Gå til innhold

Hjelp til prisanslag på design av nettside


Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppdrag av et lite firma å lage en profileringsnettside, som sier noe om bedriften, hva de gjør og hva de lager, samt litt nyheter og bildegalleri, osv. Det er også snakk om å lage et enkel annonseringssystem, noe lignende en enkel finn.no.

 

Jeg har ikke fått fullstendig kravspec enda, men har pratet litt om dette og har noen ideer flytende rundt. Blandt annet det overnevnte, nyheter, enkel bildegalleri, info om bedriften, osv. Tenkte å lage en enkel CMS applikasjon som forenkler det å legge ut nye nyheter og annen info, så de slipper å manuelt skrive html kode, osv.

 

Når det gjelder annonseringssystemet blir den helt enkel. Bruker kan registere seg, legge inn nye annonser, slette sine annonser, se andres annonser, admin av systemet, dvs kunne slette diverse ting, som bruker, annonser, osv. Skal kunne legge ut bilder av det de prøver å selge. Skal også kunne søke etter forskjellige kriterier. Det blir ingen super avansert greie som er designet for flere hundre tusen brukere i uken, heller noen hundre i uken. Som sagt en forenklet versjon av finn.no. Kanskje også noe varslingssystem for annonser, som møter gitte kriterier.

 

Jeg tenkte å lage alt fra scratch, i Java/J2EE kode, EJB bønner, JSP. Skal også sette opp alt av servere og maskinvare.

 

Er også deltidsstudent, og jobber i en deltidsjobb, så dette blir noe jeg gjør på fritiden, noe som gjør at dette ikke er gjort i en fei. Har ikke så mye peiling på HTML, men satser på å lære meg dette underveis.

 

Det er første gang jeg gjør noe sånt, og har null peiling på hva jeg burde ta for noe sånt system. Tenkte i grunn å ta mellom 10-20 000kr. Er dette for mye eller for lite? Burde jeg ta noe ekstra for å sette opp maskinvaren, i så fall hvor mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har fått i oppdrag av et lite firma å lage en profileringsnettside, som sier noe om bedriften, hva de gjør og hva de lager, samt litt nyheter og bildegalleri, osv. Det er også snakk om å lage et enkel annonseringssystem, noe lignende en enkel finn.no.

 

Jeg har ikke fått fullstendig kravspec enda, men har pratet litt om dette og har noen ideer flytende rundt. Blandt annet det overnevnte, nyheter, enkel bildegalleri, info om bedriften, osv. Tenkte å lage en enkel CMS applikasjon som forenkler det å legge ut nye nyheter og annen info, så de slipper å manuelt skrive html kode, osv.

 

Når det gjelder annonseringssystemet blir den helt enkel. Bruker kan registere seg, legge inn nye annonser, slette sine annonser, se andres annonser, admin av systemet, dvs kunne slette diverse ting, som bruker, annonser, osv. Skal kunne legge ut bilder av det de prøver å selge. Skal også kunne søke etter forskjellige kriterier. Det blir ingen super avansert greie som er designet for flere hundre tusen brukere i uken, heller noen hundre i uken. Som sagt en forenklet versjon av finn.no. Kanskje også noe varslingssystem for annonser, som møter gitte kriterier.

 

Jeg tenkte å lage alt fra scratch, i Java/J2EE kode, EJB bønner, JSP. Skal også sette opp alt av servere og maskinvare.

 

Er også deltidsstudent, og jobber i en deltidsjobb, så dette blir noe jeg gjør på fritiden, noe som gjør at dette ikke er gjort i en fei. Har ikke så mye peiling på HTML, men satser på å lære meg dette underveis.

 

Det er første gang jeg gjør noe sånt, og har null peiling på hva jeg burde ta for noe sånt system. Tenkte i grunn å ta mellom 10-20 000kr. Er dette for mye eller for lite? Burde jeg ta noe ekstra for å sette opp maskinvaren, i så fall hvor mye?

5699938[/snapback]

Du burde sett hadde det lissom gått like bra som finn så bør du si jeg skal ha 20 % av alt dere tjener neste 3 år feks?

Lenke til kommentar

hvis du ikke kan html og css, bør du nok ikke satse på at du lærer det underveis, for at det kan ta en stund å få grepet på alt, gjør siden kompitabel med flere nettlesere osv.

 

jeg anbefaler at du leier inn en designer (en person som kan html,css,(flash),grafikk) osv, og gjør scripting/programmerings delen selv.

 

angående pris må du se på hvem kunden er. kommer kunden til å basere inntektene på denne siden (nettbutikk, osv) eller er dette bare en "extra del", hvis du skjønner hva jeg mener?

 

hvis du er usikker på pris kan du ta tida på hvor lenge det tar å lage alt og finne ut en timelønn. men 15 000 høres nokså greit ut, uten at jeg vet mer om prosjektet.

Lenke til kommentar

av det jeg har hørt så ligger prisen på sånt rundt 20k er ikke helt sikkert det stemmer, men sånn ca.

 

jeg ville vel ha tatt litt ekstra for oppsett av maskinvare osv. (en bedrift i nærheten av meg tar 400kr for og bygge og sette opp en ny maskin med wxp)

 

går utifra at du kan ta litt over det siden det er server med mere programmer som skall instaleres og settes opp osv.

 

Hva slags server er det du skal sete opp? Windows eller Linuz/Unix?

Mange som sier at Linux/Unix er vanskeligere og sette opp, men at serveren også vil kjøre mer stabilt og ha mere oppetid. (Det er jo viktig for et firma som skal drive noe ala Finn.no)

 

Jeg personlig ville vel tatt 15k-20k for en slik jobb

Lenke til kommentar

Denne nettsiden er ment for å profilere bedriften, og den annonsedelen er bare noe sånn ekstra greie som skal være gratis for brukerne. De kommer ikke til å måtte betale noen ting for å bruke den. Så bedriften vil ikke direkte tjene penger av nettsiden, men de håper jo på at besøk innom nettsiden vil generere kjøp av deres varer.

 

Til MC2: Jeg har basiskunnskaper innen HTML/CSS, men vil ikke kalle meg noen ekspert, heller en nybegynner. Vil si jeg har lett for å lære. Det vanskeligste for meg vil nok være å kunne lage en fin nettside, som ser bra ut og er funksjonell.

 

Til halvis_92: Det blir nok en windows 2003 server tenker jeg. De har ikke så store kunnskaper om data, utenom windows, så Linux/Unix tror jeg ville være utelukket med mindre de etterspør det. Det blir vel mest å konfigurere windows 2003 server, samt sette opp webserver, applikasjonsserver, database, og evt andre programmer jeg måtte trenge

Endret av HighTower
Lenke til kommentar
Jeg har fått i oppdrag av et lite firma å lage en profileringsnettside, som sier noe om bedriften, hva de gjør og hva de lager, samt litt nyheter og bildegalleri, osv. Det er også snakk om å lage et enkel annonseringssystem, noe lignende en enkel finn.no.

 

Jeg har ikke fått fullstendig kravspec enda, men har pratet litt om dette og har noen ideer flytende rundt. Blandt annet det overnevnte, nyheter, enkel bildegalleri, info om bedriften, osv. Tenkte å lage en enkel CMS applikasjon som forenkler det å legge ut nye nyheter og annen info, så de slipper å manuelt skrive html kode, osv.

 

Når det gjelder annonseringssystemet blir den helt enkel. Bruker kan registere seg, legge inn nye annonser, slette sine annonser, se andres annonser, admin av systemet, dvs kunne slette diverse ting, som bruker, annonser, osv. Skal kunne legge ut bilder av det de prøver å selge. Skal også kunne søke etter forskjellige kriterier. Det blir ingen super avansert greie som er designet for flere hundre tusen brukere i uken, heller noen hundre i uken. Som sagt en forenklet versjon av finn.no. Kanskje også noe varslingssystem for annonser, som møter gitte kriterier.

 

Jeg tenkte å lage alt fra scratch, i Java/J2EE kode, EJB bønner, JSP. Skal også sette opp alt av servere og maskinvare.

 

Er også deltidsstudent, og jobber i en deltidsjobb, så dette blir noe jeg gjør på fritiden, noe som gjør at dette ikke er gjort i en fei. Har ikke så mye peiling på HTML, men satser på å lære meg dette underveis.

 

Det er første gang jeg gjør noe sånt, og har null peiling på hva jeg burde ta for noe sånt system. Tenkte i grunn å ta mellom 10-20 000kr. Er dette for mye eller for lite? Burde jeg ta noe ekstra for å sette opp maskinvaren, i så fall hvor mye?

5699938[/snapback]

 

Det første du bør tenke på er å dele litt på oppgavene — ikke selg alt "under en pakke".

 

Jeg ser egentlig for meg tre oppgaver her;

1) Installasjon og implementasjon av J2EE biten (server/database/maskinvare)

2) Backend (javabønner etc.)

3) Frontend (HTML/CSS og grafikk)

 

Dessverre for deg er prissetting er noe av det vanskeligste som finnes, for å sitere Espen Andersen (fritt etter hukommelsen) «Prissetting er vanskelig fordi man ikke prissetter ut i fra hva teknologien gjør, men fra hva den er». Det jeg mener er at du må nesten se på verdien dine tjenester har overfor din kunde, og ikke så mye på hva som er "standard" for 5 Javabønner.

 

Bruk derfor god tid og tenk godt gjennom hvilke muligheter kunden har med ditt produkt. I stedet for å tenke på hvor mye tid du kommer til å bruke på arbeidet, bør du faktisk prøve å fokusere litt mer på verdien dette har hos kunden. Det eneste jeg kan tenke meg som faktisk kan ha en "fast pris" er del nummer 1 — jeg vil anta at du bør få rundt en 2-3 tusen for å installere den nye serveren, minimum.

 

Resten må du nesten finne ut av selv, det er bare du som vet hvem kunden er! Lykke til! :w00t:

Lenke til kommentar

Prissetting er utrolig vanskelig ja. Blir nesten bare å ta en verdi ut av løse lufta, f.eks 15k eller no der omkring. Nå hadde jeg aldri planlagt å prise det etter hvor lang tid det vil ta, for da ville det ha kostet alt for mye for kunden. Var alltid min intensjon å ta en fast pris for hele greia.

 

Om jeg deler det opp som Robbiedeluxe nevner får jeg se ann, men det er en veldig god idé hvertfall. Noe jeg burde vurdere sterkt. Da blir det lettere å sette ut designen av selve utseende på nettsidene til en annen person. Har en kompis som er veldig flink til sånt :D

Lenke til kommentar

Man kan ta veldig mye for hjemmesidene faktisk. Personlig syns jeg det er bak mål å betale 15 000 for en hjemmeside. Jeg bruker kanskje 15 minutt på å lage en veldig bra side av det du nevner her. Fortjener jeg da 15 000 ? Webutvikling er ufattelig lett egentlig. Det som er vanskelig er vel kreativiten å få designet bra, men scriptinga er lettest.

Lenke til kommentar

Hmm, bruker nå ikke 15 min på å lage en drøss med EJB bønner, det skal jeg love deg. Nå er 15k bare et forslag.. Har langt fra bestemt meg enda. Tror nok kanskje jeg ikke har forklart bra nok hva som skal lages. Se for deg en lettvekts versjon av finn.no, men med noe av samme funksjonalitet og design. Ikke gjort på en dag altså. Mulig selve nettside designen/kodinga går fort, men ikke all den forretningslogikken som ligger bak. Mye knoting og sånt. Når jeg tok hovedprosjektet mitt brukte vi rundt 4 mnd, og da var vi en gruppe på 4 personer. Det prosjektet var litt større enn dette, men ikke så voldsomt mye større.

 

Vil nå påstå at 10-15k er ganske billig, hvertfall hvis man sammenligner for det man må ut med for å la proffe eller firmaer gjøre det. Da kan du se pengene rulle ut av vinduet

Lenke til kommentar

hehe.. skulle likt å se kunden betale 1-2 mill for å få denne nettsiden. tror det er noen årslønner for han ja.

 

nå gjør jeg jo ikke dette bare for pengene sin skyld da. er vel så viktig å få erfaring fra et ekte prosjekt, og ikke no skole prosjekt. stiller jo sterkere på et jobb intervju når man har en slik nettside som en referanse også :)

 

vi begge får det vi vil.. jeg får mer erfaring, referanse, og litt ekstra penger i lomma, og han får en nettside som etter min mening blir ganske billig for han.

Lenke til kommentar
Jeg har fått i oppdrag av et lite firma å lage en profileringsnettside, som sier noe om bedriften, hva de gjør og hva de lager, samt litt nyheter og bildegalleri, osv. Det er også snakk om å lage et enkel annonseringssystem, noe lignende en enkel finn.no.

 

Jeg har ikke fått fullstendig kravspec enda, men har pratet litt om dette og har noen ideer flytende rundt. Blandt annet det overnevnte, nyheter, enkel bildegalleri, info om bedriften, osv. Tenkte å lage en enkel CMS applikasjon som forenkler det å legge ut nye nyheter og annen info, så de slipper å manuelt skrive html kode, osv.

 

Når det gjelder annonseringssystemet blir den helt enkel. Bruker kan registere seg, legge inn nye annonser, slette sine annonser, se andres annonser, admin av systemet, dvs kunne slette diverse ting, som bruker, annonser, osv. Skal kunne legge ut bilder av det de prøver å selge. Skal også kunne søke etter forskjellige kriterier. Det blir ingen super avansert greie som er designet for flere hundre tusen brukere i uken, heller noen hundre i uken. Som sagt en forenklet versjon av finn.no. Kanskje også noe varslingssystem for annonser, som møter gitte kriterier.

 

Jeg tenkte å lage alt fra scratch, i Java/J2EE kode, EJB bønner, JSP. Skal også sette opp alt av servere og maskinvare.

 

Er også deltidsstudent, og jobber i en deltidsjobb, så dette blir noe jeg gjør på fritiden, noe som gjør at dette ikke er gjort i en fei. Har ikke så mye peiling på HTML, men satser på å lære meg dette underveis.

 

Det er første gang jeg gjør noe sånt, og har null peiling på hva jeg burde ta for noe sånt system. Tenkte i grunn å ta mellom 10-20 000kr. Er dette for mye eller for lite? Burde jeg ta noe ekstra for å sette opp maskinvaren, i så fall hvor mye?

5699938[/snapback]

 

1. Utvikling/tilrettelegning av CMS

2. Utvikling/tilrettelegning av layout/design

3. Installering/oppsett av server

4. Drift

5. Support

6. Opplæring

 

1.

Å lage CMS fra bunn er mye arbeid, og noe som ikke er vanlig blant webfirmaer. Man bruker vanligvis løsninger utviklet selv eller man bruker andre CMS'er som man tilpasser kundens behov.

 

Personlig så ville jeg ha sett på løsninger basert på åpen kildekode.

 

Jeg ville iallefall satt en minimumspris på 20.000,- for

utvikling/tilrettelegning av CMS.

 

2.

Hvordan du gjør dette er opp til deg, så lenge kunden blir fornøyd.

 

Jeg ville tatt rundt 10.000,- for dette.

 

3.

Her vet jeg ikke akkurat hva du skal gjøre, men ville her gått for en

timespris for installering. Jeg tar ikke med pris på evt. hardware/software.

 

300-500 kr timen burde være ok.

 

4.

Regner med at det også er du som skal drifte serveren? Hvis det er slik så

ville jeg ha blitt enig med kunde om en fornuftig pris pr.år eller måned.

 

5/6.

Her ville jeg tatt en timespris på mellom 300-500 kr.

 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Man kan ta veldig mye for hjemmesidene faktisk. Personlig syns jeg det er bak mål å betale 15 000 for en hjemmeside. Jeg bruker kanskje 15 minutt på å lage en veldig bra side av det du nevner her. Fortjener jeg da 15 000 ? Webutvikling er ufattelig lett egentlig. Det som er vanskelig er vel kreativiten å få designet bra, men scriptinga er lettest.

5707760[/snapback]

 

Eg skal gjerne sjå deg bygge et publiseringssystem med innhold- og brukerdatabaser, sette opp og tilpasse ein server både med maskin- og programvare på et kvarter.

 

Webutvikling er ikkje "ufattelig lett egentlig". Kanskje du ikkje har hatt dei heilt store utfordringane reint teknisk med det språket du programmerer i, men å sette opp komplette webløsninger for et firma med diverse krav vil eg tru er ei lita utfordring uansett kor dyktig ein er. Om ikkje så trur eg ikkje du vil levere eit godt produkt.

 

Å betale 15 000 for ei løsning som trådstarter er ute etter her ser eg på som relativt billig, og ikkje "helt bak mål" som du vil ha det til.

 

Tilbake til emne:

Som mange andre har sagt, tenk litt igjennom kva du faktisk gjer for kunden din. Om du ikkje nødvendigvis skal ta betalt per time, så tenk uansett igjennom kor mykje tid du faktisk kjem til å bruke på prosjektet. Diskuter litt med kunden når det kjem til organisering og struktur av sida, og gjerne kva moglegheiter kunden vil ha i publiseringssystemet.

 

Og når det kjem til design/layout så bør du nok forhøyre deg med nokon som har høg kompetanse på det området. På den måten vil du kunne levere eit meir komplett produkt av høg kvalitet, og ikkje god programvare som ser og fungerar dårleg for brukar på grunn av dårleg brukargrensesnitt.

 

Edit: Ord delings feil, faktisk :whistle:

Endret av Arve Systad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...