Gå til innhold

Windows XP Pro x64 Edition

Anbefalte innlegg

Vil gjerne starte en tråd hvor folk som bruker Windows XP Pro x64 Edition kan diskutere litt. Har selv vært heldig som har hatt både nVidia chipset (nForce4) og grafikk (GeForce 7800GTx) som nVidia leverer x64 drivere til.

Har installert Half-Life 2 og oppdatert slik at den skal støtte 64-bits modus. Det kommer opp 64-bit mode activated i hovedmenyen på spillet.

Foreløpig har jeg hatt få problemer, men er litt skuffa over hvor trege programvareselskapene er med å komme med 64-bits programvare. Man må jo nesten ha Anti-Virus og det eneste som fungerer er NOD32 ellers er det helt forferdelig dårlig stilt. x64 utgaven av Windows XP Pro er vel strengt tatt over et år gammel nå, så de bør se å legge ut noe 64-bit mode programvare snart. Greit nok at x64 ikke er mainstream enda, men det er ikke lenge før det blir det særlig med tanke på alle pc-er med AMD Athlon64 og Opteron CPU-er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderer å kjøpe XP x64 og er også litt interessert i folks erfaringer. Har nettopp bestilt nye komponenter (se denne posten), og går ut fra at et 64-bits OS ville vært det beste?

Men er det altså slik at programvare og hardware trenger dedikerte 64-bits drivere for å i det hele tatt fungere, eller kan man bruke 32-bits drivere?

Endret av Nopileo
Lenke til kommentar

Melder at jeg også har skaffa x64 utgaven av Windows Vista (CTP BUILD 5308), så da skal jeg teste det etterhvert også.

Du må nok ha 64-bits drivere, men du kan kjøre alle 32-bits programmer uten problemer.

Grunnen til at Anti-Virus programvare (untatt NOD32 fra Eset) ikke fungerere er et disse installerer tjenester og drivere på maskinen din for å klare å holde øye med mer av systemet. Og nettopp disse driverne og tjenestene trenger å støtte 64-bits for at de skal fungere.

Det er ikke så vanskelig å kompilere programmer for x64. Mesteparten av kildekoden er lik og i mange tilfeller helt lik hvis man har hatt god kodeskikk (brukt kode som er forberedt for 64 bit integers i lang tid som Microsoft har anbefalt lenge). Eneste man bytter ut er kompilatoren. Man bruker en 64-bits kompilator og denne følger med Visual Studio 2005 når man installerer denne pakken på en pc med Windows XP Pro x64.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Denne tråden har blitt død virker det som. Så jeg vil livne den igjen ved å melde om mine siste erfaringer med Windows XP Professional x64 Edition (jeg elsker å skrive det fullt ut, klinger så godt på tastaturet).

Tar det litt sånn punktvis jeg.

NOD32 fungerer utmerket fremdeles.

Daemon Tools fungerer også utmerket. Har også fått installert x64 utgaven av "Daemon-Tools Shell-Extension by arniWORX" så jeg kan høyreklikke cd images og montere de.

Prøvde litt forskjellige x64 skjermkortdrivere fra nVidia, men de aller nyeste hadde jeg problemer med (jeg har et POV nVidia GeForce 7800GTx kort). Tyder på at nVidia har hastverk her og ikke tester x64 driverne sine like nøye som x86 driverne selv om de klarer å få WHQL stempel (utrolig, men Microsoft må jo også slurve med testene).

Jeg har per dags dato problemer med hengende musemarkør (eng: mouse cursor). Det er ikke konstant, men skjer regelmessig på tilfeldige tidspunkt. Eneste som kan få løsnet på musemarkøren er å trykke på en vilkårlig tast på tastaturet. Både mus og tastatur har USB tilkobling. Mulig USB host controller driveren er problematisk, men jeg har siste x64 chipset driver for nVidia nForce4 (som mitt ASUS A8N SLi Deluxe hovedkort bruker). Så dette er jeg ivrig etter å finne en løsning på.

Ellers savner jeg et lydavspillingsprogram som er kompilert for x64. Bruker foreløpig FooBar2000 som fungerer utmerket. Men tror jeg kan få litt bedre lydytelse med x64. Er det noen benchmarks på dette?

Kommer tilbake med mer senere. Og jeg tror ikke x64 er hypet. x64 er heller undervurdert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...