Gå til innhold

windows 3.11

the dark one

Anbefalte innlegg

jeg prøver og installere window 3.11 på en gammel maskin, men når jeg er ferdig og installere får jeg feilmeldingen:

Setup does not modify your CONFIG.SYS or AUTOEXEC.BAT

file:

* Your boot drive has been modified by a disk-compression utility.

* Your CONFIG.SYS file contains references to block device drivers.

* Your CONFIG.SYS file is set up for multiple configurations.

* There is not enough available space on your hard disk to copy the files.

* The files are already installed on your system, and Setup cannot overwrite

them (they are read-only).

hva skal jeg gjøre for og fikse dette, er det noen som kan skaffe meg disse filenne.

ørjan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formater hele harddisken fullstendig så skal du slippe problemer.

("format c:" i DOS)

Deretter restarter du med en DOS installasjonsdisk i diskettstasjonen, da starter installasjon av DOS (6.0 f.eks) og installer deretter Windows 3.11. Skal gå fint det.

EDIT : autoexec.bat og config.sys filer legges automatisk inn på maskinen din når du installerer DOS. Disse filene mangler forøvrig ikke på ditt system nå, men de er feil satt opp for installasjon av Windows 3.11 slik at du bør legge inn DOS på nytt. Bruker du autoexec.bat og config.sys filer fra en annen maskin kan du få problemer da de ikke er modifisert spesielt for din maskin.

Det virker også som det ligger Windows filer på din maskin fra før. Nok en grunn til å gjøre en fullstendig formatering fulgt av en DOS installasjon før du prøver å installere Windows igjen.

[ Denne Melding var redigert av: Afseth på 2002-09-21 21:53 ]

Lenke til kommentar

config.sys er en ren tekst fil som forteller dos hvilke drivere som skal lastes når du booter.

prøv å stå i root i dos og skriv "dir config.sys"

Dersom du har fila, vil den listes opp.

Dersom du ikke har fila, skriver du:

copy con config.sys (og trykker på enter)

dos=high (og trykker på enter)

devicehigh=c:doshimem.sys (og trykker på enter)

(trykk på F6)

Da opprettes config.sys (det krever også at himem.sys fila ligger i DOS mappa).

Nå er det endel år siden jeg drev på med win3.11 og dos, men jeg tror det er det eneste som behøver å være med i config.sys. Rett meg dersom jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-21 23:12, skrev covah:

config.sys er en ren tekst fil som forteller dos hvilke drivere som skal lastes når du booter.

(trykk på F6)

Nå er det endel år siden jeg drev på med win3.11 og dos, men jeg tror det er det eneste som behøver å være med i config.sys. Rett meg dersom jeg tar feil.

Du kan ikke bruke "devicehigh" med mindre du har med "Device=high, umb" også. Dette igjen forutsetter "device=c:dosemm386 noems" - jeg husker ærlig talt ikke alle parametrene her men skal sjekke det og komme tilbake - uansett vil nok en total reinstallasjon være det beste ettersom det lager ny autoexec.bat og config.sys.

Vær også klar over at autoexec.bat og config.sys som ligger i WinXP ikke inneholder samme som for 3.11

::Dan

Lenke til kommentar

He, man kan ikke bare komme her og komme her med Windows 3.11 :smile:

Du må huske at det er en stund siden 3.11 ble laget, det støtter omtrent ingen av de "forbedringene" som er gjort siden midten på 90-tallet. Det vare seg oppdaterte versjoner av FAT, drivere, etc etc. Som en annen nevnte, dersom du virkelig har en intakt maskin som støtter windows 3.11 er det beste å starte fra starten av med en blank FAT partisjon. Du kan også glemme store partisjoner dersom du har satt inn en nymotens HD. Mitt gamle 3.11 system så slikt ut:

Intel 486DX2

8 MB RAM(senere 32MB)

250 MB HD(seagate)

Resten av specene husker jeg faktisk ikke 100%

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-21 15:31, skrev hårek:

For å fikse det, så må du følge opp det meldingene sier.

Men hvis jeg leser deg rett, så spør du om noen kan skaffe deg CONFIG.SYS or AUTOEXEC.BAT? I så fall er det nok ikke stort håp om at du kan fikse det selv, dessverre.

autoexec.bat og config.sys trenger ikke inneholde noe, trenger kun og ligge på C: for å få fyr på DOS drivere og slikt. Prøv å legg ut autoexec.bat med

"path c:windows

win"

Men du kan jo alltids prøve med en oppstartsdiskett og starte windows manuelt :smile:.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-21 23:12, skrev covah:

(trykk på F6)

jeg prøvde dette men maskinen hengte seg etter det første skrittet

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-22 12:58, skrev the dark one:

hvordan installerer jeg fat16

En vanlig formatering fra DOS 6.22 eller eldre skal formatere disken i FAT format. FAT er også kalt FAT16.

Quote:

Du kan også glemme store partisjoner dersom du har satt inn en nymotens HD. Mitt gamle 3.11 system så slikt ut:

Intel 486DX2

8 MB RAM(senere 32MB)

250 MB HD(seagate)

Husker jeg kjøpte meg en 850MB Western Digital disk og fikk bare brukt 512MB (eller noe sånt) på den på min 486DX2 50MHz maskin. Det var surt. Men etter jeg oppgraderte hovedkortet kort tid etter så fikk jeg brukt hele :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...