Gå til innhold

Verdt å vente på M2 og DX10-Skjermkort?


Anbefalte innlegg

Sitter her og lurer på om jeg skal oppgradere PCen for å spille Oblivion og andre nye spill. Men så er jeg usikker på om jeg bør vente til AMD M2 og DX10-Skjermkortene kommer.

 

Når er det M2 og DX10-Skjermkortene (G80 og R600 de heter?) kommer sånn omtrent? Vil det bli en veldig stor ytelsesforskjell fra de tidligere generasjonene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AM2 vil ikke utgjøre noen direkte ytelsesforskjell når det kommer til spill. den viktigste forskjellen er støtten for DDR2, men i ytelsen vil det knapt bli merkbart.

 

DX10 skjermkort kommer ikke før til sommeren, men de nyest kortene på markedet nå vil kunne kjøre Oblivion glatt, hvis resten av maskina står i stil til kortet.

 

kommer alltid noe nytt, så er sjeldent verdt å vente på "det neste store" :)

Lenke til kommentar
AM2 vil ikke utgjøre noen direkte ytelsesforskjell når det kommer til spill. den viktigste forskjellen er støtten for DDR2, men i ytelsen vil det knapt bli merkbart.

 

DX10 skjermkort kommer ikke før til sommeren, men de nyest kortene på markedet nå vil kunne kjøre Oblivion glatt, hvis resten av maskina står i stil til kortet.

 

kommer alltid noe nytt, så er sjeldent verdt å vente på "det neste store"  :)

5702529[/snapback]

 

Takk for svar. :) Da gidder jeg nok ikke å vente til sommeren, men G71, når kommer det kortet ut, og vil det gi mye bedre ytelse enn X1900XT/XTX? Blir vel kanskje bare gjetting...? (Dette burde kanskje være i skjermkortkategorien, men jeg bare fortsetter på tråden.)

Lenke til kommentar

Nå kommer jo Oblivion endelig den 20mars (bekreftet for et par dager siden av Bethesda), så du har ikke mye tid på deg hehe.

 

M2's største fordel er som O.J sa at den får DDR2 støtte. Utover det, så blir det neppe mer en maksimalt 1-2% ytelsesøkning ved plattformbyttet som følge av diverse optimisasjoner, slik som vi har sett tidligere historisk.

 

M2 vil jo dog være det sikreste for fremtiden siden 939 og 754 sikkert skal fases ut på sikt, men du kan sikkert vente med det til neste maskin igjen. Prosessor-utviklingen utover multicores er jo ikke akkurat veldig raskt framadstormende nå om dagen...

 

har du 939 nå, så hadde jeg annbefalt å kjøpe en rimelig dualcore om du er en entusiast som vil bruke litt penger, ellers kjøp en 3500+ eller 3800+ singlecore om du vil ha litt mer økonomi.

 

G80 derimot er noe jeg tror vil være veldig veldig mye bedre enn G71, spesielt nå som G71 viste seg å ikke være i nærheten av det ryktene sa. I tillegg er DX10 en god ting å ha for et skjermkortinvestering. Bør du vente? Det spørs hva du allerede har. Jeg har et fett 7800GTX, så jeg kommer nok til å vente. Ser ikke grunn til å kjøpe G71 for en såpass liten ytelses-boost. Har du 6800 eller eldre så hadde jeg sikkert vurdert det.

 

G71 vil gi i området +50% bedre ytelse over 7800GTX (256) estimerer man fra det vi vet om specs på den. Altå, betydelig økning, men ikke et ekstremt hopp over det man allerede har. Kortet er rimelig identisk til 7800GTX nemmelig, men bare høyere klokkehastighet (og lavere nm prosess). Det er dermed rimelig enkelt å estimere hvor den vil ligge i ytelse over 7800GTX og GTX512.

 

G80 skal komme til sommeren, sen-sommeren sier de, men man vet aldri med skjermkort-releaser hehehe...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
AM2 vil ikke utgjøre noen direkte ytelsesforskjell når det kommer til spill. den viktigste forskjellen er støtten for DDR2, men i ytelsen vil det knapt bli merkbart.

 

DX10 skjermkort kommer ikke før til sommeren, men de nyest kortene på markedet nå vil kunne kjøre Oblivion glatt, hvis resten av maskina står i stil til kortet.

 

kommer alltid noe nytt, så er sjeldent verdt å vente på "det neste store"  :)

5702529[/snapback]

 

Takk for svar. :) Da gidder jeg nok ikke å vente til sommeren, men G71, når kommer det kortet ut, og vil det gi mye bedre ytelse enn X1900XT/XTX? Blir vel kanskje bare gjetting...? (Dette burde kanskje være i skjermkortkategorien, men jeg bare fortsetter på tråden.)

5703891[/snapback]

 

G71 vil trolig ikke kunne hamle opp med X1900XT/XTX, men vil bli solgt til en litt lavere pris.

blir da opp til oss med hva vil skal velge.

 

ATI tabbet seg ut med X1800, men er nå tilbake i setet. Lenge siden ATI har lansert noe som Nvidia ikke har noe å svare med i nærmeste framtid.

Lenke til kommentar
vanskelig og komme med noen klok anbefaling her, som stigma sier er 939 på tur ut. G80 kommer. men er lenge og vente. så skal jeg si noe lurt så er det og prøv oblivion på det du sitter på i dag, suger det skikkelig kan du oppgradere,

 

Ja, jeg kommer nok til å gjøre det. Så kan jeg heller følge med på hardwarefronten til da, og prøve å få tak i det jeg kan av informasjon. :)

 

EDIT: Kanskje jeg kjøper et brukbart skjermkort snart (6800GT eller noe), og så venter jeg til G80 og R600 kommer...hva sier dere om det? :)

Endret av GuardiaN--
Lenke til kommentar
da er det 7800gs som gjelder  :yes:  dette vil gi deg meget fin ytelse. litt dyrt men men

 

 

er review her

5705353[/snapback]

 

Da går jeg nok for det. Tusen takk for all hjelp. :)

 

EDIT: Forresten, jeg har en 360W strømforsyning som følger med Chieftec Dragon Tower-kabinettet. Er den bra nok for 7800GS? (Jeg har bare en harddisk, 1 CD-brenner, 1 DVD-brenner, 1 diskettstasjon, 3 kabinettvifter + det som jeg nevnte tidligere)

Endret av GuardiaN--
Lenke til kommentar

juksa litt :p ser ut til at den holder

 

 

 

Power consumption of this card is really not bad. Of course the GeForce 7800 GS requires a stable 12-volt power source for best performance, reliability and most of all that gaming experience of yours. Many PC power supplies dedicate most of their 12-volt power to the power rail that goes to the CPU, rather than the peripheral connectors. Many power supplies also do not provide ample overload protection to protect system components such as motherboards and graphics cards.

 

For a GeForce 7800 GS graphics card, NVIDIA recommends a 400 watt power supply with 20 amps on the 12 volts rails. So NVIDIA is recommending nothing too dramatic in terms of a power supply unit. Let's test that...

 

We simply look at the peak Wattage during a 3DMark05 session to verify those claims. The graphics card consumes roughly 75 Watts at peak during 3D gaming, this is also the reason why we see a Molex power connector on the card.

 

Of course we do what we always do with new graphics' cards, we monitored the overall wattage peak with the help of a wattage meter. Slight side note, you are looking at the overall usage of the PC. The meter is placed between the power connector and the PSU.

 

In 3DMark the PC shows a maximum peak use of 270 Watt. Yet this AGP system uses less power compared to our standard high-end rig.

 

So indeed, you need 350 at the least as you want some spare wattage and 400 Watts is definitely recommended. When you buy a new PSU then look at the packageing and check the 12 volts rail on Ampare, it should be 20 AMPS minimal.

 

** Using a Wattage meter is not the most reliable way of measuring power consumption. You basically look at how much power is the power circuit from your house pulling from the PSU. Please look at the results as being an indication and not an exact science.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
juksa litt :p ser ut til at den holder

...

5705419[/snapback]

 

Ja, jeg såg det, men da jeg så på klistremerket på PSUen, stod det 12V-17A. Og det er vel 3 mindre enn "minimalt"?

 

EDIT: Har laget en tråd om dette i Strømforsyninger-forumet nå, får håpe gjengen der har noen gode innspill. :)

Endret av GuardiaN--
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...