Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvad synes i er det generelt bedste kamera (pris medregnet) af Nikon D200 eller Canon EOS 30D?

 

Erfaringer er meget ønskede.

5700536[/snapback]

 

 

Spørsmålet er vel hva behovet ditt er?

 

Har du Canon optikk fra før så er kanskje Canon det beste valget og omvendt.

Dessuten hvis du er avhengig av at det skal være beskyttelse for støv og vann så er Nikon det beste valget. etc

 

Vanskelig å anbefale noe synes jeg.

 

Selv om jeg selv har Canon.

Lenke til kommentar

Nå man tar hensyn til at D200 er nesten 50% dyrere enn 30D, så vil jeg si Canonen. D200 er hakket bedre spesifisert på mange punkt og har et par ting jeg gjerne ville sett på 30D (større søker og beskyttelse mot fukt), men bildekvalitetsmessig er de nok veldig like (30D er jo lik 20D her). På støy kommer nok 30D godt ut.

 

Men for meg som kun har Canon-optikk er valget lett. Har ikke mye brukt for en D200 stående til brevstøtte ;)

Lenke til kommentar
Nå man tar hensyn til at D200 er nesten 50% dyrere enn 30D, så vil jeg si Canonen. D200 er hakket bedre spesifisert på mange punkt og har et par ting jeg gjerne ville sett på 30D (større søker og beskyttelse mot fukt), men bildekvalitetsmessig er de nok veldig like (30D er jo lik 20D her). På støy kommer nok 30D godt ut.

 

Men for meg som kun har Canon-optikk er valget lett. Har ikke mye brukt for en D200 stående til brevstøtte ;)

5701238[/snapback]

 

D200 50% dyrere enn 30D? Javel.

 

Sjekket på produktguiden nettopp.

Der koster 30D: 11245.- , mens D200 koster 13036.-

 

Dette er kun kamerahuset da, men fortsatt ikke 50% dyrere enn 30D.

 

Hvor i all verden har du sjekket prisen da?

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har forstått av Canon, så har 30D nøyaktig samme bildekvalitet som 20D. Er kun funksjoner som er oppgradert så vidt jeg har kunnet se.

 

De fleste tester konkluderer med at D200 har lavere støynivå (eller mindre sjenerende støy) enn 20D. Men som sagt så koster det en del mer. 30D er i utgangspunktet en lettere oppgradert 20D, så man kan nesten ta utgangspunkt i det. Noen test skal du nok vente lenge på, og enda lenger til den er tilgjengelig på markedet uten at du står på venteliste allerede. Så jeg ville enten kjøpt en 20D (billig) eller D200 nå.

 

Forøvrig ikke rart at Fidel_Castro synes D200 er knotete når han er vant til Canon. Nikon eiere synes stort sett at 20D er ganske så knotete også. Også er D200 ganske avansert om man ikke er vant til mer enn f.eks 350D. Alt går uansett på personlige preferanser og hva som føles best for en. Sjekk kamera i butikken før du kjøper. De koster stort sett ikke så mye mer i butikker enn på nettet, og du har fordelen at du får prøvd å holde i de før du bestemmer deg. Alt for mange kjøper på nettet fordi onkelen til svigerinnen til en bekjent sier den og den er best.

Lenke til kommentar

Når det skrives at i de fleste tester , har D200 bedre ytelser når det gjelder bildekvalitet og støyegenskaper enn 20D , så mener jeg at det er litt feil.

Jeg satt akkurat å leste testen av D200 på dpreview , og det er ingen tvil om at D200 er et supert kamera.

Jeg har selv holdt litt i det i den lokale kameraklubben.

Men jeg ser at dpreview skriver at de valgte å ta 5D med i sammenligningen av D200 i stedet for 20D på grunn av at støyegenskapene var temmelig like. (gjelder sammenligningen av støyegenskaper)

Når du ser på de testbildene ser man at Canon er flinkere med støyreduksjonen en det Nikon har vært.

Det skriver også dpreview i sin tekst.

Når man så ser på oppløsningen , så ser man også at det er uhyre liten forskjell fra 8 til 10mp , dette skriver også dpreview i teksten.

Faktisk kan enkelte testbilder vise at 20D kan ha vel så detaljrike bilder som D200.

Det jeg egentlig vil frem til er forskjellene må vises i et testlaboratorium for å kunne påvises.

Derfor vil nok andre kriterier sees på for å kunne velge mellom et eventuelt 30D og 200D , b.l.a objektiv , utstyr og ergonomi.

 

Jeg synes også det er vanskelig å si så veldig mye kronket om 30D før en grundig test er gjennomgått , dette er viktig fordi det blir litt mye synsing.

Noen mener at signalbehandlingen i 30D kan være anderledes enn på 20D på grunn av "Picture style" som finnes i signalbehandlingen på 5D.

Autofokus og holdbarhet skal også være forandret , så det blir litt spennende å se tross alt.

 

Ellers har jeg tenkt på om ikke D200 skal være myntet på 5D , 30D på D70s og 350D på D50.

Det virker mer riktig i rekkefølgen , selv om prisene er noe forskjellig :)

Lenke til kommentar
Hos http://www.fotovideo.no/ og http://www.mpx.no/ f.eks

Den du fant har ikke reklamasjosrett og garanti slik som fotovideo og mpx (norsk garanti) så den kan ikke sammenlignes.

 

Både hos mpx og fotovideo som er to seriøse _norske_ forhandlere er prisdifferansen nesten 50%

5702898[/snapback]

Du har da vitterlig baade reklamasjonsrett og garanti paa itbutikken.no. Det kan ta litt lang tid med klager, men hvis du ikke faar problemer med kamera saa er det mye billigere der, og faar du foerst problemer saa tror jeg ikke det tar forferdelig mye lengre tid med itbutikken enn med mpx.

Om det er verdt 3000 er opp til hver enkelt, men fakta er at prisforskjellen paa billigste d200 og billigste 30d er ganske saa liten (2000 er en del, men ikke forferdelig mye i denne klassen). Jeg ville kjoept d200 eller 20D :)

Lenke til kommentar

Jada HerrBrun, du får garanti og reklamasjon, men den er mye dårligere enn den du får her. For mange er det veldig viktig, og skal man ikke ta hensyn til det, kan man jo også sammenligne med grå-import fra USA eller Asia.

Men som du skriver, det er opp til hver enkelt - men jeg mener fortsatt man må sammenligne på like villkår.

:)

Lenke til kommentar
Jada HerrBrun, du får garanti og reklamasjon, men den er mye dårligere enn den du får her. For mange er det veldig viktig, og skal man ikke ta hensyn til det, kan man jo også sammenligne med grå-import fra USA eller Asia.

Men som du skriver, det er opp til hver enkelt - men jeg mener fortsatt man må sammenligne på like villkår.

:)

5703913[/snapback]

Det er da vel paa like vilkaar, da du faktisk faar samme reklamasjonsretten paa itbutikken! Ikke skjoenner jeg hvor du faar andre ting fra.

Naar jeg kjoepte pc saa var situasjonen slik i alle fall. Jeg kjoepte ikke derifra, men vurderte det og ble fortalt at det var samme reklamasjonsrett der. Garantien vet jeg dog ingenting om, men det er egentlig irrelevant om man ikke faar livstid paa fotovideo.

Lenke til kommentar

De skriver

"24 mnd. Reklamasjonsrett hvor det første 1/2 år er garanti"

 

Halvparten av det 'normale'. Irrelevant er det vel ikke hvis kameraet ryker etter 7 mnd vel?

 

 

Jeg er ingen 'rekamasjonsrettmann' selv og hadde gjerne spart 3000 på å kjøpe via itbutikken.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

ITButikken er et dansk selskap, så det er vel det ragamuffin tenker på. Men i likhet med alle andre utenlandske selskap som retter seg spesielt mot norske forbrukere, så er ITButikken forpliktet å følge norsk kjøpslov og har fem års reklamasjonsrett. Forskjellen er at det er selve butikken som tilbyr det, og ikke importør.

 

Det samme med franske Nomatica. Selve butikken tilbyr fem års reklamasjonsrett til sine norske kunder (om de har gjort det i praksis er en annen sak), men det hjelper lite når de når har gått konkurs. Går ITButikken konkurs så sitter du igjen med et års garanti ettersom det er selve butikken som er pliktig å tilby fem års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig i det heletatt å anbefale kamerahus. De som er Canonbrukere og foretrekker det, vil naturligvis anbefale Canon.

De som e Nikon brukere og trives med det vil anbefale Nikon.

De som har Olypus vil anbefale Olympus også videre.

 

Så jeg vil nesten si at å spør andre brukere blir litt galt da slik jeg ser det vil de fleste være "inhabile" da de bruker det utstyret de trives med (regner jeg med i allefall).

Jeg vil anbefale at du tar en tur til en forhandler, holder og prøver det utstyret du vurderer å kjøpe, så tar en tenkepause og vurderer. Så tar avgjørelsen. Det er lettere å ta avgjørelsene etter at du har hatt kameraet i hånda å se åssen du trives med det.

 

Jeg vet hadde ikke jeg gjort det å kjøpt Canon 350D bare på spesifikasjonene og andres erfaringer hadde jeg kjøpt katta i sekken da jeg ikke kan fordra ergonomien i det kameraet. Så jeg endte opp med Canon 300D da jeg syntes det var mye bedre å holde i,selv om den hadde "svakere" spesifikasjoner.

 

Jeg kommer til å gjøre det samme neste gang jeg skal ha kamera. Jeg har veldig lyst på Canon 30D utifra spesifikasjonene på den. Men jeg skal teste den først å se om jeg fakitsk liker å holde i kameraet før jeg kjøper det. Liker jeg det ikke så kjøper jeg det heller ikke. Jeg for min del mener at det er den riktige måten å gjøre slikt på. Det er jo tross alt en god del penger en satser på en slik invistering.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Har Nikon løst problemet med sjenerende banding (mønster støy) på D200 enda ? :dontgetit:

 

Jeg har 20D, og en 20D pluss funksjonalitet som er savnet = 30D ellers er det meste likt, samme bildebrikke og byggekvalitet.

 

Epler og pærer; Om du starter fra scratch er det snakk om smak og behag om du velger nikon eller canon, om du har ett av systemene fra før, fortsett på det systemet du er fortrolig med, å bytte system kan fort bli DYRT altså.

 

Systemene er like gode, eneste forskjellen er at Canon oppgraderer oftere enn Nikon og det går løse rykter om at Canon sansynligvis vil komme med et kamera som ligger mellom 20D/30D og 5D i løpet av året for å konkurrere direkte med Nikon i dette segmentet.

 

Den som lever får se :p

Lenke til kommentar
Har Nikon løst problemet med sjenerende banding (mønster støy) på D200 enda ?  :dontgetit:

Ja, det er en kalibreringssak. Jeg klarer å provosere fram et lite mønster på mitt hvis jeg absolutt vil, men jeg tror jeg kan holde på noen år før jeg i det hele tatt klarer å finne det i et faktisk bilde. Og i såfall er det en smal sak å ordne det i PS.

Jeg har 20D, og en 20D pluss funksjonalitet som er savnet = 30D ellers er det meste likt, samme bildebrikke og byggekvalitet.

 

Epler og pærer; Om du starter fra scratch er det snakk om smak og behag om du velger nikon eller canon, om du har ett av systemene fra før, fortsett på det systemet du er fortrolig med, å bytte system kan fort bli DYRT altså.

Absolutt. Og husk at det er i optikken pengene bør legges. Og forskjellene ellers er som nevnt minimale. Canon er kanskje et hestehode foran på støy på høy ISO, Nikon det tilsvarende på blitz og blitzstyring. Ergonomien er en smakssak.

Systemene er like gode, eneste forskjellen er at Canon oppgraderer oftere enn Nikon og det går løse rykter om at Canon sansynligvis vil komme med et kamera som ligger mellom 20D/30D og 5D i løpet av året for å konkurrere direkte med Nikon i dette segmentet.

5714502[/snapback]

 

Jeg ser ikke helt hvordan det skal være en fordel for en kjøper her og nå at Canon muligens oppgraderer husene sine oftere enn Nikon. Hva skal du med nytt hus hver 18. måned? Ellers ville det vært særdeles overraskende om Canon introduserer et kamera som er konkurransedyktig med D200 i samme prisleie, siden de da vil slå beina under 5D-salget i samme slengen. For å huke tak i de som starter fra scratch kan det kanskje gi mening, men for eksisterende Canonitter vil det ikke lenger være noen grunn til å velge 5D med mindre de må ha fullformat, og de er det nok få av. Og jeg vet ikke hvor mange som starter fra scratch når man snakker om hus i dette prisleiet.

 

Når det gjelder forskjeller på 30D og D200 som tråden starter med, så gjetter jeg på at forskjellene blir vanskelig å se i bildekvaliteten, men heller i brukeropplevelsen og enkelte features. Det blir spennende å se hva den faktiske prisforskjellen blir når prisene stabiliserer seg. Velg mellom de to med hjertet og lommeboka, du kan ikke ta feil :)

Endret av CWalken
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan det skal være en fordel for en kjøper her og nå at Canon muligens oppgraderer husene sine oftere enn Nikon. Hva skal du med nytt hus hver 18. måned?

 

Nei, det er jeg nok enig i, man trenger ikke oppgradere hver 18. måned, men det er bedre enn å vente i 4 år på en oppgradering som er verdt bryet, som steget fra D100 til D200. :)

Ta for eksempel 10D brukere, mange så ikke noen grunn til å oppgradere til 20D og ventet heller i spenning på oppfølgeren, de er mildt sagt forbanna på Canon pga. den (i Canon-land) begrensede oppgraderingen, 30D.

 

- Det finnes ingen homogen gruppe, noen er alltid klar for å oppgradere videre, da er det jo greit at produsenten hele tiden fornyer seg.

 

 

Ellers ville det vært særdeles overraskende om Canon introduserer et kamera som er konkurransedyktig med D200 i samme prisleie, siden de da vil slå beina under 5D-salget i samme slengen. For å huke tak i de som starter fra scratch kan det kanskje gi mening, men for eksisterende Canonitter vil det ikke lenger være noen grunn til å velge 5D med mindre de må ha fullformat, og de er det nok få av. Og jeg vet ikke hvor mange som starter fra scratch når man snakker om hus i dette prisleiet.

 

Så langt jeg har skjønt av den diskusjonen på nettet, er at 5D er rettet mot et helt annet forbrukersegment enn det 10d/20D/30D er, nemlig et "rimeligere" fullformatkamera for proffene, enten som backup kamera (natur, modell fotografer ol), eller som hovedkamera (for bryllupsfotografer osv).

Det diskuteres også hvor stor inntjening Canon har forventet å få på 5D.

 

Avhengig av hvordan en evt D200 konkurent er spekket opp, vil de nok lett kunne leve side om side, Canon er flink å pirke bort features som gir forbrukerene hodebry for å beholde skillet mellom modellene sine :)

En ting som er sikkert, er at en eventuell release av denne typen, vil ikke være fullformat.

Lenke til kommentar

ja, 5D er for proffer som ikke vil ha et enormt kamera med batterigrep og alt slikt, men alikevel har veldig bra ytelse og fullformats brikke

 

Det er jo mye mindre enn et Nikon D2X eller Canon 1D feks, og koster mye mindre, men bildekvaliteten er ikke langt i fra.

 

Men D200 vil jeg si er dårligere enn både 30D og 20D.

Mange plasser har jeg sett at Canon har bedre støyegenskaper, og bedre fargespekter.

Så jeg vil velheller si at det er funksjonene som skiller kamerene, at viss du vil ha et bra kamera med dårlig batteri så går du for D200

Mens viss du vil ha et bra kamera med litt mindre funksjoner, men det er billigere, og har MYE bedre batteri går du for 20D og 30D.

Ja jeg nevner dette med batteri for det er utroli kjekt å ha bra batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...