Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

dårlig hastighet på adsl linje

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ingen ekspert på dette så jeg tenkte at noen av dere "guruer" kunne hjelpe meg litt.

Jeg har en pc på min sønns rom. Jeg la opp til at han skulle ha trådløst opp til sitt rom så jeg slapp å kable fra kjelleren hvor routeren står og opp til 2. etasje. Det var et trådløst kort av typen d-link i pci slotten. Dette fungerte veldig dårlig, nettverket var svært ustabilt og han ble disconected når han spilte WOW, som er hans hovedbeskjeftigelse på pc'n. Det som skjedde var at latencyen på spillet bygde seg opp, det startet på rundt 100 som er bra for så å stige til 2000-3000, hvor han så ble disc. jeg monterte deretter antenneforsterker på routeren og hans pc uten at dette hjalp heller. Jeg fikk noen tips om at D-link var noe dårlige greier. Jeg gikk til innkjøp av et 3com trådløst usb kort. det samme gjentok seg her, etter en stund spilling ble han disconnected.

Ok, jeg legger kabel. Det nettverkskortet som er innebygget i hovedkkortet (asrock 939 dual)fungerte svært dårlig fikk en veldig dårlig hastighet bare rundt ca 200. Jeg har en linje fra telenor på 2000/256. Jeg prøvde så et pci nettverkskort som jeg hadde liggende dette fungerer stabilt men bare en hastighet som ligger på rundt 200-300.

Jeg har brukt min laptop opp på rommet hans og da får jeg hastighet på rundt 1500 når jeg plugger i kabelen på rommet hans. Jeg mener jeg har gjort de rette innstilingene. Dette fordi det fungerer godt på de andre pc'ne i huset. Eneste forskjellen er at på min sønns pc kjører jeg windows 2000 mens på alle andre pc'er har vi Windows XP.

Roteren i kjelleren er av typen Asus wl-500g. Kabelen opp til min sønns pc er ca 15 m lang.

Hjelp. Jeg tror det kanskje er noe galt med hovedkortet?

Hilsen en rådløs far med noe begrenset nettverkerfaringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og du har koblet kabelen korrekt etter skjema?

Det er det første du bør sjekke. Du brukte Cat5-kabel?

5697942[/snapback]

ja

Har du prøvd å ta en speed test på itavisen.no ?

5697981[/snapback]

ja, opptil flere ganger.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det så er det maskinen til din sønn som er problemet, ettersom din laptop virker greit på den samme kabelen.

Kan det ikke være at han har ett eller annet p2p program alla Kazza gående i bakgrunnen. Spessielt hvis det er slik at WOW virker greit rett etter han har startet maskinen, før p2p programmet har fått koblet seg til alle peerene sine. Da virker alt helt fint i begynnelsen før det blir tregere og tregere.

Bare ett forslag.

Lenke til kommentar
Har du prøvd og koble din bærbare i kabelen som går opp?

ja

Se hvilken fart du har da?

Hvis ikke så kan det være noe med pc`en til guttungen.

Spyware eller lignende.

5698235[/snapback]

nei ingen spyware eller lignende

Slik jeg forstår det så er det maskinen til din sønn som er problemet, ettersom din laptop virker greit på den samme kabelen.

nettop

Kan det ikke være at han har ett eller annet p2p program alla Kazza gående i bakgrunnen. Spessielt hvis det er slik at WOW virker greit rett etter han har startet maskinen, før p2p programmet har fått koblet seg til alle peerene sine. Da virker alt helt fint i begynnelsen før det blir tregere og tregere.

nei han laster ikke ned noe

Bare ett forslag.

5698263[/snapback]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen

Nå har jeg prøvd mange varianter, men i dag snakket jeg med en hyggelig kar På Netshop. Han nevnte noe om at det som er problemet er at på guttungen sin pc så kjører vi windows 2000. Dette gjorde at hastigeheten ble strupet på en eller annen mate. Han husket ikke hvordan man gjorde dette så jeg spør her igjen.

Som sagt tidligere så fungerer det helt flott når jeg kobler min bærbare pc med windpows xp på hans kabel, hastigeheten ligger da på rundt 1500, men på hans maskin får jeg bare 200.

han har ingen spyware eller laster ned kaaza, bittorrent eller lignende.

Lenke til kommentar

ok, dere har ikke noe tro på at windows 2000 struper hastigheten.

Men hva kan det være da?

1. han har ingen spyware, nedlastingsprogram etc.

2.når jeg prøver å koble min bærbare pc på hans kabel fungerer det helt glimrende.

3.Jeg har forsøkt med 2 forskjllige trådløse kort en usb og en pci, dette fungerte meget ustabilt.

4. Jeg har lagt opp kabel(denne er det ingen feil på)

5. jeg har forsøkt bade med det innebygde nettverkskortet og et pci nettverkskort. her ble hastigheten stabil men meget lav.

Hovedkortet er av typen Asrock 939 dual, er dette et problemkort med denne type feil.

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Tja, software-feil? Et skadet antivirusprogram e.l som har innebyggd en eller annen form for brannvegg?

Du kan jo kjøre denne winsocketfixen og se om det hjelper.

http://www.spychecker.com/program/winsockxpfix.html

5756333[/snapback]

Jeg kjørte dette programmet pga av uthastigheten min er blitt redusert den siste tiden. Vet ikke om det er tilfeldig, men etter en sjekk på surfometeret nå har uthastigheten forbedret seg med 30% :thumbup:

Takk agvg

Endret av Rogerino
Lenke til kommentar
Det er bare et lite problem med det programmet du henviser til, jeg kjører WINDOWS 2000

5756958[/snapback]

Du kan forsøke en reset av tcp/ip stacken :

Windows 2000

From a command prompt, type the following:

1. netsh <enter>

2. interface reset all

3. routing reset all

4. routing

5. dump

6. bye

7. exit

--

Ellers så lurer jeg litt på hvilken Service Pack du kjører på windows 2000 maskinen.

mvh

Tore

Endret av ToreM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...