Gå til innhold

Thomann.de nettbutikk i tyskland.

Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Har bestilt en rekke varer utenfor EU\EØS området, også produsert utenfor EU\EØS, og har aldri måttet betale toll, kun mva. Har heller aldri betalt mva på fraktkostnaden, kun for varene.

5731881[/snapback]

Det er fordi at det stort sett kun er beskyttelsestoll i Norge, for å beskytte varer som man selv produserer i Norge. Man produserer jo temmelig lite i Norge. Det er stort sett matvarer og tekstilvarer som har toll.

Det at du aldri har betalt moms på frakt, kan være fordi at frakten er inkludert i vareverdien og at den derfor ikke har vært direkte synlig. En del av leveringsvilkårene gjør slik at fraktverdi ikke blir lagt til fakturaverdien. Det kommer ann på hvilke leveringsvilkår selger bruker. Det vanligste er exw (exworks), da blir det lagt på en beregnet fraktverdi eller en oppgitt fraktverdi som står i faktura...

5752569[/snapback]

Noen som kan bekrefte det at man ikke skal betale moms på frakt, gjerne med link til en lov i lovdata, finner ikke noe sted hvor det faktisk står...?

Bestile nemlig noen ting her om dagen til en verdi av 105kr (NOK), men frakten gjorde sitt til det tilsutt ble rett over 200kr for hele greia.

Jeg har heller aldri litt belastet for moms for frakten, men nå fikk jeg plutselig en faktura fra UPS hvor jeg må betale 173kr ekstra for "utleggsprovisjon" og selve mvaen...

Hva kan jeg gjøre her?

Det eneste jeg finner er:

5 nr. 2:

"Andre sendinger av verdi under kr 200,-. Fritaket gjelder ikke alkoholholdig drikk, tobakkvarer

(herunder sigarettpapir).”

Bestemmelsen ble endret den 16. desember 1998 (ikraft 1. mars 1999), hvor

avgrensningskriteriet ble endret til maksimum vareverdi kr 200 på sendingen, i motsetning til

tidligere hvor det samlede avgiftsbeløp på sendingen (kr 50), var det avgjørende.

Dersom sendingens vareverdi på kr 200. overstiges, skal det kreves opp merverdiavgift etter

tollverdireglene. Dette gjelder også i tilfeller hvor sendingen inneholder avgiftsfrie varer, for

eksempel bøker. En sending med en vareverdi på totalt kr 250, som inneholder en avgiftsfri bok

med vareverdi kr 150. og en avgiftspliktig CD med vareverdi kr 100, blir merverdiavgift å

beregne av på CD-ens tollverdi.

Så det må jo være selve varen som har noe å si, ikke frakten?

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis frakten er spesifisert på fakturaen skal du ikke betale moms av beløpet, hvis frakten ikke er spesifisert på fakturen må du betale moms på hele beløpet.

Her er et utdrag fra en mail jeg sendte til toll.no, angående dette spørsmålet:

"fmj

Det er riktig såfremt fraktkostnadene er spsifisert på regning/kvittering fra selger slik at ren vareverdi fremkommer og er under 200 kroner. Hvis ikke, vil vi forholde oss til bruttobeløpet.

Vennlig hilsen

Infosenteret

Tollregion Oslo og Akershus

Telefon: 0 30 12

Telefax: 22 34 68 30

E-post: [email protected]

www.toll.no

Til: Toll- og avgiftsdirektoratet

Emne: Tollverdi

Hei

Hvis jeg kjøper en dvd til 199 kr fra utlandet og frakten er på 50 kr. Er det ikke da slik at jeg ikke skal betale noen ekstra avgifter siden dvden koster under 200 kr? Frakten skal ikke tas med i beregningen?

Mvh

fmj

Lenke til kommentar
Hvis frakten er spesifisert på fakturaen skal du ikke betale moms av beløpet, hvis frakten ikke er spesifisert på fakturen må du betale moms på hele beløpet.

Her er et utdrag fra en mail jeg sendte til toll.no, angående dette spørsmålet:

"fmj

Det er riktig såfremt fraktkostnadene er spsifisert på regning/kvittering fra selger slik at ren vareverdi fremkommer og er under 200 kroner. Hvis ikke, vil vi forholde oss til bruttobeløpet.

Vennlig hilsen

Infosenteret

Tollregion Oslo og Akershus

Telefon: 0 30 12

Telefax: 22 34 68 30

E-post: [email protected]

www.toll.no

Til: Toll- og avgiftsdirektoratet

Emne: Tollverdi

Hei

Hvis jeg kjøper en dvd til 199 kr fra utlandet og frakten er på 50 kr. Er det ikke da slik at jeg ikke skal betale noen ekstra avgifter siden dvden koster under 200 kr? Frakten skal ikke tas med i beregningen?

Mvh

fmj

5763273[/snapback]

Aha, så hvis de som sender er så dumme at de setter hele beløpet som totalverdi så må jeg betale? Så fantastisk idiotisk.

Så med andre ord så har vel ikke jeg noe annet å gjøre enn å bla opp de 173kr jeg har blitt fakturert for fra UPS da. Ikke det at det er så mye penger, men det er jo surt å måtte betale for noe man egentlig ikke trenger, argh...

Er ikke meningen å ta over tråden din Fetus :-)

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Altså - grunnen til at de er så "dumme" er at de er påbudt ved lov å sette rett varebeskrivelse og verdi på varen. Hallo?

5765681[/snapback]

Det er ikke påbudt å slå sammen frakt og varepris. Dette skal stå hver for seg, og dersom vareprisen er under 200kr blir det ingen mva. Uansett hvor mye frakt koster.

Jeg har selv fått tilbakebetalt penger fra Posten fordi varen min kostet 187kr eller noe slikt, mens det kostet nærmere 300kr inkludert frakt. Sendte bare en epost og sa dem hadde gjort en feil, så ordnet dem opp etter seg.

Men dersom dem har satt frakt og varepris samlet som en totalsum (på over 200 kr) uten spesifisering, så må du betale mva.

Lenke til kommentar
Altså - grunnen til at de er så "dumme" er at de er påbudt ved lov å sette rett varebeskrivelse og verdi på varen. Hallo?

5765681[/snapback]

Tror kanskje du misforstod meg litt Alastor :)

Jeg synes det var dumt at hvis sender/webshopen KUN skriver totalsummen (frakt+vareverdi) på pakken/tolldeklareringen (hvor de slår sammen frakt og vareverdi) og ikke spesifiserte dem hver for seg, så må man betale mva :)

Da er vi vel på bølgelengde?

Det hele løste seg da jeg viste fakturaen (med frakt og vareverdi spesifisert hver for seg)++ til UPS, da slapp jeg å betale regningen de hadde sendt meg! :thumbup:

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg tenker på å kjøpe noe dj utstyr fra tyskland (www.thomann.de):

RANE TTM 56                  5940,15 DKK

TECHNICS SL-1210 MK    5 8024,42 DKK

Sum:  13964,57 DKK

Når jeg ser på prisene her hjemme, så er de nesten det dobbelte (kom på ca 26000). glem d der med kroneverdi, isje så mye å si mellom dkk og nkr...

Men hvilke ekstrakostnader kan jeg forvente meg? som toll osv?

Slik som jeg ser det er det ikke noe å tape, siden jeg bare kan selge det igjenn for samme eller høyere pris.

eller?

Den danske prisen er inkludert moms (25% tror jeg), så de kan du trekke fra. Du må betale norsk moms + tollgebyr (175 kr?). Kursforskjellen utgjør ca 10% så det blir litt det og.

Har handlet hos Thomann flere ganger og er godt fornøyd. Man får ikke pakkenr eller beskjed når pakken sendes, men kan spørre kundeservice hvis man er nysgjerrig. Tolldokumentasjonen til Thomann er den beste jeg har sett, utskrift med varenummer & bilde av alle produktene. German Engineering. :D

Et tips er å betale med kort istedenfor å overføre via bank, bare husk å be dem justere for moms. Bankbetaling tar ca en uke ekstra.

Totalen blir vel rundt 16 000,- med alt hvis jeg ikke har sleivet.

Lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...