Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

oljelampa hyler og blinker, golf 3. (har olje)

Anbefalte innlegg

morn, har en 93 mod golf 3, plutselig her en dag begynte oljelampa og blinke og pipe. (ja den piper faktisk) Er bare en knapp mnd siden jeg bytta olje så jeg syntes det var rart at den skulle være tom. Har ikke hatt problemer med at bilen bruker olje tidligere.. så jeg peila og det ser ut til at oljenivået er helt fint. prøvde bare for sikkerhetsskyld og fylle etter en skvett for og se om det gav seg, men ingen forskjell.

noen som har peiling på hva problemet kan være? trodde først det bare var kulda.. har vært 17 minus her de siste dagene, men ikke helt sikker nå siden det ikke gir seg.

Regner med det ikke er helt bra og kjøre med bilen slik den er nå så den har blitt stående i garasjen de siste dagene.. takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oljemåleren står og måler på trykket rett etter oljepumpa så enten så har du ikke oljetrykk eller så er føleren gåen.

Er oljepumpa gåen så nytter det ikke om du fyller olje opp til toppdekselet, den vil alikavel klage på manglende oljetrykk ut fra pumpa.

Lenke til kommentar

hm, ok takker for svar folkens. :) Hvis det er føleren som er gåen, er dette en dyr/stor opperasjon for å få byttet? og isåfall, er det trygt å kjøre bilen bort til verkstedet som er en 15-20 min unna?

Lenke til kommentar

Prisen varierer, jeg ville sjekket hos en høgger eller Mekonomen.

Er ikke farlig å kjør med bilen hvis bryteren er gåen.

Edit: Så lenge du ikke vet helt sikkert at det er en bryter som er gåen, ville jeg ha fått tak i nye brytere uten å bruke bilen.

Endret av Opus
Lenke til kommentar
Prisen varierer, jeg ville sjekket hos en høgger eller Mekonomen.

Er ikke farlig å kjør med bilen hvis bryteren er gåen.

Edit: Så lenge du ikke vet helt sikkert at det er en bryter som er gåen, ville jeg ha fått tak i nye brytere uten å bruke bilen.

5699155[/snapback]

nei tørr ikke bruke bilen enda før jeg har fått sjekket ut hva som er galt. men takker for hjelpa!

Lenke til kommentar

Disse bilene er såvidt jeg vet utstyrt med to stk oljetrykksbrytere. Den ene sitter i braketten til oljefilteret, mens den andre sitter i enden av toppen. Det er en smal sak å bytte dem, bare å ta av ledningen og skru dem ut. De koster rundt 100-200 kr stk vil jeg tro. Hvis det ikke er oljetrykksbryterne som er gåen, så kan du ha fått en tett sil i oljepumpa. Da må du ned med bunnpanna, men dette er ikke så vanskelig på disse bilene da traversen ikke sitter i veien. Jeg hadde samme problem på en golf II 2 ganger. Den ene gangen var det oljetrykksbryteren og den andre gangen var det loctite pakningsmasse som var brkt på bunnpanna som hadde løsnet og satt seg i silen. Denne bilen hadde gått 350000km vel å merke :)

Lenke til kommentar

Hm, en kamerat har en 96 G3 cab, og opplevde akkurat at oljelampa blinka, men ikke noe lyd.. Ga seg når det kom litt turtall på den (kaldstart), men kan dette være noe av det samma..?

Har ikke peila olja på den, så litt usikker på nivået.

Lenke til kommentar
Piper det først når den kommer opp i ca 2700 omd?

5706971[/snapback]

tja, det kan stemme. begynnte ikke og pipe før jeg hadde kjørt noen meter så.

Hm, en kamerat har en 96 G3 cab, og opplevde akkurat at oljelampa blinka, men ikke noe lyd.. Ga seg når det kom litt turtall på den (kaldstart), men kan dette være noe av det samma..?

Har ikke peila olja på den, så litt usikker på nivået.

5709356[/snapback]

Samme skjedde med meg ved en anledning tidligere og nå dette. vet ikke om det har noen sammenheng.

Har fått bilen inn på verksted nå, oljepumpa er mest sannsynlig gåen. er hvertfall ikke noe oljetrykk. Noen som vet hva ei ny pumpe burde koste? prisoverslag fra møller var på 2300,- mens jeg ser at autospar selger til 831,- Har ikke peiling om det er noe forskjell på disse eller hva..

Får håpe det bare er ei tett sil eller no sånn da. Hadde vært fint og spare noen kroner! :wee:

Edit: kan oljepumpe gå under et annet navn? syntes det var få butikker som hadde det inne.

Endret av phax
Lenke til kommentar
Så det er blitt konkludert med at pumpa har gått ?

Får bare håpe motoren overlevde da ;)

5733901[/snapback]

nei det er ikke helt 100% men de sier nå at det er det mest sannsynlige.. Kan motor'n gå bais når oljepumpa ryker? :cry:

Har ikke kjørt med bilen etter lampa gikk amok.

Lenke til kommentar
Så det er blitt konkludert med at pumpa har gått ?

Får bare håpe motoren overlevde da ;)

5733901[/snapback]

nei det er ikke helt 100% men de sier nå at det er det mest sannsynlige.. Kan motor'n gå bais når oljepumpa ryker? :cry:

Har ikke kjørt med bilen etter lampa gikk amok.

5733939[/snapback]

Om olja ikke kommer seg rundt, noe pumpa sørger for, så kan det nok skje litt av hvert, ja..

Gylden regel er vel å stoppe bilen og la den stå når denne lampa lyser..

Lenke til kommentar
Om olja ikke kommer seg rundt, noe pumpa sørger for, så kan det nok skje litt av hvert, ja..

Gylden regel er vel å stoppe bilen og la den stå når denne lampa lyser..

5734817[/snapback]

Joda, bare lurte på om motoren kunne ryke idet pumpa røk. Regner nå med at den overlevde de par hundre meterene jeg kjørte den tilbake til garasjen. :)

Lenke til kommentar
Edit: kan oljepumpe gå under et annet navn? syntes det var få butikker som hadde det inne.

5732533[/snapback]

Oljepumpe er oljepumpe, men du må huske på at det ikke er en slitedel så få har den i "stock".

Hvilken type motor er det du har?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...