Gå til innhold

Celeron 333mhz, klarer den større harddisk?

Anbefalte innlegg

Hei. Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, men gjør et forsøk her.

Jeg har funnet en gammel maskin som fungerer greit, men harddisken er på 3,2GB. Klarer den en større harddisk på 40-60GB?

Tenkte å bruke den til internett og nedlasting.

På forhånd takk :)

Fenriz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ville tro det går bra. Er vel hovedkortet eller operativsystemet som stopper. Men tror ikke det blir noe problemer med disker under 133gb.

5699270[/snapback]

Det var det jeg håpet på, men hva slags hovedkort som sitter i vet jeg ikke.

Takker og bukker. :D

Lenke til kommentar

Det er bios som avgjør hvor store disker man kan bruke.

Jeg hadde en Western 80 GB på en pentium 200, men jeg måtte bruke noe som heter EZ-bios som jeg lastet ned fra Western og det funket som bare det.

Regner med at andre diskprodusenter har tilsvarende løsning.

Endret av Jan-E.
Lenke til kommentar

Forsøkte med 40GB på en K6-2 maskin fra 98 - fungerte svært dårlig - løsninga blei 3 GB disken maskina kom med og en 1,2 Conner disk. Med dette oppsettet fiksa maskina XP Pro og ProE / ProMechanica, ting tok mer tid ca. 3 til 4 ganger for samme tegning og beregning. Hovedmaskina mi dengang var Athlon 800 basert med IBM 45GB Disk som blei berykta, forsøket med K6-2 maskina blei gjort når disken i den "store" gikk og eg venta på ny.

Løsninga er vel helst en PCI diskkontroller med den store disken tilkobla slik som dette

Lenke til kommentar
Forsøkte med 40GB på en K6-2 maskin fra 98 - fungerte svært dårlig - løsninga blei 3 GB disken maskina kom med og en 1,2 Conner disk.  Med dette oppsettet fiksa maskina XP Pro og ProE / ProMechanica, ting tok mer tid ca. 3 til 4 ganger for samme tegning og beregning.  Hovedmaskina mi dengang var Athlon 800 basert med IBM 45GB Disk som blei berykta, forsøket med K6-2 maskina blei gjort når disken i den "store" gikk og eg venta på ny.

Løsninga er vel helst en PCI diskkontroller med den store disken tilkobla slik som dette

5699392[/snapback]

Det er vel fremdeles bios som skal gjenkjenne diskstørelsen om du setter i en kontroller?

EZ-bios kjøres etter ordinær bios og gjenkjenner disken.

Det funker, og så er det gratis!

Lenke til kommentar

Ja, jeg har en IDEkontroller liggende, men jeg har aldri forsøkt å bruke den og harddisk som systemdisk. Hvis ikke så er jo biosoppdatering en mulighet.

Saken er at jeg kan ikke bruke disken som står i pga eventuelle sensitive opplyninger som kan ligge på den.

Lenke til kommentar
Hvis hovedkortet har et chipset av type 440LX/BX/ZX, så skal disker opp til 128GB gå helt fint, det er garantert.

5700103[/snapback]

Ikke på mine BX440-kort. Asus P2B og QDI Brilliant BX-1. Begge med nyeste BIOS.

5700150[/snapback]

Ok, interesting. Har testet 80-100GB disker på 440LX og BX, det gikk greit. Men godt mulig noen ikke kan.

Lenke til kommentar
Hvis hovedkortet har et chipset av type 440LX/BX/ZX, så skal disker opp til 128GB gå helt fint, det er garantert.

5700103[/snapback]

5700150[/snapback]

Ok, interesting. Har testet 80-100GB disker på 440LX og BX, det gikk greit. Men godt mulig noen ikke kan.

5700570[/snapback]

God morgen. Jeg har kikket på hovedkortet nå, og finner ikke 440LX/BX. hvor står det? Fant ut at ved å flytte på noen brytere kan jeg få den opp i...(holder pusten) hele 500Mhz.

EDIT: det står VB 609

Endret av Fenriz
Lenke til kommentar

5700103[/snapback]

5700150[/snapback]

På mitt P2B-s kjører jeg blant annet en 20gb, en 40GB, en 80GB, en 120GB og en 200GB sammen med noen scsi-disker uten problemer. Sjekk en gang til om du har nyeste bios. Jeg kjører 1014.003 beta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...