Gå til innhold

Finner ikke disk noen steder.

Anbefalte innlegg

Hei.

En kamerat av meg har et problem og trenger hjelp fra dere.

Han har 2 S-ATA disker men hverken bios eller windows finner de.

Når han går inn i bios for og hvelge hvilken disk maskinen skal boote fra, finner han ingen. Når han skal instalere windows finner den heller ingen disker til og instalere på. Han har nettop fått et nytt skjermkort som har funket i ca. 3-4 dager. Han har en dårlig/svak strømforsyning, kan skiftet mellom skjermkortene bety noe?

Håper på svar!

-Haakie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nokså sikker på at dette er fordi han ikke har lagt inn driverne til Sata diskene. Sata trenger drivere for og fungere, det trenger ikke IDE, normalt følger det med en disket som du hiver i pcen med driverne på.

Lenke til kommentar

Han har MSI 865PE Neo02-v. Altså chipset 865pe, et billig chipset som er en av de beste

til og klokke med.

Strømforsyningen er en noname på ca 250-350w. den er veldig gammel. Er ikke sikker på hvor kraftig den er men tror den er ca sånn^

Lenke til kommentar
Lasso5000: Nice try, men BIOS bruker ikke drivere.

Mulig det nye skjermkortet trekker så mye strøm, at diskene ikke får nok.

5706763[/snapback]

Om jeg ikke er helt på jordet nå, så vil ikke diskene tilkoblet en intergrert SATA/RAID-kontroller på hovedkortet (f.eks Sil3114) vises i BIOS, siden disse diskene skal konfigureres via et intergrert verktøy som ligner på BIOS. (Man kan bl.a sette opp array i dette verktøyet.)

Jeg gidder desverre ikke reboot min maskin for å sjekke om dette er tilfellet. :blush:

Men jeg mener å huske at jeg ikke har sett diskene på min intergrerte Sil-kontroller i BIOS. Kun enheter tilkoblet kontrolleren i selve brikkesettet.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Er ikke dette det vanlige problemet med S-ATA disker: Du må trykke F6 og legge inn drivere fra hovedkortet før Windows installasjonene vil finne diskene.

Sjekk såfall SATA guiden som ligger her på HW.no for å få bedre veiledning:)

EDIT: Høyreklikk på "Min Datamaskin" og klikk på "Behandle/Manage" og gå videre inn på "diskbehandling/Disk Management". Hvis du er i windows må du gå inn der å formatere diskene før du finner dem.

Endret av Lars_Olav_N
Lenke til kommentar
Hei.

En kamerat av meg har et problem og trenger hjelp fra dere.

Han har 2 S-ATA disker men hverken bios eller windows finner de.

Når han går inn i bios for og hvelge hvilken disk maskinen skal boote fra, finner han ingen. Når han skal instalere windows finner den heller ingen disker til og instalere på. Han har nettop fått et nytt skjermkort som har funket i ca. 3-4 dager. Han har en dårlig/svak strømforsyning, kan skiftet mellom skjermkortene bety noe?

Håper på svar!

-Haakie

5706403[/snapback]

Jeg hadde dette problemet for noen dager siden. Windows startet ikke opp fordi den ikke fant noen harddisk, samme skjedde når jeg skulle formatere. Det viste seg at det var en innstilling i bios som hadde noe med raid og gjøre. Dersom du ikke bruker raid, så slå av alt som har med det å gjøre. Det var løsningen for meg. Jeg trengte heller ingen spesielle drivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...