Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hauger av popups, avslåing og ellers rar oppførsel

Anbefalte innlegg

Hei

Først må jeg bare si en liten ting: Når det kommer til PC og dens oppbygging og slike ting, så er jeg helt grønn. Jeg håper at noen kan hjelpe meg og forklare for meg hva som feiler min PC på en måte som jeg klarer å forstå.

Jeg aner ikke hva som skjer med min PC. Den har funket helt plettfritt i nesten et år, og plutselig en dag når jeg skruer den på, så blir jeg overfalt av en hel haug med poppups om alt fra poker til antivirusprogram. I tilleg får jeg beskjed om at Norton har funnet et virus som de ikke kan fjerne..

Nå har jeg Final Fantasy på pcen min som jeg kjøpte for litt siden. PCen gjør det nermest umulig for meg å spille dette spillet, fordi at hver evige gang jeg åpner spillet, så blir det minimert, og en ny haug med poppups kommer flyvende over meg. Når jeg får lukket disse, og åpnet spillet på ny, så går det bra... helt til jeg kommer i en kamp; Da lukker pcen hele spillet..

Jeg kan sitte helt rolig å fredelig og surfe på internett, og helt plutselig så slår pcen seg av, og restarter av seg selv. Uten forvarsel.

Ikke nok med det, men når jeg f.eks åpnet mine dokumenter, så vil det ikke lukke seg når jeg trykker på X-knappen. Det forsvinner fra den der oppgavelinga, men det henger igjen på skrivebordet og driver og overlapper eventuelt andre ting jeg holder på med.

Jeg aner ikke hvor disse tingene har komt fra, for jeg har ikek vært på noen merksnodige sider, heller ikke mottatt noen merksnodige mailer eller filer..

Jeg har tenkt å fjerne alt, og legge inn windows på ny(kalles det formatering? Jeg aner ikke..), men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det.. Noen som kan forklare meg?

Og om noen vet hvor denne snodige oppførselen til PCen komemr fra, så hadde det vert gøy å vite slik at jeg eventualt kan klare å unngå det senere..

MVH Yukimura..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Maskina di er nok full av virus, spyware og annen elendighet.

Den beste måten å fjerne det på er å formatére og legge inn Windows på nytt. Men først bør du redde alle viktige filer på disken din. (brenn ut på cd for eksempel)

Prosessen:

* Sett inn windows-cden og start pcen på nytt.

* Trykk en tast for å starte opp pcen fra cden.

* Vent...

* Velg at du skal legge inn et nytt eksemplar av windows.

* Slett nåværende partisjon. (delete)

* Opprett en eller flere nye partisjoner.

* Formatér partisjonen. (jeg anbefaler FAT32)

* Fortsett innstallasjonen.

Men før du setter i gang vil jeg vite litt om pcen din. Hvor mange harddisker har du? Er diskene delt i flere partisjoner?

Lenke til kommentar

Hei

Takk for svaret, men som jeg sa så er jeg helt grønn når det gjelder slike ting.

Hvor mange harddisker jeg har? vel... Jeg har vel en..

Alt jeg vet om denne pcen er at det er Hyndai.. og at det er flatskjerm..

Jeg har brent ut mine viktigste ting på CD.. det ble vel sånn 7 CDer tror jeg.. Anyways..

Jeg fatta null og ingenting av det med formateringen. Jeg er litt slow av meg..

MVH Yukimura

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen kjenner av verken NOrton eller Normann antivirus, men jeg vet at noen virus som legger seg i Systemgjennopprettingsfilen, kan være knotete å få bort.

Forsøk å gå på Start--kontrollpanel--system--systemgjennoppretting : huk av boksen for å slå av systemgjennopprettingen.

reboot, og kjør antivirus på nytt.

Hvis ikke dette funker så er mitt alternativ også å formatere Harddisken.

Hvis du skal formatere, så er det enkelt å bare følge de alternativene du får dersom du starter opp maskinen MED windowXP CDen i maskinen.

Men etter hvert vil du få spm om hva slags filsystem du vil ha......og personlig ville jeg nå valgt type "NFTS"

Prøv så skjønner du dette :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...