Gå til innhold

SATA, SATA2 eller Raptor?

Anbefalte innlegg

Hei.

Beklager litt klønete overskrift, men jeg tenkte å kjøpe ny harddisk og har falt litt av lasset i det siste.

Har nettopp bestilt disse komponentene, og vil gjerne ha en god harddisk som passer. Ser at det er SATA og SATA2-disker, der SATA2 har overføring 300 MB/s. Går altså ut fra at disse er best?

Men så anbefales det også disse "små" Raptor diskene. Disse er bara SATA, men har 10000 rpm. Likevel bare 150 MB/s overføring. Hvorfor er disse anbefalt? Betyr den høye rpm'en raskere søketider?

Hvilken type ville dere anbefalt til det nye utstyret jeg har kjøpt? Støtter i det hele tatt hovedkortet mitt SATA2? Kan ikke se SATA2 nevnt noe sted i spesifikasjonene (A8R32-MVP DELUXE).

Ønsker også at disken skal være så stillegående som mulig.

På forhånd takk for tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raptor diskene er fine som os og til spill... men til lagring av video, musikk, store og små filer som ikke trenger mye fart er vanlige sata og sata 300 helt fint. (Understreker at det ikke heter sata2 men sata300)

så for stor lagring er vanlig disker fint... men for os og gaming er raptor ett lite ekstra ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar.

I spesifikasjonene til hovedkortet oppdaget jeg nå at det støtter 3GB/s harddisker! Dette må vel være feil? Hvilke harddisker er så raske?

Link til ASUS: A8R32-MVP Deluxe

Serial ATA 3Gb/s

The motherboard supports the next-generation hard drives based on the Serial ATA (SATA) 3Gb/s storage specification, delivering enhanced scalability and doubling the bus bandwidth for high-speed data retrieval and saves.

Eller ved nærmere ettersyn så står det vel egentlig 3 giga-bit per sekund? Det høres vel mest sannsynlig ut, ja. 300 MB/s...

Altså, dersom dere skulle kjøpt ny harddisk, ville dere valgt en 7200 rpm SATA2 eller 10000 SATA (Raptor)?

PC'en brukes hovedsakelig til spilling. Har en ekstern 400GB USB2-disk som jeg bruker til generell lagring, så jeg trenger egentlig ikke noen stor intern disk.

Lenke til kommentar

siden du har en lagringsdisk allerede, og holder på å sette opp en versting pc, så er en raptor disk et bra valg dersom prisen ikke skremmer deg.

har selv en rator 74gb og er veldig fornøyd. kommer nok til å investere i en ny 150gb når den har fallt litt i pris.

men det er en entusiast disk, så du må se ann ønsket kontra pris per mb. de to tinga jeg merka mest forskjell i er boot av windows og loading/installering av spill. selve spillinga er det lite eller ingenting å hente på å kjøpe raptor. men raskere load er alltid kos ;)

ellers så er det som de sier at det er i praksis ikke noe å hente på å velge s-ata 300 framfor s-ata 150. men rpm og cashe size har en del å si.

du kan jo kikke på denne testen å se selv, så kanskje du har lettere for å bestemme deg :)

http://www.hardware.no/tester/harddisk/wes..._raptor_x/23361

Lenke til kommentar
Takk for svar.

I spesifikasjonene til hovedkortet oppdaget jeg nå at det støtter 3GB/s harddisker! Dette må vel være feil? Hvilke harddisker er så raske?

Link til ASUS: A8R32-MVP Deluxe

Serial ATA 3Gb/s

The motherboard supports the next-generation hard drives based on the Serial ATA (SATA) 3Gb/s storage specification, delivering enhanced scalability and doubling the bus bandwidth for high-speed data retrieval and saves.

Eller ved nærmere ettersyn så står det vel egentlig 3 giga-bit per sekund? Det høres vel mest sannsynlig ut, ja. 300 MB/s...

Altså, dersom dere skulle kjøpt ny harddisk, ville dere valgt en 7200 rpm SATA2 eller 10000 SATA (Raptor)?

PC'en brukes hovedsakelig til spilling. Har en ekstern 400GB USB2-disk som jeg bruker til generell lagring, så jeg trenger egentlig ikke noen stor intern disk.

5706681[/snapback]

altså, det eneste jeg kan si er at du uansett burde skaffe deg en extra Intern HD i tilleg til Raptor X disken.. fordi, externe er egetli ikke beregnet till dagsbruk.. og de har en større fare for å streike.. er bare et forslag. sitter selv med 2 stk WDC 250GB SATA2 16MB og de yter sitt fulleste potensiale. merket stor forskjell på å gå over fra IDE til SATA2 faktisk.. :) så di diskene er til å anbefale på det sterkeste..

stille er di også.. :)

Lenke til kommentar

Takk igjen for alle tips.

Har lest den testen til Hardware.no, og Raptor X kommer ganske mye bedre ut enn 'vanlig' Raptor 74GB.

Har nå en forholdsvis gammel (ca. 3 år) 120GB harddisk som går på SATA 150, og jeg husker jeg ble forbløffet over hvor mye raskere den var enn IDE.

Synes nå Win XP tar utrolig lang tid å starte, og spill tar også lang tid. Holder på med Half-Life 2 igjen, og load-tidene ved nye brett er uutholdelige... :p Tror derfor jeg går for en Raptor X. De andre komponenten jeg har bestilt kommer vel også til å hjelpe litt på load-tidene, så jeg håper jeg får en 'blown away'-opplevelse når jeg har satt det sammen.

Takk for tipset om tilbudet til Netshop, forresten, men det var jo ikke særlig mye billigere enn f.eks. Komplett (150 kr). Dessuten har Raptor X 16 MB buffer og scorer ganske mye høyere på testene enn 74GB Raptor.

Det blir nok en Raptor X 150 GB, og så kjøper jeg en ny intern til lagring om en stund.

Takk igjen for tips. Nå må jeg holde meg borte fra alle disse nettshoppene en stund så jeg har råd til mat resten av måneden. Skal til syden også om to uker... :roll:

Lenke til kommentar

tror faktisk de målte at den på 150 gb var circa like rask som to 74 gb hardisker i raid 0.

og ikke kjøp raptor x vis ikke du vil ha gjennomsiktig harddisk, kjøp Western Digital Raptor 150 GB det er den samme uten gjennomsiktighet og er billigere

edit: er nesten helt sikker på at det er riktig, men rett meg vis det er feil

Endret av MAXILA
Lenke til kommentar

Har kjøpt og betalt Raptor X'en nå (Western Digital 150 GB), og jeg er enig i at prisen er stiv. Men men, lever bare en gang, og disken er sikkert bra den. Kan vel ha den i et par år. Kan også kjøpe en til senere og sette dem i RAID, så blir det bra greier etterhvert.

Om den er gjennomsiktig eller ikke gjør meg ingenting, for kabinettet er ikke gjennomsiktig... :) Tror ikke 150 GB Raptor'en som ikke er gjennomsiktig er X-versjonen, forresten?

Lenke til kommentar
Har kjøpt og betalt Raptor X'en nå (Western Digital 150 GB), og jeg er enig i at prisen er stiv. Men men, lever bare en gang, og disken er sikkert bra den. Kan vel ha den i et par år. Kan også kjøpe en til senere og sette dem i RAID, så blir det bra greier etterhvert.

Om den er gjennomsiktig eller ikke gjør meg ingenting, for kabinettet er ikke gjennomsiktig...  :) Tror ikke 150 GB Raptor'en som ikke er gjennomsiktig er X-versjonen, forresten?

5707033[/snapback]

Den som er gjennomsiktig betaler du ekstra 2-300kr for. Ellers er de identiske (de to 150gb modellene) :roll:

Lenke til kommentar

Om den er gjennomsiktig eller ikke gjør meg ingenting, for kabinettet er ikke gjennomsiktig...  :) Tror ikke 150 GB Raptor'en som ikke er gjennomsiktig er X-versjonen, forresten?

5707033[/snapback]

Den som er gjennomsiktig betaler du ekstra 2-300kr for. Ellers er de identiske (de to 150gb modellene) :roll:

5707138[/snapback]

Eneste forsjellen er at navnet og at gamer edition er gjenomsiktig :)

Lenke til kommentar

litt kjipt at den faktisk koster 300-400,- dyrere med gjennomskitig glass.. skjønner ikke hvorfor det gjør den dyrere.. de monteres jo likt, og tviler på eat glasset er dyrere enn det orginale metallet.. men,men.. er bare min mening.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...