skongsli Skrevet 5. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2006 Jeg har disse brikkene: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304349 på et DFI Ultra-D. Brikkene feiler i memtest allerede ved 260mhz uansett timings. Kjører med 2.8volt og har prøvd 1T og 2T. Har prøvd alt fra standard timings 2,5-4-4-8 til 3-4-4-10. Har også prøvd med 2.9volt. Feiler uansett..... Har også prøvd å boote memtest fra bios. Da gikk brikkene feilfritt i en time @ 270mhz 2,5-4-4-8 1T......men så snart jeg booter windows feiler de med en gang.... Dette kortet har jo ett hav av innstillinger i BIOS.....det meste står egentlig på auto... Eneste jeg har rørt er divider (1:1) og tilgangs tider (2,5-4-4-8) Noen som har noen tips å komme med? Mistenker at det er noen innstillinger som er feil her.... Kan jo nevnes at jeg har senket multi på cpu for å luke ut den som en feilkilde. minnetider.bmp Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 5. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2006 Har jo ikke helt lik hw som deg, men har samme brikker som i lang tid har kjørt 300Mhz både nå på DFI Expert (1T), og før med A8N Deluxe (2T), med Opty 146. Siden du har senket multipler formoder jeg at det er utelukket, men kan nevne at de med min gamle Clawhammer ikke var stabile hvis cpu var klokket høyt (cpu og minne gikk langt hver for seg, men ikke sammen over 260) Kjørte da heller ca 230Mhz cas2. Men har du prøvd en og en brikke? Forsøkt med forskjellig spenning rundt 2,75V, ikke bare mer (mine er nokså kresne, feiler ved både for mye og for lite) Har du kontroll på varme?, blir gode og varme disse brikkene, blir de for varme feiler de også lettere (kanskje ikke så aktuelt hvis de feiler med en gang, men verdt å nevne). Prøv en annen bios. Innstillingene jeg bruker ser ut som på bildene; og Men hos meg har det ikke vært noe problem med alt på auto heller, så syns det er mystisk om det skal være problemet egentlig. Crasher Windows også, eller er dette Memtest bare? Lenke til kommentar
skongsli Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. mars 2006 (endret) Har jo ikke helt lik hw som deg, men har samme brikker som i lang tid har kjørt 300Mhz både nå på DFI Expert (1T), og før med A8N Deluxe (2T), med Opty 146. Siden du har senket multipler formoder jeg at det er utelukket, men kan nevne at de med min gamle Clawhammer ikke var stabile hvis cpu var klokket høyt (cpu og minne gikk langt hver for seg, men ikke sammen over 260) Kjørte da heller ca 230Mhz cas2. Men har du prøvd en og en brikke? Forsøkt med forskjellig spenning rundt 2,75V, ikke bare mer (mine er nokså kresne, feiler ved både for mye og for lite) Har du kontroll på varme? Men hos meg har det ikke vært noe problem med alt på auto heller, så syns det er mystisk om det skal være problemet egentlig. Crasher Windows også, eller er dette Memtest bare? 5706548[/snapback] Jeg har en 120mm vifte som blåser rett på minne, så tror ikke det er varmen som gjør det. Skal teste med en og en brikke. Det med å senke spenningen har jeg ikke tenkt på, så jeg skal prøve det. Ja, Windows feiler også virker det som. Maskina henger seg i alle fall og jeg får merkelige resultater i SisoftSandra hvis jeg tester minnet. Hvilken bios er å anbefale da? Jeg har siste fra DFI. Takk for svar så langt! Endret 7. mars 2006 av skongsli Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 5. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2006 De fleste av oss har jo verken utstyr eller kompetanse til å faktisk feilsøke på datautstyr. Beste metoden jeg vet da er elimineringsmetoden, og det var tanken bak forslaget om annen bios også. -Drit i hva folk sier er best, bare prøv en annen. Min personlige erfaring er i alle fall at hvilken bios som er best kommer an på nøyaktig sammensetning av hw, altså forskjellig fra person til person. Jeg har feks 2 like hk her som helt klart funker best med hver sin foskjellige bios (har forskjellig type ram og cpu på de 2) Så prøv en og en brikke, litt lavere spenning, og eventuelt en av de eldre bios, bare for å eliminere. Hvis en og en brikke feiler, er det jo svært sansynlig at det ikke er selve brikkene som er feilen, og omvent. Har du mulighet for å teste i en annen maskin er jo det også en fordel. Lykke til, håper du finner ut av det, for dette er jo noen fantastisk fine brikker, når de virker som de skal da vel og merke Lenke til kommentar
skongsli Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. mars 2006 Nå har jeg prøvd med 2.7volt og det samme skjer. Når jeg tester en og en brikker funker alt fint. Kjørte bare memtest til 100%, men når begge kjøres samtidig feiler de med en gang...! merkelig.....ikke sant? Jeg bruker de orange slottene og testet med dimm3 når jeg kjørte singel. De gule er vel ikke noe å bruke? Der sviktet i alle fall mine geil-brikker så det holdt! får vel kanskje teste en annen bios da..... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 5. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 5. mars 2006 Ja skongsli, er jo litt tidlig å komme med konklusjoner, men høres jo nå ut som det er et problem utenfor selve brikkene. cpu/HK/bios. Prøv alt du kan prøve, alle sloter, "tåpelig lav" multipler, skru av dualchannel (hvis det går..? ) Du kan jo også prøve de innstillingene på bildet, om du har noe annet hos deg Lenke til kommentar
skongsli Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. mars 2006 Prøvde med samme innstillinger som deg..... Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 6. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2006 Har et par Corsair Twinx XMS (PC4000) i et P4 system. Jeg får også feil i Memtest86, gjerne test nr. 5. Dette skjer på frekvenser godt under det som brikkene er spesifisert for. Uansett, har ikke opplevd en eneste feil i Prime95 - og det med lagt høyere frekvenser enn det som Memtest86 feiler på. Brikkene er spsifisert til 250Mhz - de feiler Memtest på ca 240, mens jeg kan Prime de på 260 - 265. Prøv litt forskjellige testprogrammer - feiler brikkene dine bare i Memtest vill jeg ikke bekymret meg så mye.. mvh r.- Lenke til kommentar
skongsli Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mars 2006 Høye frekvenser på minnet mitt fører til ustabil maskin! Får også merkelige verdier når jeg kjører benchmark med sisoftsandra..... Har faktisk ikke prøvd prime enda. Lenke til kommentar
smy Skrevet 7. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2006 Kan være minnkontrol i cpu din som ikke er så happy.Eller dfi hovedkort er ikke i orden mye rart om de kort der og kanskjer litt varmt? Lenke til kommentar
skongsli Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. mars 2006 Kan være minnkontrol i cpu din som ikke er så happy.Eller dfi hovedkort er ikke i orden mye rart om de kort der og kanskjer litt varmt? 5713549[/snapback] Ja det er godt mulig at det kan være minnekontrolleren som gjøre at jeg ikke får opp hastigheten. Men når jeg har testet andre bioser har jeg vanskelig for å få bootet windows med 200mhz HT. Skjønner ikke dette! Varmen er det ikke, for jeg har vann på både CPU og Chipset mens det ei feit vifte over minne og PWM. Skal se om jeg får testa de på et annet kort. Det virker som ting blir mer ustabilt når jeg setter 1T command rate. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 7. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2006 Kan være minnkontrol i cpu din som ikke er så happy.Eller dfi hovedkort er ikke i orden mye rart om de kort der og kanskjer litt varmt? 5713549[/snapback] Ja det er godt mulig at det kan være minnekontrolleren som gjøre at jeg ikke får opp hastigheten. Men når jeg har testet andre bioser har jeg vanskelig for å få bootet windows med 200mhz HT. Skjønner ikke dette! Varmen er det ikke, for jeg har vann på både CPU og Chipset mens det ei feit vifte over minne og PWM. Skal se om jeg får testa de på et annet kort. Det virker som ting blir mer ustabilt når jeg setter 1T command rate. 5713893[/snapback] Har du anledning å prøve de på ett annet kort? Mine TCCDer klarer glatt 270MHz på DFI-kortet mitt. Lenke til kommentar
skongsli Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Har du anledning å prøve de på ett annet kort? Mine TCCDer klarer glatt 270MHz på DFI-kortet mitt. 5713915[/snapback] Skal se om jeg finner noe som har. Hvilken bios bruker du på kortet ditt? Endret 7. mars 2006 av skongsli Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 7. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2006 Har du anledning å prøve de på ett annet kort? Mine TCCDer klarer glatt 270MHz på DFI-kortet mitt. 5713915[/snapback] Skal se om jeg finner noe som har. Hvilken bios bruker du på kortet ditt? 5713927[/snapback] Usj, det må jeg komme tilbake til deg med. Skal redigere dette innlegget så snart jeg kommer hjem fra jobb Lenke til kommentar
skongsli Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Har nå inne N4D704-2BTA bios med samme innstillinger som pcp160 viser i starten av tråden. Funker fint helt til jeg setter 1T command rate, da booter ikke windows på 200mhz en gang! Med 2T går de fint i alle fall til 250 mhz, kanskje ikke dønn stabilt men... Ikke fått teste noe stabilitet. Denne biosen er muligens tilpasset BH5 minne, men syar 2003 anbefalte denne biosen. Denne 1T problematikken......kan det skyldes HK? I så fall har jeg byttet HK til ingen nytte. Trodde jeg var kvitt problemet den dagen jeg sendte bort mitt ASUS A8N DLX.... Det samme skjer faktisk med den offisielle biosen N4D623-3..... Tror jeg har rotet meg litt bort her nå....får jo ikke kjørt 1T i det hele tatt lengre... Endret 7. mars 2006 av skongsli Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2006 Hør her , memtest86 tester kun minne . CPU belastes så og si ikke i denne testen. Merk at minnekontrolleren i seg selv blir overklokket , samme med cache (L1/L2) . Jeg kan sette opp 2.9ghz ghz på cpu og DDR550 1T og få null feil i memtest med rett setting og volt . Men det går bare ikke med den hastigheten på CPU kombinert med minnekontrolleren på DDR550 1T uten feil , så fort minnekontrolleren og cpu sammen blir hardere belastet (starte/loade win , kjøre prime , pi etc.) krasjer det. Memtest86 gir oss ingen pekepinn idet hele tatt om den testede minnefrekvensen kan kombineres med en gitt A64 overklokket cpu frekvens da cpu ikke belastes samtidig under testen. For 2.9 ghz blir jeg nødt til å kjøre med 180 divider eller 166 med 3.0ghz. Se over OC guiden jeg har linket til her , så er det samme belyst på side 48. Selvsagt er noen cpuer bedre ann andre . Det ser også ut til at det er lettere med cpuer med 512 L2 cache enn de med 1MB med kombinasjon høyere cpu frekvens kombinert med høyere hastighet på minnekontrolleren. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=540013 To further complicate things, a weak IMC may begin exhibiting problems at higher CPU clocks, even though it appeared fine in the previous section. A 300MHz memory clock may be perfectly fine at 2.1GHz, but at 2.6GHz, the behaviour may be different altogether. By this stage, it is more likely that you will see failures as a result of the increased memory subsystem stress. Most poor IMCs will begin exhibiting problems even without a high CPU clock, but if yours is ‘on the fence' at all, combining high CPU and memory clocks can cause failure to occur at this stage of the game. I tillegg er det også slik at ulike CPU multipliere kan også være mindre like av CPUen enn andre . 1T kommandrate blir også værre for minnekontrolleren når man passerer 240mhz med dual bank minne . Husk også at "suiside shots" fra folk på extreme osv ikke er stabile overklokkinger og er også stort sett tatt med 2 x 256MB single bank moduler . Lenke til kommentar
skongsli Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. mars 2006 Jepp, skal lese litt der. Men at jeg ikke kommer over 250mhz er forsåvidt greit. Etter all denne testinga har jeg kanskje rotet meg litt bort, så nå klarer jeg ikke kjøre 1T selv på stock hastighet på både minne og CPU. Skjønner ikke hva som skjer egentlig.... Så snart jeg setter 1T feileir windows under booting. Setter jeg inn mine OCZ-brikker funker alt fint! Takk for mye bra svar! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Hvis det er noen trøst kan ikke jeg kjøre okay cpu hastighet med 1T over 250 heller (kun i memtest86 ) Dog har jeg ikke prøvd med ultra lav cpu hastighet som 1.8ghz eller 2.0ghz e.l , hva er vitsen med det . Høyest mulig CPU frekvens er "king" uansett hva man må gjøre med minnet . Jeg klokker vanligvis opp cpu til max , og minne får bli det det blir for å opprettholde cpu klokken . Edit: Mulig at TCCD basert ikke er beste valget lengre for DFI NF4 korta heller . Må tukle noe innmari med weak level settingene osv UTT/BH5 ser ut til å ha et fortrinn etter det jeg ser rundtomkring. Eller OCZ ekstrem minne som fremdeles er i produksjon , siden man på bleedingedge får servert bios oppsettet man trenger på et fat. Endret 7. mars 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
skongsli Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. mars 2006 Men kan dere skjønne hvorfor maskina mi ikke lengre klarer 1T med disse brikken uansett hastighet? Den gjorde jo det før jeg prøvde med andre bioser. Må jo være noen innstillinger som er feil nå da.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2006 Har du flashet med diamond image slik at rette flash parametere er brukt . Lønner seg å bruke tmods CD til flashing . Ellers kan det være korrupsjon i lagret cmos setting din etter mange mislykkede forsøk . Flere opplever også at mange minutters cmos reset må til noen ganger . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå