Gå til innhold

trenger hjelp til å velge kompaktkamera

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe kompaktkamera, er svært uerfaren fotograf, men har lyst å lære. Har nå endt opp med følgende alternativer:

Casio Exilim EX-Z500

Casio Exilim EX-Z120

Panasonic DMCFX9.

Kan noen være så snill å hjelpe meg velge? :dribble:

Endret av trulta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal kjøpe kompaktkamera, er svært uerfaren fotograf, men har lyst å lære. Har nå endt opp med følgende alternativer:

Casio Exilim EX-Z500

Casio Exilim EX-Z120

Panasonic DMCFX9.

Kan noen være så snill å hjelpe meg velge? :dribble:

5701534[/snapback]

Hei:)

vet ikke helt hvordan du har kommet frem til disse tre kameraene da det er snakk noen viktige forskjeller på disse.

Ettersom du vil lære vil nok Casio's Z120 være mest nyttig, da dette er det eneste med manuelle funksjoner som lukkerprioritet og blenderprioritet.

To store forskjeller på Z120 i forhold til de andre er at skjermen er en god del mindre, "bare" 2" , og det har ikke oppladbare batterier (kjører på vanlige AA).

Z500 er et ganske så helautomatisk kamera, typisk point & shoot, med stor skjerm og rask autofokus.

Når det gjelder DMCFX9 så vet jeg ikke stort om dette, men ser det har litt bedre makrofokus (man kan gå nærmere objektet man tar bildet av).

Det har ikke noen manuelle funksjoner.

Når det gjelder bildekvaliteten vil jeg tro at DMCFX9 er best her, med Z120 på en andreplass.

Det jeg uansett vil anbefale deg å ta en titt på er Casio Z750 evt Z850 (kommerpå markedet i mars). Disse har gode,oppladbare batteri, stor skjerm, manuelle funksjoner, VELDIG GOD video, samtidig som de gir god bildekvalitet og ikke minst MYE for pengene. Eneste minus er nok makrogrensen, så hvis du har planer om å fotografere blomster og insekter ville jeg nok gått for noe helt annet enn alle som er nevnt her. Noen (spesielt Afseth), vil nok påpeke at bildekvaliteten hos Casio er dårlig, men dårlig er et relativt begrep, og bare pixelmysere som Afseth&co kan egentli se den store forskjellen på kameraene i denne prisklassen. Kvaliteten er mer enn god nok for vanlig 10x15 bilder.

For min del blir Casio Z850 bestilt i nærmeste fremtid i alle fall:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...