joebush Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Et spørsmål, var det en uke over tid etter at du *betalte* eller da du faktisk *mottok* varen? Er det ikke slik at garanti (og i allefall reklamasjonsretten din) skal gjelde fra da man mottar varen? Rett meg om jeg tar feil. 5708530[/snapback] Interessant poeng. Kjoepet gjelder vel fra dagen varen kan tas i bruk saa godt jeg vet. Aa finne dette skriftlig blir nok en utfordring. Men varen kom vel ikke en uke senere enn det staar paa seddelen? Lenke til kommentar
-JallaMann- Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) Er nok enig med komplett og en del av de andre her. Er vel ingen uting at de ønsker å involvere forbrukerrådet såpass mye heller? Hvordan man tolker disse lovene er jo opp til den enkelte. Noen er ganske snille når det gjelder reklamasjon over disse 2 årene f.eks. Når det er sagt, det er veldig mange som blander garanti og reklamasjon (sier ikke at dette gjelder trådstarter ). Det er ikke meningen at det skal være lett å få reklamasjon, med mindre det er en klar mangel som ikke er grunnet slitasje, aldring e.l. Endret 6. mars 2006 av -JallaMann- Lenke til kommentar
odd123 Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Takker for alle innspill. Jeg gir meg ikke, har hatt flere saker inne til Forbrukerrådet og har vunnett alle. Det har gått prinsipp i det nå fra min side. Kommer tilbake med svar fra Forbrukerrådet. Komplett er forøvrig meget raske med å kommentere saker her på forumet, der de i de fleste tilfeller har en sjanse til å komme positivt ut. Her er de ikke kommet med innspill, annet enn mailer jeg har fra dem. Jeg tror dem vet utmerket godt at de kommer til å tape saken. Lenke til kommentar
odd123 Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Et spørsmål, var det en uke over tid etter at du *betalte* eller da du faktisk *mottok* varen? Er det ikke slik at garanti (og i allefall reklamasjonsretten din) skal gjelde fra da man mottar varen? Rett meg om jeg tar feil. 5708530[/snapback] Interessant poeng. Kjoepet gjelder vel fra dagen varen kan tas i bruk saa godt jeg vet. Aa finne dette skriftlig blir nok en utfordring. Men varen kom vel ikke en uke senere enn det staar paa seddelen? 5708629[/snapback] Ordre var registrert på komplett den 26/01/04, fikk den vel i månedskifte jan / feb. Når den var tatt i bruk var vel i den første uken i februar. Det er snakk om noen få dager over garanti frist. Det som er så synd, er at boxen ikke har vært i bruk det siste året grunnet flytting. Så boxen har kun vært aktiv i en kort periode. Den har vært defekt lenge før garanti tiden gikk ut, mens jeg klaget etter. Men, jeg klager ikke på garanti i dette tilfelle, jeg klager på reklamasjon. Lenke til kommentar
joebush Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) Naar varen var tatt i bruk blir uvesentlig. Naar du mottok varen og dermed hadde mulighet til aa ta den i bruk, dvs. dagen den var hentet fra Posten er 'dagen' dersom jeg faktisk husker riktig om at reklamasjon gjelder fra den dagen. Det virker i alle fall rimelig siden en forsinkelse i levering ikke skal redusere kundens bruk av varen. Ja, litt kjipt at noen dager skulle bety saa mye, men det er slik det er. Den har vært defekt lenge før garanti tiden gikk ut, mens jeg klaget etter. Men, jeg klager ikke på garanti i dette tilfelle, jeg klager på reklamasjon. Garantien som Trust gir paa produktet er vel ikke mer enn 1 aar. Visste du om feilen for saa lenge siden? Endret 6. mars 2006 av joebush Lenke til kommentar
odd123 Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Garantien som Trust gir paa produktet er vel ikke mer enn 1 aar. Visste du om feilen for saa lenge siden? 5708743[/snapback] Når jeg visste, eller ikke, når jeg fann ut at den var defekt, kan være et tolknings spm. Jeg fikk den ikke til, så jeg la den bort. Etter flytting, prøvde jeg på ny med å installere den, virket fortsatt ikke. Så den kan godt være et DOA, men det er ikke det som er prb nå. Jeg klager på reklamasjon, fordi garantifrist er ute. JA, jeg er sikker på at det er feil med produktet, fordi jeg har enn annen, et annet merke, som fungerer 100%. Har lest bruker erfaringer på dette produktet på nettet i ettertid, de har samme erfaringer som meg. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Webkameraet trenger jo ikke å ha like lang levetid som en bil, nå vet jeg ikke hva som er "vesentlig lengre" enn 2 år, men lla oss si 4 år, om webkameraet skal vare 4 år, og bilen 20 år, så havner de jo i samme gruppe, selv om forventet levetid er en helt annen. Jo, jeg formulerte meg litt dumt. Poenget mitt var egentlig at reklamasjonsretten burde i større grad stå i stil med forventet levetid og biler er ett typisk produkt de fleste godtar 3 års garantien på... noe man sef ikke skal med mindre det dreier seg om helt klare slitedeler.. dvs dekk, bensin, vindusviskere etc... Uten at dette har konsekvens for denne saken, men uansett burde forbrukerrådet hatt mer makt til å sette opp reklamasjonstid på produkter som butikkene var forpliktet å forholde seg til. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Hvis folk slutter å spørre om "den billigste xxxxx-varen du har" og heller bryr seg om kvalitet på varen, skal jeg si meg enig i at alle produsenter har et ansvar for å lage noe som holder. Men alle typer produsenter i alle land lager produkter etter etterspørsel, og folk skal veldig ofte ha "den billigste laptopen du har", uten dermed å stille et krav til kvalitet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Når jeg visste, eller ikke, når jeg fann ut at den var defekt, kan være et tolknings spm. Jeg fikk den ikke til, så jeg la den bort. Etter flytting, prøvde jeg på ny med å installere den, virket fortsatt ikke. Så den kan godt være et DOA, men det er ikke det som er prb nå. Jeg klager på reklamasjon, fordi garantifrist er ute. JA, jeg er sikker på at det er feil med produktet, fordi jeg har enn annen, et annet merke, som fungerer 100%. Har lest bruker erfaringer på dette produktet på nettet i ettertid, de har samme erfaringer som meg. 5708815[/snapback] Jeg synes du bør endre emnetittel.. da den virker både provoserende og useriøs. Dersom du tenker litt over hva du har skrevet over her.. kan du så vurdere hvem som er komplett udugelig... Komplett som forsøker å følge en (hard) linje, eller en forbruker som venter i årevis på å reklamere på en feil som han avdekket allerede ved kjøpstidspunkt. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Dersom du tenker litt over hva du har skrevet over her.. kan du så vurdere hvem som er komplett udugelig... Prøv å hold en hyggelig tone selv om man ikke er enig. Lenke til kommentar
odd123 Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Når jeg visste, eller ikke, når jeg fann ut at den var defekt, kan være et tolknings spm. Jeg fikk den ikke til, så jeg la den bort. Etter flytting, prøvde jeg på ny med å installere den, virket fortsatt ikke. Så den kan godt være et DOA, men det er ikke det som er prb nå. Jeg klager på reklamasjon, fordi garantifrist er ute. JA, jeg er sikker på at det er feil med produktet, fordi jeg har enn annen, et annet merke, som fungerer 100%. Har lest bruker erfaringer på dette produktet på nettet i ettertid, de har samme erfaringer som meg. 5708815[/snapback] Jeg synes du bør endre emnetittel.. da den virker både provoserende og useriøs. Dersom du tenker litt over hva du har skrevet over her.. kan du så vurdere hvem som er komplett udugelig... Komplett som forsøker å følge en (hard) linje, eller en forbruker som venter i årevis på å reklamere på en feil som han avdekket allerede ved kjøpstidspunkt. 5709003[/snapback] Tar ikke deg alvorlig med en sånn innfallsvinkel. Du får ta deg tid å lese hele tråden før du kommenter saken. Spydigheter kommer jeg ikke til å kommentere Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Den har vært defekt lenge før garanti tiden gikk ut, mens jeg klaget etter. Men, jeg klager ikke på garanti i dette tilfelle, jeg klager på reklamasjon. Vel, hvis du drøyde mer enn to måneder med å si fra til Komplett ETTER at du oppdaget mangelen har du dessverre ikke reklamasjonsretten i behold. Du har rett i at den absolutte reklamasjonsretten er enten 2 eller 5 år, men den alminnelige bare er på to måneder som regel. (Mer hvis du har særlige grunner, da kan du bruke unntaket i første ledd.) Så Komplett har nok rett i denne saken, du har ikke reklamasjosretten i behold hvis du ventet mer enn to måneder å si i fra. Da synes jeg du heller burde si unnskyld til Komplett for alt det unødvendige bryet du har laget for dem (Hvis slik er tilfelle det du gir uttrykk for.) Lenke til kommentar
odd123 Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Den har vært defekt lenge før garanti tiden gikk ut, mens jeg klaget etter. Men, jeg klager ikke på garanti i dette tilfelle, jeg klager på reklamasjon. Vel, hvis du drøyde mer enn to måneder med å si fra til Komplett ETTER at du oppdaget mangelen har du dessverre ikke reklamasjonsretten i behold. Du har rett i at den absolutte reklamasjonsretten er enten 2 eller 5 år, men den alminnelige bare er på to måneder som regel. (Mer hvis du har særlige grunner, da kan du bruke unntaket i første ledd.) Så Komplett har nok rett i denne saken, du har ikke reklamasjosretten i behold hvis du ventet mer enn to måneder å si i fra. Da synes jeg du heller burde si unnskyld til Komplett for alt det unødvendige bryet du har laget for dem (Hvis slik er tilfelle det du gir uttrykk for.) 5709154[/snapback] Jada, Komplett skal få både blomster og beklagelser fra meg. Verden hadde vært så mye enklere uten kunder! Viss du hadde lest hele tråden, noe jeg tror du ikke har gjort, så hadde kanskje saken vært litt annerledes? Jeg vet at det er mange pro Komplett brukere her, greitt nok det. I dette tilfelle fikk jeg ikke til boxen når jeg fikk den, jeg trodde jeg hadde gjort en feil med installasjon. La den så bort, prøvde igjen, fikk den fortsatt ikke til å virke. Denne gangen fikk jeg "Expert" hjelp, vedkommende konkluderte med at den sannynlig var defekt. Da klaget jeg med en gang. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Ja, jeg leste det. Og som jeg skrev så har du mistet reklamasjonsretten din hvis du visste om at det var problemer med boksen første gang du undersøkte denne og det har gått mer enn to måneder siden da. Sier bare det som er korrekt. Og ja, jeg har lest hele denen tråden. Lenke til kommentar
odd123 Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Ja, jeg leste det. Og som jeg skrev så har du mistet reklamasjonsretten din hvis du visste om at det var problemer med boksen første gang du undersøkte denne og det har gått mer enn to måneder siden da. Sier bare det som er korrekt. Og ja, jeg har lest hele denen tråden. 5709290[/snapback] Jeg klaget med en gang jeg forstod at det var noe galt med boksen. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) Ja, jeg leste det. Og som jeg skrev så har du mistet reklamasjonsretten din hvis du visste om at det var problemer med boksen første gang du undersøkte denne og det har gått mer enn to måneder siden da.Det er ikke alt for stort samsvar mellom det loven sier og det du sier desverre... Sier bare det som er korrekt.Tja... det loven faktisk sier er: "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen." Endret 6. mars 2006 av theNiceOne Lenke til kommentar
odd123 Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Ja, jeg leste det. Og som jeg skrev så har du mistet reklamasjonsretten din hvis du visste om at det var problemer med boksen første gang du undersøkte denne og det har gått mer enn to måneder siden da.Det er ikke alt for stort samsvar mellom det loven sier og det du sier desverre... Sier bare det som er korrekt.Tja... det loven faktisk sier er: "Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen." 5709339[/snapback] Jeg har IKKE sagt når jeg tok den i bruk første gang i noen innlegg her, det jeg har sagt er at jeg ikke fikk den til første gang, ei heller andre gang jeg prøvde. Det er ingen her på forumet som vet når første gang var, untatt jeg. (Men kan lure noen ganger). Første gang var etter jul i år, altså godt innafor frister, andre gang var i tidlig i februar. Så slipper dere å kommentere den siden av saken. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) Det virker nesten som om Komplett faktisk ønsker å involvere forbrukerrådet i flest mulig saker, så det er nok en bevisst taktikk fra komplett sin side for å få klarere retningslinjer. Ellers vil jeg si at svarene fra Komplett var "greie nok", det er klart at det er vanskelig å avgjøre hvor lenge produkter skal vare. F.eks har man 5 års reklamasjonsrett på en Bil og 5 år på en TV, men det sier seg selv at en bil bør vare vesenlig lengre enn en TV? Eller? Og skal man da si at ett billig webkamera til 700kr skal ha like lang forventet levetid som en bil? Nå burde man kanskje innført flere nivået for å kunne øke reklamasjonstiden på biler, men i utgangspunktet burde butikkene fått en liste fra forbrukerrådet med hvor lang tid spesifikke produkter skal vare, uavhengig av pris/merke. Så blir opptil butikkene om de ønsker å selge produkter/merker de ikke tror varer så lenge. 5708394[/snapback] Nå MÅ dere slutte å snakke om "billig" kontra kvalitet. Dette er helt umulige begreper å sammenlikne. En bil skal vare mer en 5 år fordi den koster 500 000 og en A/V link skal ikke vare mer enn 2 år fordi den bare koster 600? Dette er jo tull. Hvor lenge skal en pocketbok til 70kr vare da? 2 mnd? Elektronikk er ikke evigvarende men uten feilkonstruksjon eller bruk av feilproduserte komponenter vil det meste slikt normalt vare i et par 10år. Jada det er mange unntak til denne regelen men den gjelder de fleste varer og særlig de som ikke utsettes for mobil bruk eller spesiellt harde temperatursvingninger gjennom f.eks høyt effektforbruk i enkelte komponenter. Som flere andre nevner her bør produkter kategoriseres utfra bruk, type med mer og så få en forventet levetid. Om denne ligger langt over hva enkelte produsenter forventer gjør ingenting. Vi trenger ikke A/V linker som ikke varer i mer enn 2 år og en uke. Det er bare et enormt resurssløseri og vi kan tåle den prisstigningen det kommer til å koste. Verre er det med f.eks mobiltelefoner. Der er jeg ikke enig med forbrukerrådet. 5 år høres alt for mye ut for en liten dings som utsettes for så mye mekanisk og termisk stress. Jeg tror derfor mobiler blir veldig dyrt i norge dersom regelverket strammes inn og leverandørene piskes til å erstatte alle defekte telefoner som er mindre enn 5 år. Det er heller ikke realistisk at slike dingser kan produseres med en så god kvalitet at de i regelen holder over et par - tre år. Edit: Alt i alt er klagefristen komplisert og trenger enda lang innkjøring. Jeg er forundret over Forbrukerrådets valg av saker der mobiler, videokamera o.l presses til 5 år og harddiskinnhold skal være hd-leverandørens ansvar i stedet for å ta tak i mange andre, viktigere saker. F.eks arbiede med strammere retningslinjer for leverandører som tretter ut kunder med dårlig service på defekte produkter sammt verditap på kjøpte produkter som er mer på verksted enn i eiers hender. Endret 6. mars 2006 av Babelfisken Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Bare et lite innspill... Jeg vil si at 5 års levetid på en slik vare er for mye, så da er det 2 år det er snakk om. Har det gått over 2 år siden du mottok varen, som var ca. 1. februar 2004 tror jeg du ligger dårlig ann her. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Bare et lite innspill... Jeg vil si at 5 års levetid på en slik vare er for mye, så da er det 2 år det er snakk om. Har det gått over 2 år siden du mottok varen, som var ca. 1. februar 2004 tror jeg du ligger dårlig ann her. 5709806[/snapback] Hva er vurderingen som ligger bak ditt resonement? Jeg vurderer det slik at alle komponenter i slik boks som har et minimum av spesifikasjoner bør holde i 10 år eller mer. Hvorfor skal ikke boksen da holde i 5? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå