Gå til innhold

Cmos-plunder......

Wikingen

Anbefalte innlegg

Heisan.

Driver litt fjernhjelp med min nevø.

Han har en gammel sliten AMD K6 maskin på 300Mhz, noen giga HD, 64 mb ram og et Voodoo 3dfx graf.kort.

Han fikk melding om "Cmos batt low", hvoretter jeg ba ham bytte batteriet og resette cmos-setup'en i.henhold til anvisningen på skjermen.

Dette gikk dårlig.

På tross av målinger av batteriet som viser riktig volt, mah osv, får han fremdeles opp "cmos batt low", og må resette cmos settingene før han kan starte maskinen.

Litt tungvin oppstart som vi må prøve og avhjelpe.

Noen forslag her???

Alle innlegg mottas med takk :wink:

[ Denne Melding var redigert av: Wikingen på 2002-09-21 19:10 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

quote: > og må resette cmos settingene før han kan starte maskinen <

...jah, og selvsagt ville det vært en fordel om du satte hvilket hovedkort/ bios/ versjon/ møkka-maskin-modell det er snakk om !

IBM-aptiva tipper jeg - Har du noen forklaring på hvordan man skal kunne hjelpe deg uten modellbetegnelse, så kunne vi redusert en mengde rubrikker her. Har han mistenkt for å ha enablet OS/2 ved bootup - ( at et OS/ alternativt OperativSystem skal fortelle Bios hvordan oppstarten skal foregå ).

[ Denne Melding var redigert av: Zink på 2002-09-21 15:20 ]

Lenke til kommentar

Det er ikke bare å sette et voltmeter over et slikt batteri og tro at alt er OK fordi spenningen er riktig. Det er stor forskjell på batterier. Et slikt batteri holder nesten full spenning selv om det er tomt, med en gang det får litt belastning så faller spenningen. Derfor må man bruke en motstand som belastning mens man måler.

Lenke til kommentar

Zink: Maskinen er en REC, og jeg venter på tilbakemelding fra min nevø (som bor 16 mil unna) vedr. nærmere type "møkka-maskin-modell...",type hovedkort og bios-versjon.

Hårek: Batteriet er belastningstestet med motstand og funnet OK. Litt vanskelig å finne mAh uten belastning/motstand.........

Takker for innlegg....

[ Denne Melding var redigert av: Wikingen på 2002-09-21 19:18 ]

Lenke til kommentar

Bare spenningen er riktig og ladakapasiteten (mah) er minst den samme som på orginalen så skal det gå bra. Det spiller ingen rolle hvilken type det er siden det aldri skal lades opp. Det virker som det nye batteriet har for lav spenning det også. Jeg ville kjøpt et nytt og prøvd med det. Hvis ikke det heller fungerte ville jeg prøvd et med litt høyere spenning. (funker sikkert fint med 2v selv om det kun skal være 1,5v)

PS. Biltema har lave priser på sånne batterier. Tror jeg betalte godt under en tier sist jeg kjøpte derfra. Fotobutikker og urmakere tar som regel mellom 50 og 100 kr for det samme batteriet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...