stian90_2 Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Hei, jeg har da en side der jeg har masse mysql connections til forskjellige databaser, pga masse tull. Hvordan kan jeg lukke en slik connection, slik at dem ikke krajer med hverandre som dem gjør nå (ifølge mitt hode ) Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Hei, jeg har da en side der jeg har masse mysql connections til forskjellige databaser, pga masse tull. Hvordan kan jeg lukke en slik connection, slik at dem ikke krajer med hverandre som dem gjør nå (ifølge mitt hode ) 5702774[/snapback] Du kan bruke standard lukkefunksjon. mysql_close(<ev koblingen du vil lukke) Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 (endret) Ok, dette funket ikke. Istedenfor og opprette ny tråd, kan noen hjelpe meg med denne koden, som får feilmld: Table 'sk_bruker.chat' doesn't exist sk_bruker og sk_chat skal være to forskjellige databaser =S <?php require_once("config_chat.php"); $bgcolor1="#eeeeee"; $bgcolor2="#dddddd"; $QY = mysql_query("SELECT * FROM chat ORDER BY id desc"); $num_rows = mysql_num_rows($QY); echo '<table width="100%"><tr><td width="50%"><b>Navn</b></td><td><b></b></td><td><b></b></td><td width="40%"><b></b></td><td><b>Dato</b></td></tr>'; while($ROW = mysql_fetch_array($QY)){ $navn = $ROW["navn"]; $inlegg= $ROW["inlegg"]; $tid = $ROW["tid"]; $id = $ROW["id"]; $bgcolor = ($i++ & 1) ? $bgcolor2 : $bgcolor1; echo '<tr><td bgcolor='.$bgcolor.' align="left">' .$navn.'</td><td bgcolor='.$bgcolor.' align="center">' .$inlegg.'</td><td bgcolor=' . $bgcolor . ' align="center">' .$tid. '</td><td bgcolor='.$bgcolor.' align="right"></td>'; } echo '</table>'; require_once("config.php"); $sql10=mysql_query("SELECT id FROM brukere WHERE navn = '$navn' AND pass = '$pass'"); if(mysql_num_rows($sql10) == 1){ echo '<form action="index.php?p=chat&action=addpost" method="POST">'; echo '<textarea name="inlegg" rows="7" cols="30"></textarea><br />'; echo "<input name=\"submit\" type=\"submit\" value=\"Skriv innlegg\"><br />"; if($_GET["action"]=="addpost"){ $inlegg = $_POST["inlegg"]; $sql11="INSERT INTO chat (navn, inlegg, tid ) VALUES ( $navn, $inlegg, NOW() )"; if(mysql_query($sql11)) { echo "<META HTTP-EQUIV='refresh' content='0; url=index.php?p=chat'>"; } else { echo "<br /><br /><b>Noe gikk jævli galt</b>".mysql_error().""; } } } echo '<br />Viser totalt 20 av <b> '.$num_rows. ' </b> innlegg'; ?> Problemet er også at jeg må fortsette og kjøre mysql conection config.php vis ikke så blir ikke brukeren innlogget og masse feil kommer =) Endret 5. mars 2006 av stianiquniez Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Ok, dette funket ikke. Istedenfor og opprette ny tråd, kan noen hjelpe meg med denne koden, som får feilmld: Table 'sk_bruker.chat' doesn't exist sk_bruker og sk_chat skal være to forskjellige databaser =S <?php require_once("config_chat.php"); $bgcolor1="#eeeeee"; $bgcolor2="#dddddd"; $QY = mysql_query("SELECT * FROM chat ORDER BY id desc"); $num_rows = mysql_num_rows($QY); [...] require_once("config.php"); $sql10=mysql_query("SELECT id FROM brukere WHERE navn = '$navn' AND pass = '$pass'"); if(mysql_num_rows($sql10) == 1){ echo '<form action="index.php?p=chat&action=addpost" method="POST">'; echo '<textarea name="inlegg" rows="7" cols="30"></textarea><br />'; echo "<input name=\"submit\" type=\"submit\" value=\"Skriv innlegg\"><br /> } ... Problemet er også at jeg må fortsette og kjøre mysql conection config.php vis ikke så blir ikke brukeren innlogget og masse feil kommer =) 5702818[/snapback] Nå vet ikke jeg hva som ligger i config_chat.php og config.php, men la oss si at du har koblinger til to forskjellige databaser, eks slik: i config_chat.php: $myconnection1 = mysql_connect(h, u, p); $myDB = mysql_select_db(d, $myconnection1); og tilsvarende i config.php. Når du skal kjøre spørringene dine så tar mysql_query et parameter no 2, som er identifier, dvs koblingen til databasen. eks kan spørringen dine være slik $myquery = mysql_query("select whatever from a_table", $myConnection1); Men jeg forstår ikke hvorfor du må opprettholde koblingen til databasen for å fortsatt holde en bruker innlogget. Mysql er aktiv bare når du kjører spørringer til den og ellers er den i lyttemodus. Eller misforstår jeg ditt svar fullstendig? Og da kan du lukke koblingen ved hjelp av mysql_close($myconnection1) eller hva du nå har kalt de. Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 Jo, for om jeg skriver mysql_close($connection); så blir menyen som kommer om man er innlogget, der kommer det: Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user 'ODBC'@'localhost' (using password: NO) in D:\Programfiler\xampp\htdocs\TR\index.php on line 108 Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in D:\Programfiler\xampp\htdocs\TR\index.php on line 108 Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in D:\Programfiler\xampp\htdocs\TR\index.php on line 109 Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Jo, for om jeg skriver mysql_close($connection);så blir menyen som kommer om man er innlogget, der kommer det: Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: Access denied for user 'ODBC'@'localhost' (using password: NO) in D:\Programfiler\xampp\htdocs\TR\index.php on line 108 Warning: mysql_query() [function.mysql-query]: A link to the server could not be established in D:\Programfiler\xampp\htdocs\TR\index.php on line 108 Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in D:\Programfiler\xampp\htdocs\TR\index.php on line 109 5702852[/snapback] Men hva skjer når mysql-forbindelsene dine "krasjer" med hverandre? Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 Kommer bare melding: Noe gikk jævli galtTable 'sk_bruker.chat' doesn't exist sk_bruker.chat er ikke en tabel. men sk_bruker er en ,og sk_chat er en tabell. men i Forskjellige databaser.. Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 9. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2006 (endret) Det må være at det er forskjellige databaser, for når jeg fjerner mysql_select_db(sk_chat); så forsvinner error i logginn. Men det kommer jo seffølgelig masse error på chat siden, Pga chat ikke eksisterer i sk_bruker databasen med sk_chat databasen.. Nei jeg vil ikke ha dem i samme database, har noe med orden og gjøre, til senere vidrescripting på siden.. Noe som har noe forslag på og løse dette ? EDIT: Joda, svaret var ganske så enkelt det =) Jeg byttet enkelt og greit ut, require_once med include. Så funket plutselig alt, siden require_once includer ting 100 ganger, men bruker den siste eller noe slikt, husker det ikke nå halv 7 om morran... Har liksom sitti oppe hele natta og fekla med noe som var så enkelt Endret 9. mars 2006 av stianiquniez Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå