Gå til innhold

Film: Godthet og Ondskap, Religion og Filosofi


Anbefalte innlegg

Innledning:

Jeg skal i løpet av de 2 neste ukene lage et video produkt på skolen (siste året allmen vgs). Fagene er religion og muligens filosofi hvis det passer. Dette prosjektet er derfor ganske viktig for meg, fordi det kan sikre meg 6'ern i religion og 5'ern i filosofi.

 

Jeg har vel laget ca. 7-8 filmer igjennom mine skoleår og jeg har alltid fått 5-6 på mine media prosjekter. Det fine med allmen er at de aldri forventer mye av helt vanlige mennesker uten noen som helst media utdannelse og det faktum at lærere generelt ikke anner hvordan de skal vurdere video pleier å gjøre ting veldig enkelt.

Nivået mitt har steget i takt med årene, fra gamle VHS kamera, til DV, Pinnacle Studios, Photoshop, Animation: Master og nå sitter jeg med Adobe Premiere og After Effects. Dette er første gang jeg bruker programmene og jeg har brukt den siste dagen på å lære meg hvordan man arbeider med premiere og after effects.

 

Det jeg ønsker å få ut av denne tråden er tips, ideer, forslag, konstruktiv kritikk, ræv slikking og generell diskusjon rundt filmskaping. Det jeg ikke ønsker er å få høre av en eller annen media professor, er at det jeg har laget er en fornærmelse mot alt som kan kalles video og at jeg burde bli tatt med til den nærmeste vegg og skutt. Jeg har ikke mye erfaring, men mye pågangsmot og interesse for mediet, og det jeg lager kommer uansett til å være mer enn nok for klassen min.

 

Prosjektet:

Som sagt er fagene religion og filosofi, som i selv selv er veldig sterk knyttet til hverandre. Jeg tenker derfor at temaet for filmen skal Godhet og Ondskap. Det er et viktig tema for både religion og filosofi, og vil derfor gi meg muligheten til å få vurdering i begge fagene. Problemstillingen blir da, "Hvor kommer Godhet/Ondskap fra?" og jeg vil se på problemet fra religiøse (kristen syn, buddistisk syn, etc) og fra filosofiske standpunkt (Sokrates, Platon, Kant og/eller andre filosofer).

 

For dette syns jeg det passer med en dokumentar stil. Tenk på programmer man ser på Discovery Channel/National Geographics ol. Jeg har en av oss som kommentator som igjennom filmen vil forklare og undervise det som blir vist på video.

 

Jeg ønsker at filmen skal ha et humoristisk preg, sånn at interessen opprettholdes, men budskapet skal fortsatt holdes seriøst. Dette håper jeg å oppnå ved kreativ bruk av spesial effekter (Bluescreen, etc.).

 

Av videomateriale så ønsker jeg at så mye som er praktisk mulig skal være selvlaget. Men i enkelte situasjoner kan det passe å bare vise video mens kommentatoren prater om temaet, og jeg har derfor skaffet så mange dokumentarer og lignende video om temaet som jeg finner på internett, slik at jeg har videomateriale. Målet mitt er som sagt å gi klassen en video de kan lære av så jeg ser ikke noe problem i at ikke alt er selvskapt.

 

Ideer:

Her lister jeg opp forskjellige ideer til filmen:

 

Gud vs. Djevelen

En historie som ofte blir fortalt i Kristendommen er at Gud kjemper mot/konkurrerer med djevelen. Etter å ha snakket en del om historien bak dette, så ønsker jeg å vise noen "kamper" mellom Gud og djevelen. En slags montage som viser Gud og djevelen i kamp. Alt fra poengløse ting som Stein-Saks-Papir til mere actionfylte sceener som en Matrixlignende kamp. For matrixeffektene tenkte jeg å bruke f.eks denne effekten.

I kampen trekker Gud fram et kors. Djevelen ler med sin onde stemme (eksempel på stemmen) av Gud sitt ynkelig kors. Gud smiler sleskt, snur korset opp ned og får en lightsaber ut av den.

Lightsaber kamper har jeg laget før, så det skal ikke være noe problem.

 

Ferdig elementer:

Her lister jeg opp det jeg har laget slik at jeg kan få kritikk av dere:

 

Holy Productions

Tenkte teamet skulle ha et navn som har noe med temaet å gjøre, så jeg kom fram til Holy Productions. Hvis noen har et annet forslag, så del gjerne.

Link - http://home.no.net/rnaf/video/Skapelsen%20Intro_PC.avi

 

Djevelen kommer nok til å ha noen replikker, så her er et lite eksempel på hvordan han høres ut.

Link - http://home.no.net/rnaf/filer/djevelen.wav

 

 

Tråden oppdateres etterhvert som jeg kommer videre i prosjektet.

Endret av Icenor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...