Jinxed Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Vet ikke helt om jeg poster i riktig forum - dersom jeg er helt på viddene så beklager jeg. Altså ... Jeg sliter med å unngå NAT-error i Bittorrent - det har jeg skjønt at det er mange andre som gjør også. Jeg har lest utallige artikler om emnet og forsøkt det aller meste (utenom det som faktisk løser problemet). Jeg har en Thompson SpeedTouch 510 og en 3Com 3CRWE554G72T trådløs ruter. I tillegg bruker jeg Sygate Personal Firewall Pro, på Win XP Pro SP2. Her er tiltakene jeg har gjort for å unngå NAT-error (til ingen nytte selvsagt): - Bittorrent-klienten har selvsagt generell aksess via Sygate - Laget en Advanced Rule i Sygate for å tillate Bittorrent-klienten på TCP-port 42578 - Bittorrent-klienten er lagt til som Virtual Server på IP 192.168.1.140, som er min IP på nettverket og TCP-port 42578 i 3Com-ruteren (Virtual Server er vel kanskje ikke nødvendig, eller anbefalt?) - Bittorrent-klienten er lagt til i Special Apps med Trigger og Incoming Port til TCP-port 42578 i 3Com-ruteren Allikevel har jeg NAT-error. Er det noen som sitter på den magiske løsningen til dette frustrerende og tilsynelatende uløselige problemet? Jeg har som sagt lest utallige artikler, kjørt gjennom portforward.com og lest et lass med fora, uten å komme noen vei. Svar, tips og/eller tilbakemeldinger mottas med takk Lenke til kommentar
agvg Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Dette modemet ditt er ikke satt opp som router? Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Hva med å prøve utorrent, mye bedre og krever mindre av minnet. Lenke til kommentar
Jinxed Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 Det vet jeg faktisk ikke. Er ikke så savvy skjønner du, men har prøvd å titte gjennom innstillingene til modemet, uten å helt skjønne hva det er jeg skal endre der. Men modemet er min siste skanse, for å si det sånn. Hva skal jeg se etter/endre/legge til? Lenke til kommentar
Jinxed Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 Hva med å prøve utorrent, mye bedre og krever mindre av minnet. 5705132[/snapback] Jeg bruker uTorrent. Brukte Azureus før, men NAT-problemet var fortsatt det samme der. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 (endret) Fra det du skriver er problemet enkelt... Du har rutet porten fra din egen ruter, ok, men du har ikke rutet porten fra din ISP's ruter. Fra nettverksadressen du oppgir vil jeg gjette at du har det koblet slik: ISP RUTER --> EGENKJØPT RUTER --> PC stemmer det? I såfall må du selvfølgelig rute porten din fra ISPs ruter inn til din ruter, og så fra din ruter og videre inn til din PC. Alternativet er å slå av DHCP-funckjonen i din egen ruter, slik at du slipper å rote med 2 DHCP-ledd. Det forenkler nemmelig situasjonen en god del. Så lenge thompson ruteren din ikke har porten rutet riktig, så vil den aldri nå inn til 3com ruteren en gang, så der er problemet ditt (forutsatt at thomspson 510 ruteren din er en bredbåndsruter med NAT. Det finnes også versjoner av 510'en som ikke er rutere, men rene modemer (altså uten NAT). Du får slenge meg en PM om du trenger mer hjelp. Det er ikke sikkert jeg gidder å følge med tråden uten å bli påminnet -Stigma Endret 5. mars 2006 av Stigma Lenke til kommentar
Jinxed Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Okey, har satt opp statisk IP-adresse, skrudd av DHCP i 3Com-ruteren, og lagt til en NAPT-post i SpeedTouch på TCP 42578, men har fremdeles NAT-error - aner ikke hvordan jeg ruter porten min fra ISPs ruter, inn til min ruter og så fra min ruter og videre inn i min(e) PC(er), (eller er det det jeg nettopp har gjort?) Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 du må inn i konfigurasjonen på din ISPs ruter, og inni der stille inn porten videre til 3com ruteren. Lenke til kommentar
marsboer Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) 1. Skru av alt som heter firewall på pcen. (dvs sygate og windows firewall). Dette er bare for testingens skyld slik at vi har færrest mulig feilkilder. Disse kan skrus på igjen når alt virker, slik at vi VET om det er firewallen som evt skaper problemet. 2. Gå inn på speedtouch modemet for å sette det i bridge mode. Dvs at modemet kun vil være en dum enhet som kun oversetter mellom adsl og ethernet på lag 2 i TCP/IP modellen, evt dhcp og routing er dermed ikke i bruk (lag 3). 3. Sett opp en virtuell server på 3com routeren. Dvs at du router bittorrent porten du har valgt eksternt til IP'en og bittorrent porten på din maskin. For å sørge for at du alltid får den IP'en bittorrent porten er satt til å forwardes til bør du legge til en DHCP reservasjon (dvs at macaddressen på nettverkskortet ditt alltid vil gis samme IP), eller sette statisk IP på maskinen din. 4. Sørg for at bittorrent programmet ditt er satt opp med den porten du har valgt. 5. Dersom alt virker nå: skru på firewall igjen, og virker det ikke da bør du evt bruke windows' egen firewall, den fungerer i hvertfall med bittorrent. (selv om den ikke er så robust som andre 3. parts firewalls) Endret 6. mars 2006 av marsboer Lenke til kommentar
Jinxed Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 2. Gå inn på speedtouch modemet for å sette det i bridge mode. Dvs at modemet kun vil være en dum enhet som kun oversetter mellom adsl og ethernet på lag 2 i TCP/IP modellen, evt dhcp og routing er dermed ikke i bruk (lag 3).5708189[/snapback] Hmm, finner ingenting som heter bridge mode (søkte gjennom hjelpefila uten resultat). Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Det er fordi Thompson 510 så langt jeg vet ikke har en bridge-modus funksjon. Du må nok belage deg på 1 av 2 alternatier: 1) Ta av DHCP i 3com ruteren, go rute porten i thompson 2) La DHCP i 3com stå på, og rute porten i begge ruterene (korrekt i forhold til hverandre) -BAA Lenke til kommentar
Jinxed Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Okey. For øyeblikket er DHCP i 3Com skrudd av, og jeg lå til en NAPT-post i Thompson, slik jeg nevnte litt lenger opp i tråden; er NAPT-post det samme som å rute porten, slik du nevner i punkt 1, Stigma? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 NAPT er korrekt ja. Dersom 3com ruterens DHCP er av, så skulle det i teorien fungert. Jeg har mine mistanker om at du konfer ruteren feil. 510'ens NAPT system kan være litt forvirrende av og til. Hvis du ser mine PM's så har jeg forslag til hvordan vi kan løse problemet der. jeg er tilgjengelig på MSN fra 12.00 i dag, så sleng meg en beskjed der når du er hjemme, så får vi nok orden på det. -Stigma Lenke til kommentar
Jinxed Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Hvis du ser mine PM's så har jeg forslag til hvordan vi kan løse problemet der. jeg er tilgjengelig på MSN fra 12.00 i dag, så sleng meg en beskjed der når du er hjemme, så får vi nok orden på det. -Stigma 5708269[/snapback] Dupert Lenke til kommentar
expose2k Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 http://canyouseeme.org/ er en fin side for å teste porter, når du trur du har fått det til. Jeg får noen ganger NAT feil, selv om porter er åpne og alt ser bra ut. Lenke til kommentar
covah Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Her står det forklart hvordan du setter Thompson 510i i bridge-mode. Lenke til kommentar
Jinxed Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Takk for linker, tilbakemeldinger og tips, folkens! Og ikke minst, takk til Stigma for personlig support Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå