Gå til innhold

En utfordring: Selvportrett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden jeg har vært tre uker uten nett må jeg feire det med enda et selvportrett som første melding på forumet på lange tider, og forhåpentligvis opprettholde mitt image som den mest selveksponerende og oppmerksomhetskåte brukeren i tråden.

:ermm:

6782080[/snapback]

Synes bildet ditt var drit kult. Får jeg spørre om hva du, sånn grovtsett, har gjort med det i PS og kamerainstillinger. Hva slags belysning hadde du?

6788684[/snapback]

Takker og bukker. :)

Litt vanskelig å forklare eksakt, siden det består av temmelig mye jobb. Belysningen er en blitz reflektert fra veggen, som jeg sto like ved. Ikke noe annet enn blitz, bortsett fra vanlig innendørs belysning. Exif-data ligger i bildefilen, om jeg husker rett. Har med vilje brukt ganske vid vinkel for å forvrenge perspektivet litt, samt fordi at jeg ikke har lengre armer.

Photoshoppingen består hovedsaklig av fargejusteringer, blurring og oppskarping på forskjellige layers, framheving av blåkanalen og masse masse maling på div layers med curves, channel mixer og annet. Lite filterbruk, bortsett fra blurring, oppskarping og high pass. Ganske hard oppskarping, faktisk...

Ingenting i bildet har sin naturlige farge, jeg har vært ganske hard på fargejusteringene.

Lenke til kommentar
Siden jeg har vært tre uker uten nett må jeg feire det med enda et selvportrett som første melding på forumet på lange tider, og forhåpentligvis opprettholde mitt image som den mest selveksponerende og oppmerksomhetskåte brukeren i tråden.

:ermm:

6782080[/snapback]

Synes bildet ditt var drit kult. Får jeg spørre om hva du, sånn grovtsett, har gjort med det i PS og kamerainstillinger. Hva slags belysning hadde du?

6788684[/snapback]

Takker og bukker. :)

Litt vanskelig å forklare eksakt, siden det består av temmelig mye jobb. Belysningen er en blitz reflektert fra veggen, som jeg sto like ved. Ikke noe annet enn blitz, bortsett fra vanlig innendørs belysning. Exif-data ligger i bildefilen, om jeg husker rett. Har med vilje brukt ganske vid vinkel for å forvrenge perspektivet litt, samt fordi at jeg ikke har lengre armer.

Photoshoppingen består hovedsaklig av fargejusteringer, blurring og oppskarping på forskjellige layers, framheving av blåkanalen og masse masse maling på div layers med curves, channel mixer og annet. Lite filterbruk, bortsett fra blurring, oppskarping og high pass. Ganske hard oppskarping, faktisk...

Ingenting i bildet har sin naturlige farge, jeg har vært ganske hard på fargejusteringene.

6799321[/snapback]

Det hxres jo litt rart ut i og med at man ser shadow highlight artifacts over skuldrene og hodet, noe som skaper skarphet ved og dra en slider til hoyre.

kanskje du har gjort det pa den vanskelige maten.

Endret av joltaire
Lenke til kommentar

Utallige måter å få den effekten på. Shadow/highlight, unsharp mask, high pass... etc. Uansett, det spiller ingen rolle. De "defektene" er et resultat av flere justeringer, bl.a. et layer som ligger oppå og kun forsterker kantene, altså svarte detaljer. Ikke noe jeg bryr meg så mye om.

Alltid mange måter å oppnå samme resultat på i PS.

Jeg gjør stort sett ting på vanskelige måter, men da får jeg mye mer kontroll. Bruker omtrent aldri filtre og sånt, med unntakt av blurring og oppskarping.

Lenke til kommentar

Takker!

:D

Egentlig ganske enkelt.

Ikke noen scanner, holdt kameraet i en fast posisjon rett foran nesa, vred det i ulike vinkler så jeg fikk 9 makrobilder av hele ansiktet. Bad programmet Autopano om å sy delene sammen til et gigantisk portrett, isteden bomma den på øyenposisjonen. Så var det egentlig bare å klone ut artifaktene som oppstod. Fem-seks unsharp mask på rad lagde det "hårete" preget.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...