donkeykong89 Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 (endret) Hei dette er første gangen jeg prøver å kode med div-element, og har kommet over mange og nye problemer. Hver gang jeg prøver å sette padding: 10px; i <div id="content"> så hopper bredden av siden lengre enn det som er definert (widh: 700px) Problemet oppstår i mozilla firefox, og siden ser ganske riktig ut i opera og IE. Noen som kan hjelpe? Her er siden: http://home.no.net/uranus89/ Noen som kan komme med tips til kodinga mi? Endret 5. mars 2006 av anderenlee Lenke til kommentar
RC1 Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Hvis du skal ha inneholdsvinduet på totalt 700px og du skal ha padding på 10px, så må vel width bli 680px eller? Padding er jo området fra kanten og inn til teksten. Margin er jo på utsiden av DIV'n Tror jeg da, er litt nybegynner på CSS selv Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 Okay, men problemet er hvis jeg setter den på 680px så funker den i Mozilla, men blir for smal i IE og Opera. Lenke til kommentar
RC1 Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Okay, men problemet er hvis jeg setter den på 680px så funker den i Mozilla, men blir for smal i IE og Opera. 5707857[/snapback] Huff.. at ikke disse browserene kan vise sider likt ok, prøv dette: #innehold { width:680px; } /* fix for IE */ *html #innehold { width:700px; } Funker sikkert ikke men..... Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Enklere hvis du hadde hatt en 'wrapper' rund siden din.!! f.eks: Kevin Blogg Gjorde noe få endringer.. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) Den riktige regelen å følge er at total breidde på sida = width + 2*margin + 2*padding + 2*border-width. Uansett, det som er enklast er å ha kun width på hovedcontaineren, og sette marger/padding på element inni den (lister, avsnitt osv). Det gjer det langt lettare å ha med layouten å gjere. Endret 6. mars 2006 av Arve Systad Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) Okay tusen takk alle sammen. En stor takk til funkweb Nå føler jeg at jeg har skjønt litt mer om div-element etter å ha lest koden til Funkweb. Endret 6. mars 2006 av anderenlee Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Er det noen som kan si meg hvordan jeg kan få til en lang navigasjonsmeny på høreside ved siden av #content? Når dere trykker inn på siden så ser dere det er en liten "meny" nederst, den skulle ha stått på høyreside. Jeg får det ikke til ved hjelp av float: left.Når jeg bruker float: left så blir siden litt herpa. Er det andre måter eller? http://home.no.net/uranus89/ Endret 7. mars 2006 av anderenlee Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Skjønner hva du vil, vil du ha på insiden eller utenfor? F.eks: Kevin - Outsidebox Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 Jeg vil ha den innenfor, men jeg tror jeg har klart å fikse det. Måtte bare definere eksakt width, pluss bruke float. Forresten hvis du ser på koden min nå, så ser du at jeg har satt den skilleveggen i #content border-right: 1px solid.. Er det vanlig å bruke den løsningen? Det er fortsatt et problem med menyen, og det er at den ikke trekker helt ned mot bunnen. Jeg måtte faktisk legge inn background: #fff; i #root. Lurer bare på hva dere syns om løsningene på kodene, er det litt "feil"/tungvint" måte å gjøre det på? Bare en liten ting til, hva syns dere om bruken av div-element inni div-element? Altså hvis du ser på sida mi, så vil jeg ha en div-element rundt teksten for å sette luft over og under teksten. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Helt opp til deg hvordan du koder det, så lenge du vet at det er <div> element som holder på ting. Og ja, det er riktig å definere width og float der du gjorde det. Noen velger å legge til 2 ekstra div innenfor #content eller gjør det rett der. Bruken av div element i en annen div element er jo brukt overalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå