Gå til innhold

Opteron 165 eller Athlon 64 X2 3800+?

Onyx

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal oppgradere PC til sommeren, så jeg er ute etter en dobbeltkjerneprosessor (fjo).

Har i kombinasjon med dette tenkt å bruke 7800 GT.

Hva er forskjellen mellom Opteron 165 og Athlon X2 3800+?

Stiller meg et stort spørsmål her, og håper på svar fra dere :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

165 har 1 mb cache per kjerne, har ganske lite å si egentlig, i forhold til 512 kb.

165 er vanskelig å få tak i, og koster rundt 3000 kroner.

X2 3800+ koster nå:

Athlon64 X2 3800+, 2.2 GHz, Dual Core, 2x512KB Cache, E4 Stepping, Socket 939, Bulk, 2490,-

Hos shg.no.

Merk: Dette er uten kjøler, og er E4 revisjonen, klokker mye bedre enn E6, visstnok ;)

Men hvorfor du spør om dette når du skal kjøpe om et halvår, er litt rart.

Lenke til kommentar
165 har 1 mb cache per kjerne, har ganske lite å si egentlig, i forhold til 512 kb.

165 er vanskelig å få tak i, og koster rundt 3000 kroner.

X2 3800+ koster nå:

Athlon64 X2 3800+, 2.2 GHz, Dual Core, 2x512KB Cache, E4 Stepping, Socket 939, Bulk, 2490,-

Hos shg.no.

Merk: Dette er uten kjøler, og er E4 revisjonen, klokker mye bedre enn E6, visstnok ;)

Men hvorfor du spør om dette når du skal kjøpe om et halvår, er litt rart.

5701422[/snapback]

Nja, 3-4mnd til juni-juli da. Har fått jobb på Kiwi her i nærheten, så sparer penger til ny PC skjønner du, det er en annen sak.

Tror dere det vil komme nye prosessorer innen da?

Lenke til kommentar
Tja, en del X2 ser ut til å klokke bra og.

5701448[/snapback]

Ja, nettopp, grunnene til Opteron blir færre og færre, og når de nesten ikke er å få tak i lenger, er det vel ikke stort å tenke over.

5701457[/snapback]

Ferre og ferre? Det kommer jevnt nye parti med Opteronene. For eksempel har komplett 50-99 på lager, for noen dager siden var det under 20. Det er stor etterspørsel for Opteronene, men de er ikke ute av produksjon.
Lenke til kommentar
Ja, nettopp, grunnene til Opteron blir færre og færre, og når de nesten ikke er å få tak i lenger, er det vel ikke stort å tenke over.

5701457[/snapback]

Og kva meiner du med det? Komplett/Norek har i skrivende stund over 50stk Opteron 165 på lager. Ligner ikkje akkurat på mangelvare det vel? :hmm:

Lenke til kommentar

5701457[/snapback]

Og kva meiner du med det? Komplett/Norek har i skrivende stund over 50stk Opteron 165 på lager. Ligner ikkje akkurat på mangelvare det vel? :hmm:

5701658[/snapback]

Sant nok det.

Men det kommer flere og flere X2'er som klokker bra. Bl.a. min og aspstein sin (kjøpt samme sted).

Lenke til kommentar

5701457[/snapback]

5701658[/snapback]

Sant nok det.

Men det kommer flere og flere X2'er som klokker bra. Bl.a. min og aspstein sin (kjøpt samme sted).

5701677[/snapback]

Hvilken kjøling bruker du? (nitrogen!?!!)

Du klarer 3,1ghz med grei stabilitet?

Lenke til kommentar

5701457[/snapback]

5701658[/snapback]

Sant nok det.

5701677[/snapback]

5701704[/snapback]

Til 3GHz bruker jeg vanlig luft, deutsche luftwaffe er flott. Brukte luft også til 3170, men da litt "hvassere" temperaturer ellers ( i form av svært kald luft ).

Jeg får fasekjøling nå etterhvert, så da får vi se hva som skjer.

Lenke til kommentar

5701457[/snapback]

5701658[/snapback]

Sant nok det.

5701677[/snapback]

5701704[/snapback]

Til 3GHz bruker jeg vanlig luft, deutsche luftwaffe er flott. Brukte luft også til 3170, men da litt "hvassere" temperaturer ellers ( i form av svært kald luft ).

Jeg får fasekjøling nå etterhvert, så da får vi se hva som skjer.

5701862[/snapback]

Er "deutsche luftwaffe" en type kjøler? :blush:

I såfall, har du en link til den? (evnt bilde)

Har selv en cnps9500led, og fikk lyst på en sånn en cpu ja!

Hvilket hk har du, og hvilken frekvens/spenning kjører du på?

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Alt du skrev isted

Hehe ;) Deutsche luftwaffe er det tyske luftvåpenet :p (Bare en dårlig spøk med andre ord). Jeg bruker en Arctic Cooling Freezer 64 Pro (omtrent som din i yteevne).

Kjører på 1,4V på ett DFI LanParty NF4 SLI-D hovedkort

5701964[/snapback]

Er ikke 1.4V veldig lavt!?

(på min er 1.4v stadard), og hva er standard på 3800+?

Lenke til kommentar
AM2? Hva er det? Spør jeg dumt nå?

Seriøst, jeg vet ikke...

Edit: Don't bother. Fant det ut :)

Meget spennende. Skifta mening nå...

5702530[/snapback]

Hvorfor AM2, blir vell ikke akkurat noe revolusjonerende, da DDR2 ikke er så mye bedre. Og de bytter jo nesten hvert år uansett. Og vente et halvt år på en ny platform som ikke er så revolusjonerende er ikke noe jeg ville anbefalt. Teknologien skyves fremover heletiden, og når AM2 kommer så er det noe nytt i vente igjen. (selv om det ikke er cpuen så er det skjermkortet, osv..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...