Gå til innhold

Thomann.de nettbutikk i tyskland.

Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Gjest member-63169

Halla.

Jeg tenker på å kjøpe noe dj utstyr fra tyskland (www.thomann.de):

RANE TTM 56 5940,15 DKK

TECHNICS SL-1210 MK 5 8024,42 DKK

Sum: 13964,57 DKK

Når jeg ser på prisene her hjemme, så er de nesten det dobbelte (kom på ca 26000). glem d der med kroneverdi, isje så mye å si mellom dkk og nkr...

Men hvilke ekstrakostnader kan jeg forvente meg? som toll osv?

Slik som jeg ser det er det ikke noe å tape, siden jeg bare kan selge det igjenn for samme eller høyere pris.

eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

25% moms på frakt og verdi av vare, pluss et tollgebyr på 120,- tilkommer ihvertfall.

I tillegg dekkes du ikke av norsk forbrukerkjøpslov, og kan få problemer med å få produktene dine reparert i norge da du importerer.

Om du vil ta risken for det siste er opp til deg :).

14000 dkk er ca 15000 norske, pluss moms = rundt 18 000,-.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Ved kjøp i utlandet har du også stort sett bare et års garanti. Ved kjøp i Norge får du fem års reklamasjonsrett med i prisen.

Kommer på ca. 19.000 norske kroner inkl. gebyrer, men altså med fire års mindre mulighet for å få rettet produksjonsfeil.

Om du må betale toll i tillegg til moms på slike produkter er jeg usikker på. Men i såfall er du nær det du må betale i Norge uansett.

Lenke til kommentar
Du vil jo uansett ha dekning i forhold til enten den danske eller tyske kjøpslov, og jeg regner ikke med at du er totalt rettighetsløs.

5722026[/snapback]

Danmark og Tyskland har ikke like sterke rettighetet for forbrukerne. Og uansett så er det mye mer styr å forholde seg til en utenlandsk butikk og det danske/tyske lovverket om det skulle bli behov for det.

Lenke til kommentar

http://www.redcoon.de/redcoon/product.do?a...lo&product=1483

Her har dem både den du så på og denne jeg har linket til (som er bedre etter hva jeg vet..). Det spørs jo litt hvor mye man kan stole på butikkene der da... Men selv har jeg iallfall aldri hatt problemer med elektronikk kjøpt i utlandet (skandinavia/tyskland).

Men det er jo veldig dyr frakt dersom det skulle skje noe + ingen/kort reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
Er det enkelt og få pakker inn i landet, eller er det masse papirarbeid først?

5721900[/snapback]

Det er vanligvis veldig enkelt... Bare å betale en faktura med mva (og eventuell toll) som man blir tilsendt fra posten eller annet fraktfirma. Det er svært få varer det er toll på, men du må jo betale disse 25%'ene mva.

Pass imidlertid på at firmaet som sender legger ved faktura og slikt med pakken. Det gjør alle seriøse firma etter det jeg har erfart, så sikkert ikke noe problem.

+ Det tar jo litt tid med fortolling. Opp til ei uke forsinkelse må du nok regne med, men det kan også gå veldig mye fortere..

Lenke til kommentar
Du vil jo uansett ha dekning i forhold til enten den danske eller tyske kjøpslov, og jeg regner ikke med at du er totalt rettighetsløs.

5722026[/snapback]

Kjipt å måtte sende noe til tyskland om det går galt da? Etter hva jeg vet så er det ingen bestemmelser om at porto blir dekket etter tysk kjøpslov - ei heller 5 års reklamasjonsrett :).

Lenke til kommentar

5722026[/snapback]

Kjipt å måtte sende noe til tyskland om det går galt da? Etter hva jeg vet så er det ingen bestemmelser om at porto blir dekket etter tysk kjøpslov - ei heller 5 års reklamasjonsrett :).

5723677[/snapback]

Prisene på 1210 serien til Technics her i landet er såpass drøye at man nesten kan kjøpe 2 stk i utlandet for det en enkelt koster her. Iallfall for M5G modellen.. Og da har jeg regnet med alt av avgifter også.

Dermed er det iallfall ikke en veldig stor risiko å ta. Kjøp to og ha en i reserve :p Dessuten er vel dette vanligvis veldig solide greier...

Lenke til kommentar

Du kan finne ut om det er toll på akkurat disse varene ved å gå til toll.no. Vanligvis er det ikke toll på f.eks datautstyr, men generelt skal vi i Norge betale toll på varer som er produsert utenfor EU/EØS-området.

Matematikken er slik:

Fakturabeløp

+ frakt

= beregningsgrunnlag

- legg til x% toll av beregningsgrunnlaget (om det er toll)

- på toppen tar du 25% moms av beregningsgrunnlag + tollbeløp

Jada, du betaler toll av frakt, og du betaler moms av toll....

Lenke til kommentar

Har bestilt en rekke varer utenfor EU\EØS området, også produsert utenfor EU\EØS, og har aldri måttet betale toll, kun mva. Har heller aldri betalt mva på fraktkostnaden, kun for varene.

Hvis du ikke bor langt fra svenskegrensa kan det lønne seg å bestille poste restante til et postcenter nærmest deg. Betales det mva på varen i Tyskland, må du ikke betale ny avgift i Sverige siden det er innenfor EU.

Lenke til kommentar
Har bestilt en rekke varer utenfor EU\EØS området, også produsert utenfor EU\EØS, og har aldri måttet betale toll, kun mva. Har heller aldri betalt mva på fraktkostnaden, kun for varene.

5731881[/snapback]

Det er fordi at det stort sett kun er beskyttelsestoll i Norge, for å beskytte varer som man selv produserer i Norge. Man produserer jo temmelig lite i Norge. Det er stort sett matvarer og tekstilvarer som har toll.

Det at du aldri har betalt moms på frakt, kan være fordi at frakten er inkludert i vareverdien og at den derfor ikke har vært direkte synlig. En del av leveringsvilkårene gjør slik at fraktverdi ikke blir lagt til fakturaverdien. Det kommer ann på hvilke leveringsvilkår selger bruker. Det vanligste er exw (exworks), da blir det lagt på en beregnet fraktverdi eller en oppgitt fraktverdi som står i faktura...

Lenke til kommentar

Hvis Technics har et eget serviceverksted i Norge, burde det da ikke være noe problem å få varen reparert der. Så lenge det er innenfor garantitiden selvsagt.

Kjøpte en parabol tuner i Danmark (Force) som tok kvelden, den sendte jeg til Force sitt verksted i Norge. Ingen problem.

Lenke til kommentar
Hvis Technics har et eget serviceverksted i Norge, burde det da ikke være noe problem å få varen reparert der. Så lenge det er innenfor garantitiden selvsagt.

Kjøpte en parabol tuner i Danmark (Force) som tok kvelden, den sendte jeg til Force sitt verksted i Norge. Ingen problem.

5755923[/snapback]

Og hva skal man med dette? 1 års garanti er langt fra det samme som 5 års reklamasjonsrett.

Garantitiden er så kort i forhold til reklamasjon at det er fremdeles en stor risk å ta :).

Lenke til kommentar

Greit at man mister reklamasjonen. Er du sikker på at det bare er et års garanti? Jeg har iallefall tre år på tuneren som jeg kjøpte i Danmark. Hvis det skulle være tre års garanti, ville ikke jeg betalt så mye ekstra bare for å få fem års reklamasjonsrett.

Jeg syns det er en veldig fordel hvis det er mulig å få produktet reparert i Norge, av veldig åpenbare grunner. Raskere, enklere og mindre tidkrevende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...