Gå til innhold

Noen spørsmål om LCD-skjermer

Conejos

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på ny LCD, men har ingen erfaring med LCD fra før.

Noen spørsmål:

1.

Det snakkes ofte om døde piksler og at dette ikke er noen reklamasjonsgrunn. Hva er døde piksler og hvordan ser de ut? Hvor mange av dem må du ha før det kan reklameres?

2.

De rimeligste skjermene har VGA- grensesnitt. De dyrere har enten begge deler kun DVI. Er det stor forskjell mellom disse i forhold til kvalitet og bilde?

3.

Er det stor, merkbar forskjell mellom 12ms, 8ms og 4ms responstid innen gaming?

4.

Bør man styre unna billige LCD-skjermer (17"), som koster fra 1700,- og opp til 1990,-?

Endret av GlenH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2. De rimeligste skjermene har VGA- grensesnitt. De dyrere har enten begge deler kun DVI. Er det stor forskjell mellom disse i forhold til kvalitet og bilde?

5705222[/snapback]

Jeg har nå i en tid kjørt to identiske Samsung bilderørs-skjermer i dual-screen; en skjerm via VGA og den andre via DVI. Jeg kan ikke se noen forskjell i verken farger, klarhet/skarphet eller andre parametre på grunnlag av tilkobling. Heller ingen forskjell dersom jeg bytter om tilkoblingen mellom skjermene.

Hvorvidt type tilkobling er like likt for LCD vet jeg ikke.

Poenget mitt er at dersom det er forskjell på VGA og DVI vil dette mest sannsynelig være forårsaket av dårlig tilkobling av selve kontakten, dårlig elektronikk osv.

Rent teknsisk virker VGA og DVI å være identiske kvalitetsmessig, basert på hva jeg ser med mine skjermer.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Jeg har nå i en tid kjørt to identiske Samsung bilderørs-skjermer i dual-screen; en skjerm via VGA og den andre via DVI. Jeg kan ikke se noen forskjell i verken farger, klarhet/skarphet eller andre parametre på grunnlag av tilkobling. Heller ingen forskjell dersom jeg bytter om tilkoblingen mellom skjermene.

Alle Bilderør-skjermer bruker vel i bunn analogt (VGA) signal, så det er ikke rart du ikke ser forskjell.

Om du har skjermen tilkoblet en DVI-port så blir signalet omgjort fra digitalt til analogt i skjermen, eventuelt i en overgang til VGA om du bruker det.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Det er fult mulig det.

Men siden det er en merkant forskjell i forskjellige kvalitets-parametre (lysstyrke, kontrast, fargegjengivelse, fargedybde etc) ved LCD'er i dag, vil jeg tro at kvaliteten på panel og elektronikk er langt viktigere enn type tilkobling.

De nevnte parametre vil jeg tørre påstå er langt jevnere blandt nyere CRT'er i dag, noe både skjermguiden og LCD-guiden hinter til. LCD-guiden har også en seksjon om VGA vs DVI her.

Dog, det finnes untak, spesielt blandt de dyre og 'profesjonelle' LCD'ene.

Og LCD-guiden sier at LCD har "Et krystallklart bilde med mye bedre skarphet enn på CRT":)

PS. Trådstarter, har du lest LCD-guiden?

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...