theck1 Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Hei! Igår kveld begynte pumpa mi å lage en høyfrekvent konstant lyd. Vanskelig å beskrive lyden, som er konstant, men har korte opphold noen ganger. Vet ikke hva som skjer. Prøvde å fylle på mer vann, og da sluttet den litt, men startet for fullt etter kort tid. Det er ingen lekkasjer. Lyden kan beskrives som en høyfrekvent konstant lyd med litt variasjon i frekvensen. Noen som aner hva dette skyldes? Har jeg rett til å sende den tilbake til microplex og forlange ny? Kjøpte den for under 1 måned siden. Hvor lang er garantitiden på noe sånt? mvh en frustret theck1 Lenke til kommentar
haakie Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Problemet ditt er et tannhjul i pumpen som er røket, dette er et kjent problem som du har rett til og klage på. Send en mail til microplex og hør. Endret 4. mars 2006 av haakie Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 Problemet ditt er et tannhjul i pumpen som er røket, dette er et kjent problem som du har rett til og klage på. Send en mail til microplex og hør. 5701719[/snapback] Hey, akkurat et så spesifikt svar jeg var ute etter! Takk skal du ha:) Har sendt de en mail, men får vel ikke svar før på mandagen. Er det sundt å la pumpa gå for dèt? Vil den bli mer ødelagt? mvh theck1 Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Problemet ditt er et tannhjul i pumpen som er røket, dette er et kjent problem som du har rett til og klage på. Send en mail til microplex og hør. Jaha, tannhjul i pumpa? Det har nå jeg hittil aldri sett. 99% av slike pumper har direktedrift av impelleren, og et tannhjul / drevkobling mellom motor og impeller har jeg aldri hørt om? "Et kjent problem"? Nå har jeg ikke sett alt som kan krype og gå av vannpumper, så dette var nytt for meg. Er du heeelt sikker på at dette stemmer, haakie? I så fall, tar jeg gjerne imot litt mer info om det...... Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 Problemet ditt er et tannhjul i pumpen som er røket, dette er et kjent problem som du har rett til og klage på. Send en mail til microplex og hør. Jaha, tannhjul i pumpa? Det har nå jeg hittil aldri sett. 99% av slike pumper har direktedrift av impelleren, og et tannhjul / drevkobling mellom motor og impeller har jeg aldri hørt om? "Et kjent problem"? Nå har jeg ikke sett alt som kan krype og gå av vannpumper, så dette var nytt for meg. Er du heeelt sikker på at dette stemmer, haakie? I så fall, tar jeg gjerne imot litt mer info om det...... 5702706[/snapback] Hmm. Kjedelig å få misvisende informasjon. Vet du hva det kan være, Skrue? Særdeles irriterende lyd. Den fungerer som den skal, bare at denne lyden er forholdsvis høy. Kan det være noe med innsuget til pumpa/tanken? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Hm, ikke så enkelt å svare på dessverre. Det som kan ha skjedd, er at det har satt seg fast et fremmedlegeme mellom impeller og pumpehus. En liten plastbit kan f.eks. være nok! Om den da har kontakt med impelleren, som normalt løper med 3600rpm, så kan det skape en lyd du beskriver. Impelleren har jo gjerne tre til fem vinger. Ganger du dette opp med 3600, så får du en ganske høyfrekvent lyd! Det kan være en ide å sjekke dette nærmere, men da må du selvsagt fjerne lokket på tanken. Det sitter som regel ganske fast i O-ringen, men lar seg løsne ved å presse inn en bordkniv eller to mellom lokket og tanken. Når det er gjort, er det bare å bende lokket forsiktig løs fra tanken. Når du siden skal montere lokket, kan du smøre et tyyynt lag med håndsåpe på O-ringen, så smetter den ganske lett på plass. Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 Hm, ikke så enkelt å svare på dessverre.Det som kan ha skjedd, er at det har satt seg fast et fremmedlegeme mellom impeller og pumpehus. En liten plastbit kan f.eks. være nok! Om den da har kontakt med impelleren, som normalt løper med 3600rpm, så kan det skape en lyd du beskriver. Impelleren har jo gjerne tre til fem vinger. Ganger du dette opp med 3600, så får du en ganske høyfrekvent lyd! Det kan være en ide å sjekke dette nærmere, men da må du selvsagt fjerne lokket på tanken. Det sitter som regel ganske fast i O-ringen, men lar seg løsne ved å presse inn en bordkniv eller to mellom lokket og tanken. Når det er gjort, er det bare å bende lokket forsiktig løs fra tanken. Når du siden skal montere lokket, kan du smøre et tyyynt lag med håndsåpe på O-ringen, så smetter den ganske lett på plass. 5704045[/snapback] Takk for fyldig svar Har vanskelig for å forestille meg at det har kommet en plast bit, eller noe annet for den sakens skyld i systemet. Er det bare å bende? Kan se ut som det er skrudd fast, men da ville vel ledningen til pumpa blitt revet av. Skal se hva jeg får til Hvor skal jeg lete? Rundt innsuget til pumpa? Har aldri demontert en pumpe før, og aner heller lite om hvordan det ser ut der inne Takk for tips ihvertfall! Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 Da har jeg demontert og åpnet lokket på pumpa. Så ikke noe, men blåste litt og lot den gå å blåse litt luft. Tester med vann nå, og det ser ut som ulyden er borte. Testkjører litt til før jeg er helt sikker Tusen takk for tips Skrue, ser ut til at jeg sparte masse postsending og driit med microplex! mvh theck1 Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Så fint da! Da var det nok noe rusk og rask som hadde satt seg fast. Liten tue velter jo stort lass, av og til! Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 Så fint da!Da var det nok noe rusk og rask som hadde satt seg fast. Liten tue velter jo stort lass, av og til! 5704709[/snapback] Ja, det var meget digg Maskinen er oppe å går nå, og den er stille som mus! Igjen, takker og bukker, Skrue! Lenke til kommentar
haakie Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Hei! Ja jeg er sikker på at jeg har sett det flere plasser på dette forumet, i pumpa er det blader som proppeler som ofte knekker( tannhjul var vel litt feil ord ). Disse bladene er som en proppel som skyver vannet utover i systemet. Håper dere ble klokere av det for jeg er sikker på at det har skjedd hos mange flere. Har ikke link men er liksom bare sikker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå