Gå til innhold

Ny kjøler til P4 3.0 Prescott

Maievh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

67C i idle...da er det noe som ikke stemmer. Enten sitter ikke kjøleren montert rett ellers ville jeg prøvd bios oppdatering til hovedkortet. Leverte for litt siden 2 maskiner med 3,0 Prescott og dem lå på 38-40C grader på idle med stock kjøler.

Ta en titt på denne hos Komplett. Koster vel og merke noen kroner, men fått mye god omtale.

Lenke til kommentar

Jeg bruker samme kjøleren som Chevelle nevner på min P4 3GHZ Prescott (klokket til 3.8GHz), og er veldig fornøyd.

Et minus med denne kjøleren er at den ikke blåser noe særlig med luft over PWM området på hovedkortet, så det kan bli veldig varmt der særlig dersom du har ett socket 478 system. Isåfall er kansje en kjøler som Thermaltake Big Typhoon et bedre valg, men dersom du ikke overklokker noe særlig spiller det nok ikke noen rolle.

Jeg har aldri brukt boxed kjøleren på min prosessor, men som Chevelle sier så er det noe galt dersom du har idle temp på 65 grader! Sjekk at viften går som den skal på den og sjekk at den er skikkelig satt på. Forsøk evt. å ta den av, fjerne gammel pasta/thermal pad, og legge på ny kjølepasta før du setter den på igjen.

Lenke til kommentar

Ok tok ut kjøler og cpu for og sette det i igjen, og allt såg ut som om det satt skikkelig i. Nå er det iskladt i rommet her og den ligger på 69-70C i idle.

Har nyeste Bios oppdatering, ellers står den på Abit ic7-max3 HK.

Installerte og speedfan, det viser cpu på 63C idle.. og der ser eg enda en ting som er veldig varm uten at eg kan si hva det er.. "temp2" sier meg fint lite, men den ligger på 60-62C i idle.

Bestilte iallefall Zalman kjøleren og ny goop.

Takk for hjelpen så langt.

Edit: Starter World of Warcraft og den stiger straks til 75C+

Endret av HeliX_
Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Da har eg byttet til Zalman kjøleren.

ligger nå på 55C i idle, 2100rpm.

Det er jo betraktlig bedre, men det er enda en ganske høy temp :(

Endret av HeliX_
Lenke til kommentar

Har selv en Zalman kjøler på min P4 Prescott@3,2. Funker utmerket på ca 1800 rpm, og kjører idle på 32 grader med litt overklokking "light".

Hvordan er det med luftgjennomstrømming i kabinettet? Har du kabinettvifter?

Varm luft kjøler dårlig :ermm:

Endret av TheHead
Lenke til kommentar

Har et Thermaltake Xaser2 kabinett med 2 vifter nede foran som blåser inn, 2 oppe bak som blåser ut. Har som regel en i sidedøra som blåser inn og men har døra av for øyeblikket.

Edit: samme vifta som eg har.

Endret av HeliX_
Lenke til kommentar
Takk for alle svar.

Da har eg byttet til Zalman kjøleren.

ligger nå på 55C i idle, 2100rpm.

Det er jo betraktlig bedre, men det er enda en ganske høy temp :(

5723506[/snapback]

de skal være varme. denne typen, det den er kjent for.

hvilken zalman kjøler var det du skaffet?

sjekk i bios hvor mye volt den får. og temp i bios.

jeg kjørte boxed kjøler og gikk over til heatpipe, og merket ingen forskjell.

på sensoren. den gikk mellom 2-3 grader samme hva jeg gjorde, det var 3 kjøleren. har nå gått over til amd og justerer temp etter behov. tror jeg kan ta av vifte og kjøre sikkert. med 20% oc

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...