Gå til innhold

Løst: Disk boot failure, insert system disk...

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har faatt ett stort problem. PCen min har en harddisk paa 200 gb, delt i to partisjoner, en paa 50 og en paa 150 gb.

Etter aa ha fungert siden den ble satt inn sluttet den plutselig i sta.

Etter en reboot kommer jeg ikke inn i Windows (XP), men faar opp teksten DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

Det siste jeg gjorde i gaar kveld var aa kjoere en online virus-scan og den fant og slettet noe, men det saa ut som nedlastede zip-filer.

Jeg proevde aa reparere med recovery/console, men det fikk jeg ikke til, og da proevde jeg aa installere xp oppaa den gamle installasjonen. Problemet er at installasjonsprogrammet finner ingen partisjoner paa harddisken. Kun en stor upartisjonert del.

Er det noen som vet hvordan jeg kan faa tilbake partisjonene mine?

Endret av rockechris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alternativ 1.

Last ned disk diagnoseverktøy fra disk leverandøren på en annen PC og lag en boot diskett/CD med diagnoseverktøyet på. Start fra disketten/CD'en og sjekk/reparer filsystemet.

Alternativ 2.

Prøv å ta ut disken, sett den opp på en annen maskin og bruk disk leverandørens diagnoseverktøy for å prøve å reparere filsystemet.

Problemet kan også komme av at boot.ini fila di er korrupt eller peker på feil disk/partisjon for operativsystemet.

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Hei igjen

Nå er (halve) problemet løst, etter litt frem og tilbake var det kommandoen fixmbr som løste problemet, nå starter Windows. Men partisjon 2 på 150 gb er fortsatt borte. Men det skal nok fikses av et program jeg kan finne på nett.

Men takk for hjelpen til dere som svarte! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...