SAGE Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Lastet ned sof2mp-demo'n og gikk inn i gamespy arcade og hadde det hysterisk morsomt...alt funket fint. Fikk lyst å prøve noe annet så jeg gikk inn for å prøve Revolt og da begynte fanskapen. Først viste ikke de forskjellige game'a i revolt-lobby'en selv om de var der(noe jeg fant ut via chat-funkjonen). Fikk hjelp og svar at brannmuren måtte åpne noen tcp'er og udp'er osv..litt rart fordi jeg hadde gitt gamespy alle rettigheter, men åpnet nå opp en haug med tcp'er osv og plutselig fikk jeg fram listen over spilla. Deretter ville ikke revolt starte, fikk ikke kontakt med lobby'en osv..så jeg åpnet enda flere porter, og så flere og flere...ikke fordømt om det virket! Til slutt hadde jeg åpnet så mye at jeg fikk følelsen av at hele brannmuren var totalt bortkastet! Begge spilla hadde fulle rettigheter, men kun sof2mp virket uten problemer... Jeg vart tilslutt så forbanna og drittlei at jeg avinnstallerte heile greia. Zonealarm Pro siste versjon. Jaggu virket ikke alt fint etterpå! Nå når jeg har fått roet meg ned litt så lurer jeg nå på om dette egentlig er så smart...? Tviler litt på at noen gidder å bryte seg inn med meg som privatperson, men ifølge nettet så virker det som det nesten er viktigere enn antivirusprogram.. Så hva synest dere, bør jeg legge inn igjen brannmuren, eller går det fint uten? Lenke til kommentar
kindings Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Det var vel kun noen dager siden denne diskusjonen gikk forrige gang, om ikke nøyaktig lik, så nesten. Personlig mener jeg at det bør funke uten, hvertfall dersom du ikke gjør deg selv umåtelig interessant gjennom IRC eller andre steder hvor IP adressen blir lagt igjen. Jeg hadde også brannmur, en fjernet den fordi den plaget meg. Jeg har aldri hatt noen merkbare problemer med innbrudd etc, selv om maskinen har stått på nett 24/7 de siste 3 årene+. Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Quote: Den 2002-09-21 16:19, skrev kindings:Det var vel kun noen dager siden denne diskusjonen gikk forrige gang, om ikke nøyaktig lik, så nesten. Personlig mener jeg at det bør funke uten, hvertfall dersom du ikke gjør deg selv umåtelig interessant gjennom IRC eller andre steder hvor IP adressen blir lagt igjen. Jeg hadde også brannmur, en fjernet den fordi den plaget meg. Jeg har aldri hatt noen merkbare problemer med innbrudd etc, selv om maskinen har stått på nett 24/7 de siste 3 årene+. Nei hiv'n ut -- og hiv med røykvarsler'n og brannslukningsapparatet også når du først er igang! (Du har vel ikke hatt noen merkbare problemer med brann de siste årene heller, vel?) Lenke til kommentar
hutre Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Tror egentlig privatpersoner som ikke kjører server eller som nevnt er på IRC 24/7 trenger bekymre seg for mye. Personlig kjører jeg en firewall (Tiny personal firewall 2.0) som gir tilgang alt etter hvilket program som vil på nett. Slipper da å åpne og lukke porter. Cisco ruter fra NGT hjelper jo i tillegg, da. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Kan være greit å ha brannmur for privatpersoner også, da kan man unngå å bli "brukt" av ymse script-kiddies. Får som regel ikke store konsekvenser for den som blir brukt, men serveren som angrepet rettes mot kan fort knele. Å avinstallere Zone Alarm Pro er vel en smule drastisk bare fordi spillgreia ikke funker. Du kan jo bare bruke høyreknappen på musa og skru av brannmuren når du skal spille online...er vel ikke mye bry det...? Lenke til kommentar
arne12 Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Det kan godt være at noen allerede har vært inne på maskinene deres, og lagt inn noen programmer som hjelper dem å søke etter andre maskiner... Det kan være kanske vanskelig å oppdage dette, etter det jeg har hørt!!! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Quote: kindings skrev (2002-09-21 16:19):Jeg har aldri hatt noen merkbare problemer med innbrudd etc, selv om maskinen har stått på nett 24/7 de siste 3 årene+. Hvordan vet du at du ikke har hatt innbrudd på pc'en din. Lenke til kommentar
SAGE Skrevet 21. september 2002 Forfatter Del Skrevet 21. september 2002 Quote: Den 2002-09-21 17:54, skrev Muffinman:Å avinstallere Zone Alarm Pro er vel en smule drastisk bare fordi spillgreia ikke funker. Du kan jo bare bruke høyreknappen på musa og skru av brannmuren når du skal spille online...er vel ikke mye bry det...? Det vil faktisk ikke hjelpe. Hvis du først har innstallert en brannmur så vil den berre stenge av portene hvis du slår den av. Tror det er kun brannmuren i XP som du kan "nøytraliseres" på denne måten... Lenke til kommentar
kindings Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Det var endel av poenget mitt(svar til Kjetil Lura sitt spm), så lenge jeg ikke har merket noe så har det absolutt ingen betydning. SÅ har kanskje noen lest noe mail eller dokumenter som de ikke skulle, men dersom de sbsolutt vil lese slike ting finner de frem uansett. Brannmurer er sårbare og har antageligvis feil/sårbarheter som annen programvare. Som jeg nevnte i den andre tråden; man deler ikke ut gratis programvare sånt helt uten videre. Hvordan dere vil tolke det, er opp til dere selv, men jeg har enda ikke møtt mange datafolk som er drevet av veldedighet alene. Dvs i verste fall kan en "dårlig" brannmur være som å helle parafin på et bål uten å merke det, bare for å bruke metaforen til en annen her. NT OS(XP nå) er dessuten sånt rimelig sikkert gjennom NTFS med begrenset tilgang til foldere etc. Jeg innser sef at det ikke er noen idiotsikker greie, men er det bra nok? Ja, mener jeg, til mitt behov. Utenom at de bruker rettighets begrensingene som NTFS tilbyr, sletter/stenger jeg sef geust kontoer og andre kontoer som ikke skal være der. Jeg vet at endel av dere kanskje sitter med hemmeligheter av en slik natur at de bør bekyttes mot syke folk. Min filosofi på området er at; 1 jeg har ikke hemmelige saker av den natur liggende på datamaskinen, 2 dersom de vil inn kommer de inn, og da er det like greit at de får lov til å komme inn "enkelt" og finne ut at det ikke finnes noe interessant, dvs før de gjør skader som jeg merker. At bedrifter og personer med hjemmekontor etc bruker brannmurer er en helt annen diskusjon, da snakker man om GB->TB med data som kanskje konkurrenter etc gjerne vil titte på. [ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-09-21 18:58 ] Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Norton sin firewall slutter da helt å blokke når jeg disabler. Kjekt prog og. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 En av hovedgrunnene til at det anbefales å ha brannmur for alle som er online 24h er at hackere kjører portscan (som du ikke merker noe til) over titusenvis av ip'r (de bare kjører ei ip-rekke) samtidig for å finne åpne maskiner de kan bruke som "bounce" når de kjører angrep. Dette fordi det blir vanskeligere å spore dem når de går gjennom 2000 maskiner fra sin egen maskin til offeret. Du vil da få DIN ip liggende i loggen for dette hacket. Hvis det er noen som har hacka hjemmesidene til CIA får DU dermed en telefon fra politiet siden din IP er med i loggen deres. De kan også bruke også åpne maskiner som mellomlagring (midt på natta f.eks.) når de flytter warez rundt. Lenke til kommentar
rLnd Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Før hadde jeg brannmur, men det likte ikke det lokale nettverket. Så nå har jeg ingenting, har ikke hatt noen problemer. Har foresten også brannmur i netopia'n, tror det holder! Lenke til kommentar
SAGE Skrevet 21. september 2002 Forfatter Del Skrevet 21. september 2002 Quote: Den 2002-09-21 18:57, skrev Cerwell:Norton sin firewall slutter da helt å blokke når jeg disabler. Kjekt prog og. Er du helt sikker på det? Fra gamespy: Disabling firewalls will not work Unfortunately, in most cases, firewalls/proxies cannot simply be disabled in order to allow you to use Arcade and your game. Disabling the firewall / proxy will not open the necessary ports. It will simply shut down the firewall/proxy and leave the ports closed. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Quote: SAGE skrev (2002-09-21 19:42): Quote: Den 2002-09-21 18:57, skrev Cerwell: Norton sin firewall slutter da helt å blokke når jeg disabler. Kjekt prog og. Er du helt sikker på det? Ja det har han, Når eg disabler norton personal firewall så har ikke brannmuren noen virk. Lenke til kommentar
SAGE Skrevet 21. september 2002 Forfatter Del Skrevet 21. september 2002 hmmmm,intressant...da spørs det om en skal invistere eller gi f.. Lenke til kommentar
Tåkelys Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Er jo ikke noen problem å stille firewallen inn, så du ikke blir plaget med den. Jeg har både nettverk, kjører ftp server og spiller masse på nett. Trenger ikke slå den av for det da. Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 22. september 2002 Del Skrevet 22. september 2002 Jeg er for min del mitt skikkelig overrasket etter å ha installert Smothwall i LANet vårt, og ser hvor mange som forsøker å trenge inn i LAnet. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 22. september 2002 Del Skrevet 22. september 2002 Quote: Den 2002-09-21 17:54, skrev Muffinman:Kan være greit å ha brannmur for privatpersoner også, da kan man unngå å bli "brukt" av ymse script-kiddies. Får som regel ikke store konsekvenser for den som blir brukt, men serveren som angrepet rettes mot kan fort knele.Å avinstallere Zone Alarm Pro er vel en smule drastisk bare fordi spillgreia ikke funker. Du kan jo bare bruke høyreknappen på musa og skru av brannmuren når du skal spille online...er vel ikke mye bry det...? Sørg heller for å ha oppdatert OS'et og antivirus skikkelig.Har du gjort dette har du sannsynligvis ikke noen hull i noen daemoner på pcen din, og da synker oddsen for innbrudd veldig. jeg tror de fleste i forumet her har en vannvittig tro på software brannvegger. jeg har det iallefall ikke og ser på det som snakeoil. ikke føl dere trygge bare fordi dere har en jalla software brannvegg innstallere på pcen deres. Lenke til kommentar
Clintern Skrevet 22. september 2002 Del Skrevet 22. september 2002 Quote: Den 2002-09-22 11:46, skrev Akelbee:Jeg er for min del mitt skikkelig overrasket etter å ha installert Smothwall i LANet vårt, og ser hvor mange som forsøker å trenge inn i LAnet. Nå vet jeg ikke nøyaktig hvordan det var i ditt tilfelle.. Men her er en kort historie om et _lite_ lan jeg var med på: Vi var 4 kamerater som skulle ha LAN hjemme hos en. Vi kobler opp maskinene og den ene hadde et firewall program installert, Zonealarm trur jeg.. Plutselig så roper han ut:" Hvem f*** er det som hacker på meg a??" Vi andre sitter bare som noen ? tegn.. Ingen av oss har peiling på hacking og har heller ingen interesse av å lære og drive med det. Men det som skjer når man kobler sammen i nettverk er at PCene begynner å sende pakker mellom hverandre for å opprettholde kontakten(rett meg hvis jeg tar feil!). Og derfor registrerte ZoneAlarm dette som at noen prøvde å trenge inn på maskinen hans. Han måtte slå av programmet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå