Gå til innhold

Vifte til 3.0 Ghz, egentlig beregnet til 2.4 Ghz

Anbefalte innlegg

Har en server som jeg nettopp har bygget i en rackkabinett av typen 1U. Som sikkert mange vet, så trenger man en CPU vifte som er tilpasset et 1U kabinetter.

Spørsmålet er om denne viften vil klare å kjøle en 3 Ghz CPU. Slik jeg ser det, vil CPUen bli noe varmere. I såfall, hvor mye varmere? :hmm:

Kom gjerne med forslag til andre 1U CPU vifter som passer til en 3.0 Ghz socket 478 CPU. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm. ettersom det står maks cpu hastighet 2,4 ghz så tror jeg ikke jeg ville gått for den vifta med det første.. men tror du burde vente på svar fra en med mer peiling på server kjøling enn meg... men etter det jeg har fått med meg så blir det veldig trangt inni server, og dermed også varmt. så jeg ville vel sett etter en vifte som kunne kjøle din 3 ghz.

//Sweet™ :)

Lenke til kommentar

Frekvens-grenser på CPU-kjølere er for det meste bare tull, da denne kjøleren og andre som oftest er beregnet på gitt frekvens for en viss prosessor-kjerne. Ta for eksempel en gammel Socket A-prosessor (Palomino=varme saker?). Hvis en kjøler fra den tiden var beregnet på opptil 1,4GHz (180nm?) (vet ikke om dette er reelt i henhold til Palomino), vil nok en 3200+ Barton på 2GHz være kjøligere, siden den er bygget opp av en 130(?)165(?)nm-kjerne.

Veldig rotete forklart, vi prøver det litt enklere: En 5 år gammel prosessor kan godt bli like varm/varmere enn en av dagens prosessorer, selv om frekvensen er godt under halvparten. Når dette gjelder Intel er det nødvendigvis ikke sant, mens AMD har gjort mye bra når det gjelder effektforbruk fra Socket A til i dag, på Socket 939.

Over til kjøleren du linker til: I 1U-kabinetter har du som oftest satanvifter som bråker og blåser kraftig gjennom hele kabinettet. Vifta som sitter på denne kjøleren er vel heller ikke direkte støysvak, og får dermed flyttet mye luft. Når kjøleren i tillegg er lagd av kobber og veier over 400 gram skulle jeg tro at den klarer jobben med en 3GHz-prosessor. Men er du i tvil så sender du en mail til Microplex og spør dem, samtidig som du oppgir akkurat hvilken prosessor du skal bruke den til.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...