praksis? Er vel kanskje en fare for at vannet fryser, men hvis jeg har stort nok trykk vil det vel kanskje gå?

Btw: kjøleskapet er bygd opp slik som colakjøleskapene er bare de er kjølt ned av et peltier element... se her :grin:

Komentarer ønskes :smile:

Edit: post reply her.

http://www.petitiononline.com/tv2chat/

[ Denne Melding var redigert av: Obi-Wan på 2002-09-23 21:52 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...