Sensei_pt Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Som student har jeg sett meg lei av å dra på en HP-sak som både er på størrelse med og har støynivået til en B-52. Det jeg er ute etter er en bærbar som først og fremst er liten og stille (X1! ...tenker du sikkert nå? . Men skal jeg først kjøpe ny så kjøper jeg en med litt futt i som må vare noen år. Budsjettet kan strekkes til 15 - 16 000. Bruksområdet blir for det meste filmtitting, alle de vanlige kontoroppgavene som skriving, surfing osv, og en del utvikling/bildebehandling. I tillegg må den være i stand til å kjøre ikke altfor krevende spill når jeg blir lenge vekke fra min stasjonære. Vi kan si det sånn; den trenger ikke kunne kjøre så mye krevende, men det den kjører skal den kjøre fort, ventestress er noe jeg hater. Jeg har trålet de fleste nettbutikkene, men sitter igjen med fire forskjellige alternativer jeg gjerne vil forhøre meg litt om: Den alle ser ut til å anbefale og som jeg har siklet etter en stund er en Dell Latitude X1; bitteliten og stille. Men jeg ble mildt sagt skuffet over 1.1GHz uten mulighet for oppgradering. Jeg antar at det har noe å gjøre med viftefri-løsningen og batterilevetid, men det hjelper ikke så mye på ytelsen. Et annet Dell-valg er Latitude D410. Kan ikke si jeg er fullt så forelsket i den, men prosessoren er iallefall bedre. I tillegg kan den konfigureres litt uten å sprenge budsjettet. Et alternativ som jeg ser går igjen i mange nettbutikker er Acer Travelmate 3000-serien. TravelMate 3004WTMi virker da som et utfyllende valg. Litt dyr er den, men så kan jeg ikke klage på specs'ene. Den siste jeg tar med som et alternativt er Tundra 1012R. Både specs'ene og prisen utklasser alt jeg har sett til nå. Jeg er derimot tilhenger av ordtaket "du får hva du betaler for" og stiller meg litt skeptisk. Er det noe jeg har gått glipp av med denne eller er dette en super deal? Jeg har ikke funnet noe særlig omtale av nyere dato, så hvis noen har erfaringer med denne eller lignende hadde det vært fint å få høre de. Nå har ikke jeg fulgt med på laptop/prosessor-fronten på lenge, så hvis noen av disse alternativene har klare mangler jeg har oversett får dere bare irettesette meg. Kom gjerne med flere alternativer som passer sånn noenlunde til følgende krav: - Makspris: 15 - 16 000 - Ultraportabel: Lav vekt, ca 12" skjerm (IKKE glare) - Støysvak - CPU: Min 1.6 GHz - RAM: 1024 MB (Alternativt 1x512 og kjøp av en ekstra 512-brikke) - HDD: Min 60 GB 5400 rpm - Et bra internt WLAN-kort: b/g, 54Mbps - Batterilevetid: Min 4 timer - Optisk drev: Innebygget CD-RW/DVD er absolutt å foretrekke, men ikke et must - Bør også ha USB2.0, lydutgang, Ethernet og gjerne FireWire. Support og programvare er non-pri. Lenke til kommentar
Variable Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 hva med www.komplett.no sine 260 og 270 Støy kan du regulere med viftesoftware. Pris er rundt 11k+ Lenke til kommentar
Havregr0t Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Begynner å bli veldig mange tråder om ultraportable. Samme maskinene som dukker opp hver eneste gang også. Regner med noen snart vil tipse deg om Asus sine maskiner. Og S270 som selges hos komplett. Uansett. Jeg har selv X1. Spiller ikke så mye, men Civ4, Pro Cycling Manager og Trackmanina (iallefall delvis, jeg er svært kravstor når det kommer til kjøring av spill) funker om ikke annet. Vet ikke om det er CPU'n eller det integrerte skjermkortet som er flaskehalsen. Hvis det skulle være CPU'n er Acer'n et godt valg. Har hverken sett D410 eller Tundraen, men Acer'n har jeg fått tittet litt på. Svært stilig design, liten og solid. Muligens hakket penere enn X1 selv om det blir veldig subjektivt. Dog ikke like liten og vil nok ha noe dårligere batterilevetid. Personlig elsker jeg at X1 er så utrolig stille og har egentlig aldri hatt problemer med hastigheten. Jeg har ingen annen maskin enn X1 så jeg bruker den til "alt". Selv om dette innebærer svært lite tunge oppgaver. Officepakke og SPSS er ikke veldig krevende og det visste jeg på forhånd. Du snakker om "bildebehandling" som kan være så mye. Behandler selv også bilder, men ikke på veldig høyt nivå. Samme gjelder forsåvidt "utvikling" som kan være alt mulig. Hvis du selv vet at 1.1 blir for lite kan jeg iallefall anbefale Acer'n (selv om jeg ikke har hatt den selv) hvis ikke er både Acer'n og X1 et bra valg. Nå har hverken Acer'n eller X1 innebygd optisk drev. Må naturlignok litt opp i størrelse og vekt hvis du skal ha dette. Lenke til kommentar
fose Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Og jeg har LG LW20. Fordelene med denne er: Pentium M750 (1,86) Innebygd DVD-brenner Støtte for 5,1 sorround WXGA Widescreen (Fine Bright LCD) Ca. 5 timer batteritid på et 6-cellers batteri (Meget gode verktøy for batteristyring) 3xUSB, VGA, RJ11, RJ45, S-Video Out, IEEE1394, Headphone Out, Mic In, Line in, DC In, S/PDIF (delt med hodetelefon ut) Alt dette under 2 kg. Med 1024 minne kommer den på ca. 15 000,- på PS data. Rotasjonshastighten på harddisken er 4200. Jeg ser at du ønsker deg minst 5400. Lenke til kommentar
Sensei_pt Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 Greie forslag med tanke på ytelse, men så var det dette med glare skjerm da Skjermen er tross alt noe man bruker konstant og så sant jeg ikke sitter i et mørkelagt rom blir det bare en plage. Uff, dette var ikke lett nei... Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Hva med duo core fra Acer? https://prisguiden.no/product.php?product_id=41433 Lenke til kommentar
mr_lf Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Jeg tror X1 holder til de kravene du lister opp. 1.1GHz'n yter overaskende bra. Selvsagt sliter den i oppgaver som krever høy klokkefrekvens som encoding osv. GTA:SA og Trackmania Nations går veldig bra, så lenge pcen får luft og litt ledig plass under og ved siden av seg. Stillheten er deilig og batterilevetiden lang med det store batteriet. Vet noen forresten om det er planlagt en ny verson av X1 med lavstrøms utgave av Core Duo? Lenke til kommentar
Sensei_pt Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 Hva med duo core fra Acer? https://prisguiden.no/product.php?product_id=41433 5705069[/snapback] Som jeg nevnte virker noe fra 3000-serien som et bra valg. Om det blir 3012 med Centrino Duo 1.6 GHz eller 3004 med Pentium M 2 GHz er jeg mer usikker på. Prisen er jo omtrent den samme, så det må vel være prosessorytelse og diverse ekstrafunksjoner som avgjør. Noen som kan gi meg en sammenligning på de to prosessorene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå