Gjest Slettet-cZehC7rg Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Hei Skal kjøpe bærbar og vakler mellom en Dell I6000 og en HP dv 5041. Bruken vil være hjemmekontor med tilhørende e-mail- og internettbruk, samt fotoredigering og musikk (iTunes). Noen anbefalinger?? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Klarer HP å matche dell sine tilbud egentlig ? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Klarer HP å matche dell sine tilbud egentlig ? 5707018[/snapback] Siden det er forhandlere, og ikke HP som selger disse maskinene til kundene, så går det vel heller på hvor gode priser forhandlerne klarer å holde. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Hei og velkommen til forumet! Spesifikasjonsmessig ser HP dv 5041 best ut. (I tillegg har den 64bits prosessor som vil være en fordel med kommende operativsystem) Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Tja, jeg vet ikke om vi ser på samme spesifikasjoner men her er det jeg fant: HP'en har 64 bits Turion prosessor på 1,8 GHz, men med bare 512 Kb Level 2 cache, mot 2 MB på Inspirons Centrino. Og den bruker langsommere RAM, 333 MHz mot 533 MHz på Dell. Siden en 2,4 GHz Turion med 1 MB cache bare såvidt er raskere enn en 2,0 MHz Pentium M, (langt mindre enn forskjellen i GHz), våger jeg å tippe at en 1.8 GHz Turion med bare 512 KB cache er langommere enn en 1.73 GHz Pentium M. HP har større disk, men Dell har en raskere en. (5400 RPM mot 4200.). Dell'en har et X300 skjermkort riktig nok bare med 64 MB HyperMemory, mens HP har integrert 200M... Så jeg synes dette er en nokså åpen match. Det kommer vel litt an på hvilke spesifikasjoner som er viktige for trådstarter. Geir Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cZehC7rg Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Tja, jeg vet ikke om vi ser på samme spesifikasjoner men her er det jeg fant: HP'en har 64 bits Turion prosessor på 1,8 GHz, men med bare 512 Kb Level 2 cache, mot 2 MB på Inspirons Centrino. Og den bruker langsommere RAM, 333 MHz mot 533 MHz på Dell. Siden en 2,4 GHz Turion med 1 MB cache bare såvidt er raskere enn en 2,0 MHz Pentium M, (langt mindre enn forskjellen i GHz), våger jeg å tippe at en 1.8 GHz Turion med bare 512 KB cache er langommere enn en 1.73 GHz Pentium M. HP har større disk, men Dell har en raskere en. (5400 RPM mot 4200.). Dell'en har et X300 skjermkort riktig nok bare med 64 MB HyperMemory, mens HP har integrert 200M... Så jeg synes dette er en nokså åpen match. Det kommer vel litt an på hvilke spesifikasjoner som er viktige for trådstarter. Geir 5707814[/snapback] Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cZehC7rg Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Tja, jeg vet ikke om vi ser på samme spesifikasjoner men her er det jeg fant: HP'en har 64 bits Turion prosessor på 1,8 GHz, men med bare 512 Kb Level 2 cache, mot 2 MB på Inspirons Centrino. Og den bruker langsommere RAM, 333 MHz mot 533 MHz på Dell. Siden en 2,4 GHz Turion med 1 MB cache bare såvidt er raskere enn en 2,0 MHz Pentium M, (langt mindre enn forskjellen i GHz), våger jeg å tippe at en 1.8 GHz Turion med bare 512 KB cache er langommere enn en 1.73 GHz Pentium M. HP har større disk, men Dell har en raskere en. (5400 RPM mot 4200.). Dell'en har et X300 skjermkort riktig nok bare med 64 MB HyperMemory, mens HP har integrert 200M... Så jeg synes dette er en nokså åpen match. Det kommer vel litt an på hvilke spesifikasjoner som er viktige for trådstarter. Geir 5707814[/snapback] 5722504[/snapback] Oops - kløner litt - men nå er det bestilt en Dell I 6400 med Dual Core Men takk for gode råd Lenke til kommentar
mkon Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 aldri likt hp.....noe av grunnen er compaq og hp sammen, det andre er egne erfaringer med hp.....brask deluxe....anbefaler da alt anna....som f.eks dell Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Kanskje jeg her ute nå men er det ikke 1000ganger vanskeligere å kjøpe nye deler til Dell en til HP? Personelig styrer jeg unna dell av forskjellige grunner. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 (endret) Kanskje jeg her ute nå men er det ikke 1000ganger vanskeligere å kjøpe nye deler til Dell en til HP? Personelig styrer jeg unna dell av forskjellige grunner. 5722590[/snapback] Hvorfor det? Skal du ha "originaldeler" ringer du Dell og bestiller, og så kommer de i posten som fra en hvilken som helst webshop. Du kan også bestille dem med montering, da kommer en sertifisert tekniker og installerer for deg. Ellers er det (uansett hva ryktene måtte si om det) fint lite i en Dell PC som ikke er standard. Så skal du ha RAM eller ny disk kan du godt kjøpe den et annet steds fra, om du ikke er så nøye på at det skal være originalt... Det er selvsagt litt spesielt med bærbare PC'er, der er det ikke alltid så enkelt å skru selv, uansett merke, og festeanordninger, kjøleløsninger med mere kan være proprietære... Geir Endret 9. mars 2006 av tom waits for alice Lenke til kommentar
UllForEver Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Enig med Geir. Det er ikke vanskeligere å bestille fra Dell enn fra HP. På webshop, mail eller telefon får du kjøpt originaldeler. Det er imidlertid dyrere å kjøpe fra merkeforhandler enn fra andre. Og hvilke deler er det man trenger til en bærbar? Stort sett bare ram og disk. Dette får du kjøpt på rimeligste måte hos Komplett og andre webshop'er. Trenger du service til den bærbare så bruker Dell et datafirma som heter IncoCare. Dette er samme firma som alle andre store laptop-leverandører bruker. For 3 år siden skiftet jeg kjølevifte på en Latitude. Det kom en servicemann fra IncoCare hjem til meg og skiftet viften. Jeg løftet ikke en finger. Jeg ville ikke valgt HP. De få gangene jeg har brukt bærbare fra HP, har de ikke gitt meg noe godt inntrykk. Da ville jeg heller sett på modeller fra Asus eller Toshiba (etter Dell). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå