Plecto Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Fikk her i sta bomba pcen min med spyware og virus. Explorier slo seg av og alt låste seg så jeg var bare nødt til å slå av pcen. Da jeg skrudde den på var bare bakgrunnen der, startmeny og ikoner kom aldri opp. Startet opp i sikkermodus for så å scanne med Norton Antivirus, Adaware og Spybot search and destroy hvor jeg da fant en masse saker og ting som jeg sletta med god samvittighet. Da jeg nå bootet opp så slo pcen seg av rett før ikoner og starmeny skal komme opp. Systemgjennopretting er ikke aktuelt da tidligste gjennopprettingspunkt er en gang for 2 uker siden og jeg har ikke råd til å miste det jeg har gjort de siste dagene. Lenke til kommentar
wil Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Du vil ikke miste noe ved å gjøre det. Du vil hverken miste filer, musikk eller noen ting om du gjenoppretter. Men det hadde no for all del ikke vært en ide og ha flere partisjoner på harddisken da? Kan være lurt det serru, netopp for å forhindre at filene dine går tapt når slike ting skjer. Lykke til. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 Har 500GB fordelt på 5 partisjoner, så backup er jo hovedsakelig dekket. Men jeg har f.eks. ryddet D-partisjonen min som var FULL av dritt og møkk som måtte sorteres (tok meg nesten 2 timer!). Jeg har jo også en masse programmer og greier som jeg helst ikke har lyst å instalere på nytt da jeg nettopp har formatert. Men hvorfor tar ikke fulloppdatert Norton 05 viruset/ene? Er det ingen andre muligheter? Formatering er jo så og si en mulighet, men jeg vil gjerne vite om andre muligheter. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Jeg tok (kanskje) til fornuft og formaterte. Tok backup av det jeg trengte og formateringen gikk greit, men nå er alt kaputt. Mesteparten av alle exe filene mine står at enten er korrupt eller at det ikke er et gjyldig Win32 program, så jeg får gjort lite eller ingenting. Jeg tenkte at å instalere SP2 ville gjøre ting litt lettere, men etter at jeg lastet det ned kom det samme der og "ikke et gjyldig win32 program". Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Da du formaterte og installerte windows på nytt (formatere, og installere Windows er to forskjellige ting) koblet du deg da direkte til internett for å laste ned SP2, uten å ha noe virusprg eller sikkerhetsoppdateringer installert? I så fall har du sannsynligvis fått et nytt virus. Det høres jo veldig rart ut at du får slike feilmeldinger rett etter at Win er installert, da skal jo alt være i orden. Kanskje du har en maskinvarefeil hvis det ikke er virus. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Har aldri hatt dette problemet før. Men jeg har jo 500gb og windows støtter vel bare 130 av dem uten SP1 eller 2. Kan det da være en mulghet for at filene mine ikke er brukbare fordi halvparten ikke er tilgjengelig før SP? Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 Har nå fått instalert McAfee og fikk søkt igjennom datamaskinen. Den fant i alt 1022 filer (mesteparten filer og programmer som jeg har brukt tidligere og som det hadde vært VELDIG kjedelig å få slettet). Jeg satte alle sammen på karantene da det ikke gikk ann å fikse dem. Alle stod det "new win 32" på. Jeg søkte litt på google og fant ut at det er flere virus som McAfee ser som "new win32". Da jeg skulle å se på filene mine, var de fortsatt korrupte og rett etter angrep viruset virusprogrammet mitt så jeg endte opp med å sette filer i mappen C:\Programfiler\McAfee\ noe som kanskje ikke er så lurt. HJELP! Lenke til kommentar
berxter Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Ja, nei, Ghu veit... . Hadde det vært et rent virusangrep finnes det alltids botemidler: Først Brannmur osv, f eks iht SANS Surviving The first Day: http://www.sans.org/rr/papers/index.php?id=1298 , så Windows update. Panda Housecall Trojanscan Ewido i safe mode HijackThis for analyse, men OS-et ditt har nokså klart flere problemer. I ditt tilfelle ville jeg begynt med Ewido i safe mode (på alle partisjoner), og sett om det hjalp. Dersom ikke, og uten å ha maskina foran meg kan jeg ikke anbefale annet enn en fersk installasjon. Programreparasjon er dessverre ikke det jeg kan best.... Efikkan anbefaler alltid The Ultimate Boot Cd, da den inneholder masse verktøy ingen skulle være foruten, men jeg tviler på at håndspåleggelse, bønn til Gates, ofring av iMac eller forsåvidt UBCD vil berge deg. Du kan jo prøve standardene som over, og vi ser jo gjerne på en HJTlogg, men jeg er skeptisk.... Bernt K Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 Jeg får vel gjøre et forsøk. Men skal jeg formatere og få c-disken helt ren før jeg starter med dette? Lenke til kommentar
berxter Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Jeg ville kanskje prøvd med Ewido uten å formatere først. Årsaken til at *.exefilene dine kommer opp som ugyldige Win32-programmer er vel at de peker til registeroppføringer osv som du hadde installert på gamle c:\, og vel, de har du formatert vekk, og det kan hende at en runde Anti-virus knekker slikt og gjør c:\brukbar. Den eneste måten å få dem til å virke, nogensinde, er å installere programmene på nytt. Det hjelper fint lite å ha bare .exefila på en annen partisjon, dessverre. (De som kjenner meg vil ryste på hodet over denne konklusjonen: For å være helt ærlig ville jeg ha brent ut det jeg kunne på cd/ dvd eller en minnepinne og repartisjonert, formatert og reinstallert alle 500 GBene.) Dersom du velger å kjøre AV i stedet for å formatere igjen applauderer jeg pågangsmotet, men må si som grisen da han skimtet slakteren: "Jeg har mine tvil". Hvis det er såpass mye ting på partisjonene dine utenom programmer skal disse ikke ha tatt skade og fortsatt være tilgjengelige dersom du ikke formaterer dem vekk også, da.. It's your call, mate. Bernt K Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 7. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2006 Hmm... høres ikke bra ut men jeg trur kanskje du har misforstått problemet litt. Når jeg mener .exe filer så mener jeg uinstallerte programmer... slike du laster ned fra nettet. Jeg lastet ned SP2 i et desperat forsøk på å få litt beskyttelse, jeg fikk da beskjed om at det ikke kunne installeres og hvis jeg trykket på ikonet igjen så fikk jeg beskjed om at det ikke var en kyldig win32 program. McAfee gjenkjente senere filen som et virus (tydelig at det hadde blitt infisert). Hvis jeg brenner ut alt jeg har ender jeg jo opp med på brenne ut viruset også (?) og vil ha samme problemet igjen etterpå? Kan det være slik at filene egentlig fungerer, bare at det er viruset som blokkerer? Så hvis jeg fjerner viruset så vil alt være opperativt igjen (lov å håpe)? Lenke til kommentar
berxter Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Ahh, det forandrer sagen noe. Jeg ville da ha - lastet ned SP2 til en annen partisjon - Dratt ut nettkontakten og ikke satt den i før SP2 var installert - Installert XP med full formatering av c:\, ingen repair installation - Installert SP2 og sett til at brannmuren var på (er default, men..) - Installert AV-programmet, McAfee, var det? - Gått på nett og UMIDDELBART (unnskyld capslock) kjørt Windowsupdate - Oppdatert McAfee og kjørt en full scan - For ordens skyld kjørt Ewido i safe mode - Krysset fingre og tær og håpet på det beste. Lykke til Bernt K Endret 7. mars 2006 av berxter Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) Da prøver jeg det... men hvorfor skal jeg ha SP2? Viruset vil jo ikke infisere c-disken hvis jeg ikke rører de andre partisjonene (?). Tusen takk forresten Endret 8. mars 2006 av Hektor123 Lenke til kommentar
berxter Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) Det er fordi: (Tordnende Prædikenrøst og hevet finger; ildnende blikk og lukt av ild og svovel) Sannelig siger jeg Eder for visst, ja visseligen! Ingen Maskin der besitter som Operativsystem Windows XP skulde nogensinde få Tilgang til Internet uten først at have installeret den av Bill Gates kaldte Service Pack 2, eftersom dennem indeholder opdateringer af alskens Slags i det Indre, og ikke mindst som Default at du ihvertfall har noget som ligner en Brannmur mot de sultne Ulve og letklædte Qvinde med unævnelige Snigeprogramme der florerer blandt den uvaskede Hob der ude. så det så. Bernt K Endret 8. mars 2006 av berxter Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) Hehe, lol! Skal få gjort det med en gang jeg kommer hjem Endret 8. mars 2006 av Hektor123 Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Det er fordi: (Tordnende Prædikenrøst og hevet finger; ildnende blikk og lukt av ild og svovel) Sannelig siger jeg Eder for visst, ja visseligen! Ingen Maskin der besitter som Operativsystem Windows XP skulde nogensinde få Tilgang til Internet uten først at have installeret den av Bill Gates kaldte Service Pack 2, eftersom dennem indeholder opdateringer af alskens Slags i det Indre, og ikke mindst som Default at du ihvertfall har noget som ligner en Brannmur mot de sultne Ulve og letklædte Qvinde med unævnelige Snigeprogramme der florerer blandt den uvaskede Hob der ude. så det så. Bernt K 5719199[/snapback] Har du vurdert å kutte ned på kaffen? Lenke til kommentar
berxter Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 5719199[/snapback] Har du vurdert å kutte ned på kaffen? 5719672[/snapback] Siste gang jeg prøvde, det er vel en 10 års tid siden, var mine kjære kolleger i ferd med å ringe nærmeste AMK-sentral for å få de pene mennene i hvitt til å plukke meg opp for gjenoppliving/ koffeininfusjon... inntil jeg ble tvangsforet med en 3-4 kopper i rask rekkefølge. Bernt K Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2006 Det fungerte! Takk og lov! Tusen takk Noe som er litt dumt er at alle exe filene som viruset infiserte er borte så de fleste (kanskje alle) spillene er der bare med systemfiler og mapper, ingen "setup" fil. Kan hende det var alle de filene jeg satte i karantene forrige gang, hadde i så fall vært ergelig Lenke til kommentar
berxter Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Kjempeflott! Det var endelig godt at det ikke var så galt som jeg trodde en stund. Bernt K Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 12. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2006 Problemene er tydeligvis ikke over enda Hver dag får jeg minst 2-3 meldinger om at en fil en infisert av Gaela Worm (det viruset som messa det opp for meg). Det står at filen er repearert så det er ikke noe skade gjort (håper jeg), det er bare veldig irriterende å trykke "continue with what I was doing" hele tiden Hvordan stopper man dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå